Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Tuesday, April 26, 2011

Panjat Gunung Lagi

Kali ni siyes sangat, acik dah tak larat dah nak mendaki lagi..bayangkan bulan ni ja dah 3 kali acik panjat gunung..setiap minggu plak tu....aiyoyooyoyy..lutut acik ni sakit bebbenor dah ni... tapi memang best lah..seronok sangat...puas bergambar..huuuhuu ...lepas ni acik rasa nak g melawat air terjun ja lah...mandi manda, BBQ..auisssshh syoknya...tataaaa..nak tulis pun tak larat dah...sehingga ke temu lagi ya..

Friday, April 22, 2011

Apabila Ketupat Cinta Berbicara

Hari ini nak cuba habiskan baca buku Ketupat Cinta Karya Faisal Tehrani~

Buku yang diolah sangat menarik untuk dibaca, dengar tajuknyapun dah macam happening...waaa...cinta pon ada ketupat taw...bila disambung jadiklah KETUPAT CINTA~. ..
apa yang ada dalam cerita ni,... nanti ya..nanti saya ringkaskan semula...


Membacalah ,.. tidak rugi jika membaca....bacalah sebanyak mana pon ...ilmu itu luas...
" Tiada kebaikan ibadah tanpa ilmu, dan tiada kebaikan ilmu tanpa faham, dan tiada kebaikan bacaan kalau tiada perhatian"
Pesan Sayidina Ali Bin Abu Talib

Bukti Kasih Sayang Allah

Merebut kasih sayang Allah SWT sama sekali berlainan dengan kasih sayang antara manusia. Ini kerana kasih kepada Allah SWT bukan saja menuntut keikhlasan,kepercayaan dan kejujuran, malah pengorbanan sepanjang masa.


Ini berbeza dengan kasih sesama manusia yang mempunyai pasang surut dan boleh ditukar ganti,terutama apabila seseorang itu meninggal dunia.


- Kasih sesama manusia hanya boleh dinikmati ketika hidup di dunia, manakala kasih Allah pula dibawa hingga ke akhirat.

# Apabila ajal menjemput , putus hubungan sesama manusia, sebaliknya belainan pula dengan kasih dengan Allah SWT. Setiap amalan kebaikan yang dilakukan untuk Allah SWT akan dibawa bersama,sebagaimana Abu Hurairah RA menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda :

" Apabila seorang manusia mati,putuslah ( tulisan pahala)amalan ( setakat itu) kecuali tiga perkara ( yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak soleh yang berdoa untuknya."
(Hadis Sahih - Riwayat Imam Ahmad )

  • Tiga amalan ini menjadi bukti kasih sayang Allah SWT kepada manusia,di mana menjadi tanda sejauh mana ketaatan antara hamba dan pencipta-Nya.
  • Apabila dihisab dan mendapati amalan kebaikannya lebih berat daripada amal keburukan,itulah tanda seseorang itu mengagungkan kasih pencipta-Nya yang kekal sebagaimana juga janji-Nya bahawa setiap manusia yang ikhlas kepada-Nya akan dibayar dengan ganjaran syurga.
Justeru ,kita hendaklah saling mengingati antara satu sama lain dalam melaksanakan ibadat dan paling utama untuk mendapatkan rahmat serta keredhaan daripada-Nya.

Kita perlu meyakinkan diri bahawa segala kebesaran,keagungan dan kekuasaan itu hanya milik Allah SWT .

Monday, April 18, 2011

Indahnya Gunung Dato

Syukur Alhamdulillah, selesai sudah panjat Gunung Dato..heppy sangat...actually pergi ni pon main terejah ja..idea tejepol ja ..hahahha tejepol plak... ..sebelum tu nak mintak maaf kat Mashie...hehheh aku g ngan Nazren lah... hehheh gimik ja lebih aku ni...

okay,berbalik kepada citer Gunung Dato tadi...uoolzzz nak tahu...pergerakan kami bermula dari Seremban pada pukul 0715pagi..camtu lah .....tak silap lah..lau silap mungkin lebihkan minit ja ..hahahhaha...Nazren gerak dari umah dia lebih kurang pukul 0600pagi lebih sikit kot...ntah ,,tak pasti sangat...camtulah dia kata...sampai ja dia kat umah aku...dia mesej ....
Abang : abang dah ada kat bawah
Sayang: kejap ya,ngah layan meon dan salmah jap
( padahal...diri tak siap pape lagi ni..aiyooooo..dok leka melayan meon n salmah ) ...
pas tu bunyi lagu Rihanna....waaa.... cepat..kata nak gerak awal..okay..nak turun ni...weehaaa...dah lambat...

Cecepat aku amik beg galas,tudung dah siap iron gantung kat hanger...cecepat melangkah kuar ...terus letak barang na naik balik..air tetinggal n kasut pon sama gak...turun naik ..dan turun semula,,,tataaa Kak Eqin...Fara pergi dulu ya...salam. Ringkas ja ucapan ku...

Mula bergerak,dalam kete mulut aku tak henti2 membebel .....tak sempat pakai bedak..muka pucat ja..tacap jap..pastu..drop kat Petronas Seremban2 ...isi minyak keta,check angin keta,beli air choc n air boss ...oopzz air jenama boss ...nak carik Latte..tak jumpo plak..yang jumpo coffee....emmmboleh lah...sambil minum terus menuju ke Rembau...syukur cuaca aman sekali bhaaaaaaa..wahahahhaha...hatiku berbunga2....

Sayang rasa kat depan lagi ni...okay...jalan depan lagi..masuk simpang kiri dan terus lagi ya..okay....dah jumpo jalan dah...masuk ikut signbord yang ada mineral Eden tu...waaaw..ramainya owang ...pelajar mana ni..PLKN ke ni??? ramai ni...sampai ja..kuar pakai kasut,check beg n makanan jap..pastu tengok langit cerah ...tapi mendung tak nmapak pon cahaya matahari....ada sikit ja..nampak gak tu kan..ishhh....mendung lah...pastu terus buat senaman ringan...cepat buat,...

Tepat pukul 0845pagi, kami terus memulakan perjalanan bersama pelajar ....pelajar upanya..pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Damansara Seksyen 4.... pelajar je seramai 300 orang,cikgu ja dah bepuluh dah,perunding or fasilitator ja pon dah masuk angka puluh...ramai weh..ramai sangat... pastu sempat ja aku tanya kat uncle n unti tu...kena bayar dulu ka ya? pastu dia kata tak kot..sebabnya tiada owang jaga pon..aku pon senyum je lah... oopssss baru ja nak turun dari parkir..student tud ah turun dah...kenalah ikut belakang depa...aku rasa cam tak sedap ja aku tengok depa ni...tak sedap bukan apa pon..depa lambat snagat jalan..geram acik eeeihhh..acik pon dengan muka tak malu.tumpang laluuuuuuuuuuuuuuuuu,,time kasih...beri laluan ..tu lah ayat aku ..setiap kali aku nak potong depa...sian abang kat belakang...maaf ya..sayang tak leh jalan slow arrr ..lau naik gunung atau bukit ni...tak leh slowwww lah..aiyooooooooooooooo..mesti owang yang naik gunung ngan aku tensen je ngan aku kan....maaf ya...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Jalan punya jalan,...syoknya ..jumpa adik2 ni..tegur lah depa ..bebaik ya dik...sebenarnya trek trail laluan nya senang dan mudah ja...senang sangat...kalu saya boleh napa anda tak boleh buat..!!!..mesti boleh ...pasti..cuba... abang pon dapat panjat ..walaupon berhenti pada kali ke berapa ...kaki sakit katanya..sian dia..minum ya air tenaga...bawak air 100plus satu botol besar..setiap kali aku ngan Nazren minum ja.. mata aku melilau pandang student yang reramai tu..depa tak bawak air lah...ishh apalah cikgu depa ni... aku pon spontan ja..bagi lah air kat depa...abang pon senyum ja..okay..gulp gulp gulp adik tu minum...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...haus betul..senyum je lah aku tengok ragam dia... teruskan perjalanan lagi...dah sampai batu besar dah...jalan lagi..senang ja kaki aku melangkah rentas akar2 kayu .dan dahan pokon yang tumbang...uuishh bahaya ni ..kalu jalan time pokok tumbang...emergencyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy lah jawabnya... cuaca masih lagi sejuk..almaklumlah dah masuk hutan..pokok pula meninggi mengikut ketinggian..alah macam yang kita belajar Geografi tu lah...cahaya matahari tidak dapat menembusi tanah di kawqasan tanah tinggi ,ini kerana cahaya tersebut dihalang oleh pokok2 yang ada disekelilingnya ..dari yang berdiameter kecil hingga kebesar2 diameternya...okay...jum jalan lagi,..menerusi perjalanan kami..dengan cerita yang berlaku di tempat kerja ku....diam dan kusyuk sekali Nazren dengar aku cerita..habis berjela dah aku cerita...nak cerita apa lagi ni...aduuiii..Nazren kata citerlah lagi sayang...t tak terasa penat...okay..aku pon menambah.. nanti nak buat seminar taw..Seminar Pengurusan Sumber Manusia.Peringkat Negeri..

Kalau abang nak tahu,pogram tu dijangka berlangsung Julai taw..15HB ATAU 16HB ATAU 17HB...waaaaaaaaaaa tarikh sayang p Sabah tu...emmm..tapi dah injak ke September 2011..selepas raya...hehheheheh..senyum ja aku ....emmm..lagi sayang..citer lah lagi...penatlah..nak citer apa..tak dok modal dah nak citer ni..Nazren pon citer pasal sowang customer dia tu..cerita punya cerita...habis dah cerita...eeehhhh..napa depa wat tepuk2 tangan..seperti yang pernah ku buat dulu...macam ni ya kengkawan bunyi nya..tepuk-tepuk cika puka..ahhh ahhhh.tak pon tepuk -tepuk semangat...upanya kami dah sampai atas dah...ramainya owang... aku tengok ja..kat atas tu dah ramai owang...siap berkhemah lagi owang tu..cayalah..upanya depa ni staf dari UTM...

Sayang mana puncak? puncak tu lah yang batu besar tu lah...ada tangga tu...jum lah panjat cepat..okay ..dalam hati aku jni takut bagai ..menggigil kaki lutut aku ni...kalu nak tahu aku dulu panjat sampai kat sini ja..tak naik pon atas..wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......kali ni mesti naik...nak naik ja..aku tengok tangga tu macam nak jatuh ja...perkhhhhhh..cuba ya..ehh Amoi..u nak naik kan..aaakhhhlah uncle ..jawabku..naik ja..u pijak itu tangga taw..takutlah uncle..tak pa u naik saya sambut..okay..jangan pandang bawah sayang..okay..jap2 angin kuat lah..abis tudung aku terangkat kat atas...oooohhhh naik ya...ni kaki pijak kat atas tangga last tu...boleh sayang...cuba sampai dapat..okay..u kalau tak naik u rugi..kalau u naik u puas hati ...waaaaaaaaaaaaaaa..nak naik jugak...perkh owang ramai ni kat atas ... malu acik..jadi tontonan umum..wacaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Sayng dah sampai..senyum lebar aku,..tq uncle... heheheh okay .... giliran abang plak naik...sampai ja kami berdua kat atas..cantiknya ...ciptaan Allah ...kedatangan kami di atas puncak ..di sambut dengan senyuman pendaki yang sedang melepaskan lelah di atas...depa siap bergambar sakan...uncle tadi ..tanya..u tak nak tangkap gambar ka? nak,,,...tapi tiada kamera...abang pon senyum je lah...henset kamera aku ngan dia boleh ja..tapi...tak bapa nak puas lah bergambar t...sister tu pon tangkapkan gambar ..siap mintak emailaddress..t dia hantar kat email ja..okay..riang hati ku mendengarnya... dan sekarang aku masih lagimenunggu email tersebut...selalu pesan kat Nazren..t semak email ya..gambar kita tu dah sampai ke lum..okay ..selalu semak kata Nazren...aku pon cakap ughinya tak bawak kamera bang...emmm aakkhhhh...siap je njalan sekeliling...syoknya..udara sejuk..luas pemandangan...puasssssssssssssssssss..saya puas.................puas sepuasnya.....im heppy ...

Lepas tu angin bertiup kencang...hujan sudah turun ...kabus..tak nampak dah...saya dah sejuk ni... 2900 kaki...ketinggiannya...bayangkanlah...keajaiban Pencipta .seronoknya tak terkata...nak makan pon tak lalu..dek kerana pemandangan yang indah...huuuuuuu lebat ni...tak leh lelama ni..owang lain pon dah turun...aku pon turun ..Nazren turun dulu...nak turun pon jadik tontonan umum,...coz student tadi dah beratur nak naik ke tas... tapi hujan ni...stoppp dulu ya...okay...bagi laluan kat akak n abang ni..weeha....tepukan kedengaran..depa ni tepuk sebab apa pon..aku tak tahu...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.sonyum e lah......

Sampai ja bawah,hujan turun...redah ja hujan ni bang...jumlah kita turun..t leh mandi kat jeram potai...wacaaaaaaaaaaaaa.....jalan punya jalan...basah lah kami dalam hujan...nyanyi dalam hujan...wakakakkaka...jalan2 jumpa plak pendaki lain..siap senyum kat Nazren..awak ni owang UTM ya..tegur owang tu... eh, bukanlah balas Nazren...ookhh ye ka..muka macam kawan sayalah..okkh...senyum je lah...mas anak turun tu... ramai pendaki yang baru mendaki...tapi kau rasa...depa ni lagi syok...nak tahu kenapa?? depa panjat hari tengah hujan...kami berdua dah sampai puncak tetiba hujan..depa nanti sampai puncak... hujan dah berhenti dah...meaninggg..depa leh tengok pelangi...................waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...acik jeles ni...huhuhuuuuuu...rezeki memasing....emmmmmm

Rami gak yang baru naik,..tetiba aku jumpo baki2 student yang ramai tadi...kami dah turun depa tak naik lagi..kesian..upanya jaga student...dah nak pengsan tak larat dah....akak tadi siap tegur lagi...tengok akak ni...dah turun dah..kitak sampai2 lagi...hehheheh senyum ja kami berdua .... okay kak,jumpa lagi...tataaaaaaaaaaaaaaaaa...kami meneruskan langkah bersama crew2 pendaki yang muncul dari belakang...ada ketikanya kami potong depa...kelepok..aku jatuh..sib bek tak sakit...punggung sakit ..jatuh terhempap...jalan lecak weh..macam air teh susu.... pokek sungguh............. lipan pon ada...anak lipan...uukhhhh....bahaya ni..hujan2 ni...jalan lecak memang licin bangat...........

Seringkali kami tersungkur....hahahhahah..main hujan ya...upa memasing dah comot dah .kena lumpur..baju n suar n kasut ...lagi lah tak payah cakap.....cantik...ughi tak amik gambar...kamera tiada...............ughi sangat kami rasa.............tak pa..ada rezeki t kita g ..kita bawak kamera ya........

Sian tol tengok adik tadi kan....aku siap tanya nak air tak...garang tol cikgu dia......... ada ke memarah budak tu....ada ke patut...meh akak bagi air..aku pon mintak air tenaga kat Nazren...terus buka tutup botol dan masuk kan ke mulut adik tu.......sian adik ni....okay...caiyok2222222222 cuba ya dik..sikit je lagi....aku pon senyum ja lah....jalan lagi....alamak...ada owang lagi lah..senyum ja lah..siap bergayut lagi kat pokok..waaaaaaa..leh tangkap gambar ni ....wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......senyum ja lah............

Ramai owang ...tersangatlah ramai...rehat kat batu jap....nak makan roti... lapar lah....okay..makan dulu...emmm ye lah..baca doa...amin...mamam time....basah dah ni...lencun dah ni...duduk atas batu besar....lebh kurang 12 minit ..kami pon teruskan perjalanan menuju ke kaki gunung...nak mandi jeram plak...

Lebih kurang pukul 1356 petang..kami pon sampai kat bawah...syukur..hujan mulai reda....pa lagi..g carik toilet dulu....dah setel..baru g mandimanda kat jeram...ramai weh........hati banyak gumbira........Gunung Dato telah kami tawan... lepas ni Gunung Angsi pula.....coming soon....pasti...oopzzzzz....bukan lepas ni nak kena teman Nazren p jam ka????????????? oooikkkk.... dia dah banyak kali teman ku pergi mendaki....lepas ni mengikut kehendak dia pulak...mesti ada keadilan..baru adil namanya....

Gembira ,terharu,sampai sudah ke Gunung Dato buat kal ke dua...walaupun kali pertama dulu tak pernah sampai pon kat batu besar tu...wehehehehheheeh...kali ni pergi sungguh bermakna..sampai poncak bebetol yeop,..jang,yong,minah,tipah,,,sapa2lah...hahahhahahhahah

Puas ....selesai sudah kembara ke Gunung Dato, jumpa lagi di lain waktu dan ketika...pesanan tuk
Gunung Dato:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;; tunggu saya datang lagi ya....pasti datang....tataaaaaaaaaaaaaaaa....nak balik ke Seremban dan cari buah durian........selamat pulang.....................................


Friday, April 15, 2011

Kak Nanis Bakal Bergelar ibu@ Mama@Umi...

Syukur Alhamdulillah , tahniah kak..tak lama lagi ko akan bergelar ibu..jaga diri..jaga kesihatan..dan tak lama lagi....fara pon bakal menjadik makcik kepada anak buah yang ke 6...anak kepada bang boboy.....semoga selamat hendaknya...

Ni aalah sedikit info yang fara jumpo dan terbaca ....untuk tatapan Kakak Nanis.

ADAB KETIKA MENGANDUNG:

Isteri hendaklah menjaga adab serta menghormati suaminya terutamanya ketika mengandung. Antara adab yang harus dipraktikkan oleh isteri terhadap suaminya adalah ;

SAYANGILAH suami, kerana dia merupakan teman dan kekasih yang paling hampir dengan kita.
  • MENJAGA TUTUR-KATA @ perkataan terhadap suami. Jangan mengeluarkan perkataan yang kotor dan sebagainya.
  • MENASIHATI suami daripada menanggung bebanan hutang. Kita sebagai isteri sepatutnya menerima suami dengan apa adanya. (apa yg suami mampu)
  • JAUHI daripada membuat tuduhan buruk terhadap rumahtangga orang lain.
  • JAUHI daripada sifat MENGUMPAT dan MENGHINA orang lain.
  • JANGAN mencari kesalahan orang lain dan membuka aib mereka.
  • JAUHI sifat menghina dan memandang rendah terhadap orang lain.
  • Menghormati setiap kaum muslimin dan muslimat, serta berbuat baik kepada mereka.
  • Menghargai setiap pandangan dan nasihat yang diberikan oleh SUAMI, ORANG TUA serta keluarga suami.

AMALAN UTK WANITA MENGANDUNG

Ketika wanita sedang mengandung, maka ia WAJIB mengerjakan sesuatu yang diperintah oleh Allah SWT. Selain daripada mengerjakan amalan WAJIB, para ibu ( bakal ayah ) digalakkan melakukan amalan berikut.

  1. BANYAK BERTAUBAT
  2. MENUTUP AURAT
  3. BANYAK MEMBACA AYAT-AYAT SUCI AL-QURAN Membaca surah Al-Fatihah dan ayat Kursi
  4. Membaca surah Yassin hingga akhir Membaca surah Al-Taubah hingga akhir Membaca surah Yusuf hingga akhir - agar memperolehi anak yang soleh, sihat, cantik dan sempurna. Insya-Allah
  5. Membaca surah Luqman hingga akhir - agar memperolehi anak yang taat.
  6. Membaca surah Maryam hingga akhir - agar memperolehi anak yang sabar dan taat.
  7. Membaca surah An-Nahl, ayat 78
  8. Membaca surah Al-A'raf, ayat 189
  9. MEMBACA DOA
NASIHAT UNTUK IBU YANG MENGANDUNG

Berusalah agar selalu berada dalam keadaan SIHAT dengan memakan makanan bersesuaian, melakukan senaman setiap hari (lebih-lebih lagi waktu menjelang melahirkan - senaman bersesuaian). Cth; berjalan kaki adalah senaman yang paling sesuai untuk wanita hamil tua (wanita berusia).

Lakukan senaman berikut;

1). Telentang, kemudian, satu-persatu kaki diangkat ke atas. Ini untuk memudahkan kelahiran kelak.
2). Rehat mesti mencukupi dan jangan biarkan diri terlalu letih.
3). Bila mandi, gunakan air suam. Mandi dengan air yg terlalu sejuk ataupun terlalu panas akan mengakibatkan kesan buruk terhadap kesihatan. Jangan mandi berendam terutama pada usia kehamilan 8 bulan ke atas.
4). Pada bulan-bulan terakhir kehamilan, ibu memerlukan ketenangan.
5). Jaga PAYUDARA dengan baik, dengan menyapu minyak zaitun atau losyen bersesuaian pada puting susu. Ini dapat mengelakkan terjadinya pecah-pecah pada puting susu terutama jika anda ingin menyusui

Okay,..setakat di sini dahulu ya...selamat hari jumaat...

Heading To Rembau Tomorrow


Esok,..apa ada dengan esok...esok jika tiada aral.. aku akan berangkat ke Rembau..semata-mata untuk mendaki Gunung Dato..tempat yang lama sudah ku tinggalkan.... apa yang ada kat situ....macam-macam ada...percaya atau tidak... Gunung Dato merupakan satu tempat yang sering dikunjungi oleh pendaki-pendaki gunung tidak kiralah..mereka datang dari arah selatan,timur ,utara atau barat..

Gunung ini merupakan satu destinasi pelancongan, baik gunung mahupun jeram di kaki gunung ini. Terletak di HUtan Lipur Gunung Datuk,Kota, Rembau. Perjalanan untuk ke sini kira-kira 21km dari Pekan Rembau dan 15 km dari Pekan Tampin..tapi esok gerak dari Seremban lah....uiishhh bapa km ni???

Seingat akulah, last naik gunung ni masa Darjah 5 ...ishhhh mana nak sama kan..itu jaman dulu kala...mesti banyak perubahan...makin cantik... jeram banyak petai lagi tak???hahahahahhha..bukan ka geng2 Muhammad,Azmil,Shuib,Yanti,Ila,Munirah,Aishah,Fendi,Azwan n lain2 syok ja makn petai hutan tu....sedap ...tak caya ..t sampai sana kita makan ya...kot ada lagi lah pokok petai tu... tinggi gak gunung ni...mula-mula ja kita akan bergerak dari Tugu Keris Hutan Lipur , semua pendaki termasuklah akuuuu wakakakakakakak perlu turun ke jeram dan trail bermula dari seberang sungai. Satu jambatan dibina bagi memudahkan pendaki kebanyakannya hampir 90darjah. Tali disediakan bagi memudahkan pendaki berpaut semasa pendakian.

Emmmmm main-main tarik tali...tak sabar rasanya nak g esok...mudah-mudahan berjaya dan selamat pergi esok..pergi dan pulang.. amin..


Monday, April 11, 2011

Melawat Broga Dan Tok Wan Di Minggu KeDua April 2011

Semalam kami, Faradila,Amir Hamzah,Azam, Fizaaa dan saya ..sapa lagi kalau bukan aku..ahhahah..telah melangkah ke Semenyih seawal pukul 5suku pagi...semata2 untuk melihat matahari terbit dan keindahan Puncak Broga... syukur dapat juga kami melihat suasana tersebut....tepat pukul 6.00pagi kami tiba di petronas Semenyih...Tugas wajib yang perlu dilakukan adalah solat Subuh.. bila melangkah ja ke bilik solat..emmmm..ramainya orang ...orang lelaki dah tunggu dah kat luar...kami yang perempuan..solat dulu ya... terkonteng2 aku jalan meluru masuk ke bilik solat... hehehhehe...awak student ka? Aaaakhhh, saya student kata orang yang aku sapa sebelum bersiap untuk solat... ookh.. nak tengok sunrise ya..sama lah saya pon..hehehheeh..ringkas ja jawapan ku sambil melemparkan senyum simpul..hehhehe

Selepas usai solat...cecepat aku melangkah keluar... bagi orang lain plak solat ...tempat dan ruang yang disediakan kecik ja... boleh muat 4 orang ja bila bersolat... cepattt..jangan duk lelama... orang lain pun nak SOLAT ni... bila dah sampai ja kat kenderaan..aku pon apa lagi...campak beg yang berisi telekung..capai bedak..n touchup muka jap..muka dah macam orang pucat ..tak cukup darah,...kenakan sikit dengan pemerah bibir...aaaarr cukup lah... tak lawa tak cantik tapi aku selesa dengan diri aku sendiri..
Lepas tu terus capai stoking dan kasut... terjengkeh2 aku pakai... waw..semangat ni... terlintas sedetik..

"Ya Allah permudahkan perjalanan kami semua..aminn..
tepat pukul 6.15pagi.. kami terus siap sedia dengan beg yang nak di pikul dan lampu suluh..Amir dan Azam pakai lampu suluh kat kepala..aku pegang jelah lampu suluh Amir ni.. depa ni upa macam owang nak masuk kebun ja...wakakakaka...eeehhhhh..ramainya owang..ingatkan kita ja.. kami pun ikut lah geng22 ownag dari mana ntah.. pelajar rasanya..kolej berdekatan kot... emmm... maaf ..tumpang lalu..kami pergi dahulu ya..yeayyyyy....kami yang guide jalan dulu....bestnya... sampai ja kat tebing curam..eehhh Amir ikut jalan ni..jalan ni cepat sikit..okay... ikutlah jalan baru...sampai ja bukit ke dua..waaaa..ramainya owang..jeng2222 cepat ja kami sampai di atas.. cantiknya langit..fajar mula menyinsing..menunjukan muka wahai si MATAHARI... muncul lah kamu..cuaca mendung..tapi cahayanya ..cantik sekali...terang se alam ...ramainya owang kat atas bukit ni...woooo..depan lagi ramai... moh ler bergambar sokojap..sokojap ko???lobih kojap ehhh tu...lebih kurang 20minit ..baru kami meneruskan perjalanan ke atas.. tepat pukul 7.45pagi..kami sampai di Puncak Broga...nak duduk atas batu tak dapat..ramai orang..ada bendera Malaysia lagi.. penuhnya owang..bergambar diri ja lah ya..okay..peace..senyum...

Bergambar plak kat sign board ke Gunung Tok Wan..jum lah p Gunung Tok Wan..baru ja peserta lain nak turun ke lembah tu..gong,gong..anjing lah.. anjing kuar dari lembah Tok Wan..4 ekor taw.. besar2 belaka..hitam likat n putih kelabu..anjing liar kot ni..camana boleh masuk ni..erkkk tidak ..t kena samak lah..tak maw...Tiga Kali dah sampai Broga.. puasnya menikmati keindahan Broga...tup tup tup..ramai yang pelawa kami g sana..sambil senyum aku pon cakap ..nak g jugak lah... jum lah... mula2 Faradila n Fizaa tak nak g....takut kat anjing..sapa tak takut..anjing ..t kena gigit ..baru tahu..kena samak lagi...ishhhhh..aku ni pon takut gak..tapi lau dah ada owang yang ajak g...sambut baiklah... hehehhehehehe..yeayyyy akhirnya ..kami buat persetujuan..pergi...yeayyy
Amir lead...belakang Faradila,Diana, dan Fizaaa...sebelum melangkah doa bebanyak dulu..hehehheheeh
Bila nak sampai ni Amir..jauh lagi ka?? perkh..kata 3.1km ja... jalan lagi...redah bukit ..turun bukit..naik bukit erk..bapa kali dah ni...kaki dah sakit ..lutut dah sakit juga...waaaaa...yeayyy lagi 2.5km lah.... ..Alhamdulillah..tak pe tawakal ja...semoga selamat kita smeua.. yeayyyyyy..emmm jalan lagi menuju ke Tok Wan.. eeekkhhh jap2 nak tangkap gambar lah..tangkap gambar ya..memandangkan aku yang pegang kamera ..aku lah jadik jurukameranya,...eehheheheh..
Tangkap gambar ..bergambar sokmo....teruskan perjalanan lah..emmmm... baki lagi 1.5km lagi nak sampai Tok Wan...

Jalan2 ya...jap..tak larat lah...emmmm...minum air jap..sambil hantar mesej kat abang
Sayang : Heading To Tok Wan..
lebih kurang 30minit baru abang reply...
Abang : Ye ka ni g Tok Wan???
Sayang : Betul lah..tak caya sudah..ni bebetul taw..tak tipu..

Bunyi mesej lagi..bior lah ...jap g baru baca ya..jalan lagi...alamak... batu besaq lah...nak kena panjat ..nak kena daki lagi lah...acik tak larat dah ni... jap ya...nak rehat jap..okay kita rehat ya... minum lagi...

Lepas 15 minit,.. kami teruskan perjalanan..yezz.berbaki 50meter lagi... yezz... jalan lagi...jalan penuh onak dan duri..tercalar tangan acik ni...luka sikit...tapi pedih...jeng22222 terang ja.. n sayup2 bunyi sore owang ..yezz dah sampai lah.. syukur ..dah sampai ....Gunung Tok Wan..675meter dari paras laut...

Duk ja..terus sembam muka kat kayu..penatnya... mamam dulu..ehhh minumlah dulu...mesej abang jap..
Sayang : dah sampai dah...yeayyy
Abang : ookhhh ye ka...best tak?
Sayang : best lah..puas sangat2..

Jalan2 jap kat kawasan sekitarnya..cantik..sebenarnya kat Puncak Tok Wan tak da apa yang menarik pon..tapi perjalanan nak ke sana..menarik..penuh liku dna onak ..waaa..memang cabaran lah...bergambar reramai.. bergambar sensowang jap..tu lah keje kami...

Berehat selama 40minit ...bukan kami ja..ada lagi ...ramia owang ... yang dah sampai.. tapi..paling tak best..sampah banyak tol lah...ish diowang ni... tak da sivik tol...dah puas bergambar sakan..kami pun turun semula..oopzzz.jap222...nak tahu tak perjalanan kami untuk ke Tok Wan mengambil masa selama
1jam 30minit..lama gak tu..penat berhenti ..siap semua lah...hahahhaah okay...jum22 kita turun..sian Azam ...tunggu kat bawah...okay.memasing dah penat..jalan jelah ya..kaki ngan lutut dah sakit dah ni...aiyaaaa..jalan pelan2 ya...okay..lecak ni...emmm..jalan punya jalan..hati ku terdetik gak..mana anjing 4 ekor tadi erk? tak da lak aku dengar anjing tu menyalak ...ishhh ..diam2..ni utan ni..okay...mulut terkamit2 baca surah2.. semoga dipermudahkan...wehhh nak turun senang ja..turun bukit ja...naik balik ..turun balik..perkhhh memang letih weh...sabor2 je lah...hehehhehe penatnya.langkah dah semakin perlahan ni ....

Selepas 1jam 10minit..kami pun tiba di Puncak Broga..malas dah nak bergambar..dah banyak kali bergambar..kali ke 3 g Broga...rasa muak pon ada gak ni...t kita panjat bukit lain lah plak...yang penting Broga dah naik 3 kali,.Tok Wan dah naik sekali..cukup bagiku..puasnya kurasakan..

Cepat turun..hari nak hujan dah ni..cuaca mendung berarak kelabu...turunlah kami..hhhuhuuh..tataaa Broga...t kita jumpa lagi ya...tak tahu bila ...huuhhuhu..sampai ja di kaki bukit..terus p carik kete Azam.. bukak kasut.. ganti kasut lain..kasut dah belumpur dah...moh naik cepat....menghala ke kedai makan ..tempat yang memula kak mie dan kami semua mendaki Broga wat kali pertama dahulu...seingat daku tahun lepas... dan semalam..kami makan lagi nasik ayam,tauhu goreng,cucur udang... sedapnya...muka semua dah penat...kecian...huhuhuhuhu..jum balik semban...

Tepat kol 3.00petang selamat kami sampai di Seremban..terima kasih Azam.. terima kasih Amir,Fradila.Fizaaa..hajat nak ke Broga cuma 2 orang ah bertukar kepada 5orang..aminn..syukur selamat sudah.. walaupun masa mendaki..aku masih lagi menahan sakit perut..wahaaaaaaaaaaa.

dan sekarang ni... aku masih lagi sakit kaki,,dan lutut...
tetttttttttttttttttttttttttttt....setakat di sini dahulu ya..tataaaaaaaa

Bukan Kehendak ku..

Bila dah baca tu...baru faham..kadang-kadang kita lupa dan kita tak sedar...apa yang berlaku ada kalanya ia berlaku bukan mengikut kehendak kita... tetapi kita kena ingat kita hanya merancang dan Allah yang menetukan..dan kita sebagai hambanya kene redha menerimanya....tetapi kalau kita lihat dalam konteks kehidupan pula...kadang2 kita juga lupa...yang kita tak boleh menentukan apa2 untuk orang lain... ooopzzzz....baru saya tersedar...kita tak boleh begitu...walaupun pada zahirnya ada yang bisa menerima..tetapi dalamanya..dia hanya terpaksa mengikut.....sejak mentelaah buku tu..baru saya faham.... saya tak patut begitu...kadang2 kita lupa..penerimaan owang hanya untuk menjaga hati kita...hanya untuk menjaga hati !!...

Kalau lah begitu ...hanya ucapan maaf yang dapat saya tuturkan..mungkin selama ni saya terlepas pandang ...dan tidak pernah memahami...dan bermula pada saat ini... saya faham dan saya mengerti....setiap orang ada hak memasing... hargailah hak dan peluang yang diberi..walaupun sekecil cuma...dan hargailah peluang yang diberi selagi kau diberi peluang untuk merasa nimatnya berpeluang..dan jangan kau tangisi jika peluang yang telah diberi.. kau biarkan begitu sahaja..sehingga kau mencari dan meminta2 peluang tersebut....walaupun kau bisa meminta.....

Dan disaat entri ini ditulis...saya hanyalah seorang insan biasa..punyai hati dan perasaan....

Friday, April 8, 2011

Minggu KeDua Di Bulan April 2011

Hari ni Hari Jumaat,.. tenang dan damainya suasana..alaunan zikir Ya Allah berkumandang di pelusuk alam..syukur masih lagi di beri kesempatan untuk bernafas.

Malam2 ku seperti biasa..as usual..tiada istimewanya..mesej adik2 di Kuala Lumpur dan telefon mak di kampung. Esok ada jemputan kenduri ...emmm.. jika tiada aral melintang sampailah kami di sana ya Makcik Senah...


Ahad : akan menuju ke Broga bersama Fizaaa... g berdua ja...Amir dan Faradila nak ikut..tapi tak kesampaian..terpaksa menyelesaikan hal persiapan untuk diiajabkabulkan...tahnah.. semoga berkekalan hendakNya....

Thursday, April 7, 2011

Apabila Sakit Menguji...

Hujung bulan Mac yang lalu,..satu keluarga dikejutkan dengan penyakit yang dihidapi oleh adik ku yang bernama Nurul Shuhaida Razak... selesai sudah pembedahan ..syukur.. kesakitan yang dialaminya hanya mampu ditahan dengan linangan air mata..sakit yang menyerang membuatkan dia sukar untuk bergerak...

Mac dah berakhir April pula menjelma... buka buku baru... penuh pengharapan untuk meneruskan kehidupan... redha dengan kehendakNya.. sesungguhnya ia adalah Ujian buat manusia..