Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Monday, April 11, 2011

Melawat Broga Dan Tok Wan Di Minggu KeDua April 2011

Semalam kami, Faradila,Amir Hamzah,Azam, Fizaaa dan saya ..sapa lagi kalau bukan aku..ahhahah..telah melangkah ke Semenyih seawal pukul 5suku pagi...semata2 untuk melihat matahari terbit dan keindahan Puncak Broga... syukur dapat juga kami melihat suasana tersebut....tepat pukul 6.00pagi kami tiba di petronas Semenyih...Tugas wajib yang perlu dilakukan adalah solat Subuh.. bila melangkah ja ke bilik solat..emmmm..ramainya orang ...orang lelaki dah tunggu dah kat luar...kami yang perempuan..solat dulu ya... terkonteng2 aku jalan meluru masuk ke bilik solat... hehehhehe...awak student ka? Aaaakhhh, saya student kata orang yang aku sapa sebelum bersiap untuk solat... ookh.. nak tengok sunrise ya..sama lah saya pon..hehehheeh..ringkas ja jawapan ku sambil melemparkan senyum simpul..hehhehe

Selepas usai solat...cecepat aku melangkah keluar... bagi orang lain plak solat ...tempat dan ruang yang disediakan kecik ja... boleh muat 4 orang ja bila bersolat... cepattt..jangan duk lelama... orang lain pun nak SOLAT ni... bila dah sampai ja kat kenderaan..aku pon apa lagi...campak beg yang berisi telekung..capai bedak..n touchup muka jap..muka dah macam orang pucat ..tak cukup darah,...kenakan sikit dengan pemerah bibir...aaaarr cukup lah... tak lawa tak cantik tapi aku selesa dengan diri aku sendiri..
Lepas tu terus capai stoking dan kasut... terjengkeh2 aku pakai... waw..semangat ni... terlintas sedetik..

"Ya Allah permudahkan perjalanan kami semua..aminn..
tepat pukul 6.15pagi.. kami terus siap sedia dengan beg yang nak di pikul dan lampu suluh..Amir dan Azam pakai lampu suluh kat kepala..aku pegang jelah lampu suluh Amir ni.. depa ni upa macam owang nak masuk kebun ja...wakakakaka...eeehhhhh..ramainya owang..ingatkan kita ja.. kami pun ikut lah geng22 ownag dari mana ntah.. pelajar rasanya..kolej berdekatan kot... emmm... maaf ..tumpang lalu..kami pergi dahulu ya..yeayyyyy....kami yang guide jalan dulu....bestnya... sampai ja kat tebing curam..eehhh Amir ikut jalan ni..jalan ni cepat sikit..okay... ikutlah jalan baru...sampai ja bukit ke dua..waaaa..ramainya owang..jeng2222 cepat ja kami sampai di atas.. cantiknya langit..fajar mula menyinsing..menunjukan muka wahai si MATAHARI... muncul lah kamu..cuaca mendung..tapi cahayanya ..cantik sekali...terang se alam ...ramainya owang kat atas bukit ni...woooo..depan lagi ramai... moh ler bergambar sokojap..sokojap ko???lobih kojap ehhh tu...lebih kurang 20minit ..baru kami meneruskan perjalanan ke atas.. tepat pukul 7.45pagi..kami sampai di Puncak Broga...nak duduk atas batu tak dapat..ramai orang..ada bendera Malaysia lagi.. penuhnya owang..bergambar diri ja lah ya..okay..peace..senyum...

Bergambar plak kat sign board ke Gunung Tok Wan..jum lah p Gunung Tok Wan..baru ja peserta lain nak turun ke lembah tu..gong,gong..anjing lah.. anjing kuar dari lembah Tok Wan..4 ekor taw.. besar2 belaka..hitam likat n putih kelabu..anjing liar kot ni..camana boleh masuk ni..erkkk tidak ..t kena samak lah..tak maw...Tiga Kali dah sampai Broga.. puasnya menikmati keindahan Broga...tup tup tup..ramai yang pelawa kami g sana..sambil senyum aku pon cakap ..nak g jugak lah... jum lah... mula2 Faradila n Fizaa tak nak g....takut kat anjing..sapa tak takut..anjing ..t kena gigit ..baru tahu..kena samak lagi...ishhhhh..aku ni pon takut gak..tapi lau dah ada owang yang ajak g...sambut baiklah... hehehhehehehe..yeayyyy akhirnya ..kami buat persetujuan..pergi...yeayyy
Amir lead...belakang Faradila,Diana, dan Fizaaa...sebelum melangkah doa bebanyak dulu..hehehheheeh
Bila nak sampai ni Amir..jauh lagi ka?? perkh..kata 3.1km ja... jalan lagi...redah bukit ..turun bukit..naik bukit erk..bapa kali dah ni...kaki dah sakit ..lutut dah sakit juga...waaaaa...yeayyy lagi 2.5km lah.... ..Alhamdulillah..tak pe tawakal ja...semoga selamat kita smeua.. yeayyyyyy..emmm jalan lagi menuju ke Tok Wan.. eeekkhhh jap2 nak tangkap gambar lah..tangkap gambar ya..memandangkan aku yang pegang kamera ..aku lah jadik jurukameranya,...eehheheheh..
Tangkap gambar ..bergambar sokmo....teruskan perjalanan lah..emmmm... baki lagi 1.5km lagi nak sampai Tok Wan...

Jalan2 ya...jap..tak larat lah...emmmm...minum air jap..sambil hantar mesej kat abang
Sayang : Heading To Tok Wan..
lebih kurang 30minit baru abang reply...
Abang : Ye ka ni g Tok Wan???
Sayang : Betul lah..tak caya sudah..ni bebetul taw..tak tipu..

Bunyi mesej lagi..bior lah ...jap g baru baca ya..jalan lagi...alamak... batu besaq lah...nak kena panjat ..nak kena daki lagi lah...acik tak larat dah ni... jap ya...nak rehat jap..okay kita rehat ya... minum lagi...

Lepas 15 minit,.. kami teruskan perjalanan..yezz.berbaki 50meter lagi... yezz... jalan lagi...jalan penuh onak dan duri..tercalar tangan acik ni...luka sikit...tapi pedih...jeng22222 terang ja.. n sayup2 bunyi sore owang ..yezz dah sampai lah.. syukur ..dah sampai ....Gunung Tok Wan..675meter dari paras laut...

Duk ja..terus sembam muka kat kayu..penatnya... mamam dulu..ehhh minumlah dulu...mesej abang jap..
Sayang : dah sampai dah...yeayyy
Abang : ookhhh ye ka...best tak?
Sayang : best lah..puas sangat2..

Jalan2 jap kat kawasan sekitarnya..cantik..sebenarnya kat Puncak Tok Wan tak da apa yang menarik pon..tapi perjalanan nak ke sana..menarik..penuh liku dna onak ..waaa..memang cabaran lah...bergambar reramai.. bergambar sensowang jap..tu lah keje kami...

Berehat selama 40minit ...bukan kami ja..ada lagi ...ramia owang ... yang dah sampai.. tapi..paling tak best..sampah banyak tol lah...ish diowang ni... tak da sivik tol...dah puas bergambar sakan..kami pun turun semula..oopzzz.jap222...nak tahu tak perjalanan kami untuk ke Tok Wan mengambil masa selama
1jam 30minit..lama gak tu..penat berhenti ..siap semua lah...hahahhaah okay...jum22 kita turun..sian Azam ...tunggu kat bawah...okay.memasing dah penat..jalan jelah ya..kaki ngan lutut dah sakit dah ni...aiyaaaa..jalan pelan2 ya...okay..lecak ni...emmm..jalan punya jalan..hati ku terdetik gak..mana anjing 4 ekor tadi erk? tak da lak aku dengar anjing tu menyalak ...ishhh ..diam2..ni utan ni..okay...mulut terkamit2 baca surah2.. semoga dipermudahkan...wehhh nak turun senang ja..turun bukit ja...naik balik ..turun balik..perkhhh memang letih weh...sabor2 je lah...hehehhehe penatnya.langkah dah semakin perlahan ni ....

Selepas 1jam 10minit..kami pun tiba di Puncak Broga..malas dah nak bergambar..dah banyak kali bergambar..kali ke 3 g Broga...rasa muak pon ada gak ni...t kita panjat bukit lain lah plak...yang penting Broga dah naik 3 kali,.Tok Wan dah naik sekali..cukup bagiku..puasnya kurasakan..

Cepat turun..hari nak hujan dah ni..cuaca mendung berarak kelabu...turunlah kami..hhhuhuuh..tataaa Broga...t kita jumpa lagi ya...tak tahu bila ...huuhhuhu..sampai ja di kaki bukit..terus p carik kete Azam.. bukak kasut.. ganti kasut lain..kasut dah belumpur dah...moh naik cepat....menghala ke kedai makan ..tempat yang memula kak mie dan kami semua mendaki Broga wat kali pertama dahulu...seingat daku tahun lepas... dan semalam..kami makan lagi nasik ayam,tauhu goreng,cucur udang... sedapnya...muka semua dah penat...kecian...huhuhuhuhu..jum balik semban...

Tepat kol 3.00petang selamat kami sampai di Seremban..terima kasih Azam.. terima kasih Amir,Fradila.Fizaaa..hajat nak ke Broga cuma 2 orang ah bertukar kepada 5orang..aminn..syukur selamat sudah.. walaupun masa mendaki..aku masih lagi menahan sakit perut..wahaaaaaaaaaaa.

dan sekarang ni... aku masih lagi sakit kaki,,dan lutut...
tetttttttttttttttttttttttttttt....setakat di sini dahulu ya..tataaaaaaaa

2 comments:

  1. aku jeles..tak tau kat part mana...

    ReplyDelete
  2. Mashie: tak ada niat tok wat ko jeles... huhuhuhu..t kita g ya...yang berjaya sampai ke Broga dan Tok Wa ialah aku,Faradila,Amir,n Fizaaa... Azam tak sampai pon..dia naik pas tu turun balik...hahahhaha..sakit perut dia kata..

    ReplyDelete

Terima kasih !