Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Friday, July 29, 2011

-Seuntai Kata Untuk Dirasa

Minta maaf jika ada yang terkilan dengan sikap ku...
Minta maaf jika ada yang berkecil hati dengan perilaku ku
Minta maaf jika diri ini ada menyakiti kalian
Minta maaf jika diri ini terlalu mementingkan diri sendiri
Minta maaf jika diri ini banyak menyusahkan kalian

- Mohon maaf, sekiranya diri ini banyak menyakiti hati kalian,... doaku semoga kalian sentiasa diberkati hendakNya, amin.

Seuntai kata untuk dirasa,seuntai kasih mohon berpanjangan, disulam dengan doa dan harapan moga berkekalan dan dilimpahkan keberkatan dalam meneruskan kehidupan ...~~~~amin.


Selamat Menyambut Bulan Ramadhan~.....................

Saturday, July 23, 2011

Apabila Umurnya Sudah Bertambah Satu Angka~

Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah dan kurnianya , 18hb Julai yang lalu telah dapat aku lalui dengan saat-saat gembira,... walaupun pada hari itu , aku sedang berpuasa sunat ... Syukur kepadaMu Ya Allah, kerana memberi peluang untuk aku masih bernafas dan berpijak di bumi mu ini . Terima kasih kepada ke dua ibubapa ku yang sentiasa berada disamping ku,membesarkan daku sehingga ke hari ini,... adik beradik ku , kaum kerabat ku dan rakan taulan yang mengenali diri ini,.. ucapan kalian sangat-sangat aku hargai,... semoga Allah merahmati kalian juga..aminnn...


Pagi itu, tenang sangat,cuaca cerah bersulamkan angin pagi .. menghembuskan udara yang nyaman... bunga-bunga di dalam pasu terjaga rapi,.. memasing mahu menunjukan warna kelopaknya yang cantik.. hari itu juga, aku berkongsi hari lahir yang sama bersama dengan sepupu ku Jiha namanya... sungguh tak sangka tarikh lahir kami sama... emmm, memandangkan aku tak pulang ke Rokan, aku hanya memberi hadiah kerongsang kepada mak supaya di beri kepada Jiha...itu sahaja lah yang mampu aku hadiahkan kepada Jiha,...
"selamat hari lahir semoga panjang umur dan murah rezeki" ,desis hati kecil ku...

Selamat Hari Lahir Siti Farah Diana Razak, semoga panjang umur dan murah rezeki..semoga segala impian mu akan menjadi kenyataan ...aminn...


Syukur kepadaMu Ya Allah, terima kasih di atas segala pemberian nikmat Mu kepada Ku
Terima kasih Mak , ayah....
Terima kasih kerana memebesarkan akak... sampai ke hari ini..
Terima kasih wahai adik-adik ku,...marah ku bukan bererti benci tetapi tanda sayang....
Terima kasih wahai saudara ku ,lama sudah tidak bersua...
Terima kasih wahai sahabat-sahabat ku... kehadiran kalian memeriahkan hidup ku..
Terima kasih wahai perindu ku ....sesungguhnya kamu adalah impian ku seterusnya ...


Friday, July 22, 2011

Jalan-Jalan Ke Kota Kinabalu ( Akhir)

Apabila jam alarm sudah memekik,segeralah aku bangun ....kerana pagi itu,aku sudah berniat untuk bersahur bersama Kak Nanis dan Abang Hanis,..kami bersahur untuk menjalankan puasa sunat ...pagi itu, Kak Nanis masak lauk gulai ikan kembung bersama bachang muda...sedap sungguh...memang selera aku makan...selepas ja bersahur,aku terus menunaikan solat subuh....barang -barang masih lagi belum dikemas...tiket pulang ke semenanjung pukul 10.55pagi...masa tu baru pukul 5.30pagi...

Terdetik jugak dalam hati, banyak jugak barang2 yang nak dibawa pulang ...huuuu..puas lah aku menjinjing jap lagi ni..desis hati aku,... tepat pukul 8.00pagi,aku dah siap dengan barang2 yang akan ku bawa pulang ke semenanjung..beg galas tekun aku check ,berzip ke tidak,dokumen perjalanan ada ke tiak semua,yang paling penting tiada barang yang tertinggal di rumah Kak Nanis,...huuhuhhuu..t mengagau aku nak p sana lagi,... hahhahahh....

Sebelum ke airport, kami ke Pasar Gaya dulu,. carik kain batik ,..Kain Batik Ayu,... sib bek jumpa kain batik tu .maaf ya mak andah, itu sahaja yang fara jumpa,... yang paling banyak ada ...kain batik 3 serangkai...huuhhuhu...tepat pukul 9.30pagi,kami pun menuju ke airport, siap2 tuk check -in...syukur, beg tak mlebihi had... boleh lagi sumbat barang... lebih kurang pukul 10.15pagi,aku pun siap sedia tuk pass boarding,.. tataaaa Kak Nanis, terima kasih bawak p jenjalan ya..t fara nak datang lagi ya... hehhehheh

Selepas 2jam lebih berlalu, aku pun sampailah di LCCT... sampai ja aku pun meluru lah mencari beg dari kargo,..tunggu punya tunggu,... apsal beg aku ni tak lalu lagi ni,..huhuhuhu....upanya beg yang aku sangka bukan beg aku ..adalah beg aku sebenarnya........huuuuu,boleh plak aku tak perasan...hahhahahha,wat muka selamba je lah aku....beg tu boleh aku biarkan berlalu begitu sahaja,sampai di huujung line,baru aku perasan ........ehhhhhhhhhh,itulah beg aku...whohwwwoohooooo...... sib bek tak do orang nampak,... setel ja,aku pun p lah menuju ke pintu luar,..hehehheh,,saya nampak dia.. heheh setianya dia menunggu saya .... tolong pikul beg,..beratlah..... pintaku,...

Sampai ja di ruang legar, mata aku ni tak henti2 memandang kat mamat sorang ni,... aku cam tang muka dia...tang rambut dia... memang aku cam... Si Abang Nas Rambut Ketak,... hahhahah,selamba je si Dia ... bertegur sapa.. sib bek orang tu okay ja,ramah lagi...siap tanya lagi..baru balik daripada ni?...hehhehehe,..aku senyum je lah,.. jawapan yang diperlukan sudah pun dijawab oleh si Dia...selamat tinggal Abang Nas Rambut Ketak....

~ Sesungguhnya , pengalaman yang aku dapat selama aku kembara di KK amat bermakna sekali, walaupun pergi seorang diri..... selamat tinggal KK,. Jumpa Lagi....


Tinggi tinggi Gunung Kinabalu
Tinggi lagi sayang sama kamu
biru biru hujung kinabalu tengok dari jauh
hati saya rindu…

Kinabalu dekat di kundasang
banyak sayur bulih pilih pilih
apa guna pergi luar negeri naik kinabalu
hati saya rindu….

sumandak sumandak pun ramai menunggu
menari-nari lenggang sumayau
sekali melihat melepak kulitnya
saya jatuh cinta….

saya sayang sayang kinabalu
kaamatan pesta bulan lima
sayang sayang kita pergi tamu jalan tamparuli
hati saya rindu….

Kinabalu dekat di kundasang
banyak sayur bulih pilih pilih
apa guna pergi luar negeri naik kinabalu
hati saya rindu….

sumandak sumandak pun ramai menunggu
menari-nari lenggang sumayau
sekali melihat melepak kulitnya
saya jatuh cinta….

saya sayang sayang kinabalu
kaamatan pesta bulan lima
sayang sayang kita pergi tamu jalan tamparuli
hati saya rindu….

sayang sayang kita pergi tamu jalan tamparuli
hati saya rindu….



Jalan-Jalan Ke Kota Kinabalu ( Bahagian 2 )

Okay-okay aku sambung balik, masuk ja hari ke-2 bersamaan 15hb Julai 2011 .... tepat pukul 5.00pagi ja aku dah bangun solat subuh,.. lepas solat bagai semua..mata aku ni tak leh lelap dah.. aku pun duk lah kat balkoni umah Kak Nanis,.. dingin nya ku rasakan... tenang dan damai pagi ni... sekejap-kejap aku g menjengah kat dapur tolong apa yang patut,..sebab pagi tu Kak Nanis masak Laksa Penang,... sedap gak..aku pun duk tolonglah hiris timun , bersihkan taugeh,dan daun salad dihiris halus-halus...bab-bab sayur bagi ja kat aku..gerenti habis aku telan..hahhahahha...

Lebih kurang pukul 9.00pagi, kami pun meneruskan perjalanan ke Muzium Sabah, jaraknya dari rumah Kak Nanis ke tempat tu mengambil masa satu setengah jam.. sampai ke Penampang aku jalan.. sib bek tak masuk ka Beaufort..hahhahahah... lotih kaki den ni arrr,... hohoho,.tapi best tengok tempat orang .........

Sampai ja muzium Sabah, syok gila .. ada bakul besar sangat kat luar..alaa..macam replika lah.. memang bosar bonar lah bakul tu..tak terbawak kek bahu den ni do.... huhuuhh,.. habis ja kami melawat Muzium Sabah, kami menuju plak ka Tanjung Aru,..cantik pantai nya, pasir yang memutih, luas lagi permai.... terbentang laut nan indah.. burung-burung bertebangan di angkasa,... sayup-sayup terdengar ombak membelah pantai..aku pun duk lah membawa diri ke pesisir pantai,.. luasnya... Lepas p Tanjung Aru , kami p kat Universiti Malaysia Sabah,p tengok muzium marin... kat kawasan kampus eh ada pantai weh.. humaaaaaaaaaaaannggggai..memang cantik..puas den bergambar sakan,.. sompek lah den main mato ngan student kot ghaso eh ...student tu tongah memancing,..eden pun poie lah duk meninjau baldi eh..ado lah sekor dua ekor ikan.. ikan apo den tak tahu..susah nak cam.. (padahal tak tahu namo eh ) kek situ siap ada jeti lagi, ghaso eh tu untuk kemudahan pelajar di UMS kot..memnag best lah,..bosar gak kawasan eh,... eden ni plak dok lah mesej junior den yang belajar kat sini..upa eh..dia tak dok ..kobar eh poie kingfisher,.. angkuh eh kat situ diam eh,.. lau lah den tahu ,,maun den singgah jap kat kingfisher tu,.. sobab eh..nak keluar dari situ den lalu tompek tu... emm,,ekau balas lambat,.. den dah kuar dah..hahhahahahha

Jam sudah hampir menunjukan waktu Asar, kami pun menuju ke Masjid Negeri Sabah, cantik juga masjidnya, dikawal rapi ,semua kelengkapan solat dijaga dan disusun rapi ... kami pun tanpa berlengah terus menunaian kewajipan... lebih kurang pukul 6.00petang kami terus menuju ke Pasar Kampung Air ,... untuk membeli barangan yang telah ditempah,.. aku plak sibuk membeli cenderamata tuk diri sendiri, keluarga, dan kawan-kawan sepejabat... puas aku dok membelek,..apa nka bagi ni... sudahnya.. itu je lah yang aku jumpa....

Sehari suntuk berjalan, betul-betul tak larat ..penat berjalan lah katakan,..serius den cakap..p Sabah kalu setakat poie 3 hari memang tak cukup,.. elok eh poie seminggu,.. semuo tompek dapat p lawat....hohooh.... terasa lotih ehhh...

Thursday, July 21, 2011

Jalan-Jalan Ke Kota Kinabalu ( Bahagian 1 )

15hb Julai 2011, tepat pukul 4.45petang..aku dah selamat mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, kedatangan aku disambut dengan hujan renyai-renyai... sampai ja di Imigresen,kena ambil pas lawatan sosial.. keluar ja aku dah nampak dah..sepupu ku Kakak Nanis n Abang Hanis... kami terus menuju ke Pasar Filipina,tak silap nama kampung tu Kampung Air ..macam tu lah nama kampung eh,..kalau tak silap aku lah..hahahhahah..sampai ja kampung tu, aku terus menunaikan solat ....

Selesai ja semua urusan, aku terus ikut belakang Kak Nanis g melawat pasar kat situ,..best betol pasarnya..ikan2, sayur2 buah2an murah-murah belaka.... pakatlah aku ni duk jauh di semenanjung..kalau tak ada aku angkut berbakuk-bakul..ahahahhaha....petang semakin hampir melabuhkan tirainya,..malam pula tidak sabar-sabar untuk menampakan dirinya...aku semkain keletihan,tidak bermaya..adoiyaiiii..penat sungguh ku rasakan... sampai ja di kedai jualan manik mutiara..aku dah gelabah,,, ada aku beli barang hari ini, dan esoknya pula aku balik semenanjung ni.....ahhahaha...jalan satu hari ja kat KK..ahahhahah...sudahnya , langkah kami terhenti di kedai kakak Sabah ni, murah gak mutiara kat tempat dia .mata aku duk meliar lagi memandang keluar,.. cantiknya alam ini, berlatarkan laut dihadapan ku..indahnya alam ini, tenang kurasakan....

Sesudah penat berjalan, aku pun pergilah ke Jesselton,.. tempat ini jadik tempat sejarah .. kami ke sini untuk makan malam di Restoran Ibu..makanan yang kami order biasa-biasa ja , sedap gak,.. selepas makan..kami terus menuju ke Pengkalan Tentera Laut Di Raja Malaysia,. di dalam pengkalan ini ialah tempat tinggal Kak Nanis ... mestilah duk pengkalan..dah suaminya kerja tentera laut, belayar aja... sampai ja dalam pengkalan tu , mata aku
tertancap dengan kapal-kapal dari Lumut, Kedah ....rupanya kapal-kapal tu sedang membuat latihan ...patutlah anak-anak kapal berdiri teguh di setiap jalan bagi pengecaman ..hohoohohohohohooh,meriah betul kat sini....kejap-kejap tabik ,kejap2 tabik,..aku yang dok kat belakang ni, kembang kempis hidung ,tengok gelagat depa ni... muka ala-ala macam cina,....sepet-sepet aja upanya..hehhehehehe.....

Sudah-sudah, masa untuk tidur lah...dah penat dah ..mata dah letih, esok pepagi lagi nak jalan lagi..jam sudah menunjukan pukul 12.00am,... subuh akan masuk lebih kurang pukul 4.45am.. ..


- Best Jalan-Jalan Cari Barang Berharga~

Syukur Alhamdulillah, 14hb Julai 2011 yang lalu ... aku dan dia dah selamat mencari barang berharga tu..hehhehe...kebetulan kami mohon cuti pada hari yang sama... pagi tu hati aku riang sangat...ehehheheh... tepat ja pukul 10.30pagi si Dia pun sampai ,..kami terus menuju ke Klinik Kesihatan Seremban 2, bagi mendapatkan rawatan ....bayangkanlah ..aku dah sakit kepala lebih kurang 2minggu lebih kat sebelah kanan..tak ka haru nama nya tu... bila sampai ja sana..terus aku hulurkan kad pengenalan .. n cakap kat sis tu..kak , saya pernah datang sini dulu... okay, kata kakak tu... aku pun ambil tempat duduk dulu... hampir setengah jam berlalu, barulah aku dipanggil semula dan diberi kad warna kuning dan diarahnya aku ke bilik 6,.. masa tu Doktor perempuan, baik ja doc tu.. sakit apa dik ? adik sakit pening kepala ..lama dah doc ..2 minggu.. doc tu pun g lah semak tekanan darah aku bagai, doc cakap tekanan darah normal, okay.. sekarang ni ambil kad ini pergi check mata plak.. aku pun keluarlah, p bilik mata plak.. masa aku wat test ..okay,lepas..perfect lagi 6/6..itulah bacaan nya masa tu... sister yang handle bahagian mata tu kata,..mata u okay... okhhh, ye ka sis..tq arr... aku pun beraih lah ke bilik doc tersebut....doc kata aku ni tak cukup rehat, keletihan..kurang air,dan paling best lagi tekanan yang melampau..hohoohoho...

ni saya bagi ubat ponston,camtulah ejanya,..hahhah ntah betul ntah tidak...dalam bahasa melayu eh, ubat tahan sakit lah... aiyoyoyooyo..setel kat Klinik Kesihatan Seremban 2,.. kami pun menuju ke Kuala Pilah mencari barang berharga tersebut..hehheheh.. lebih kurang 45minit , kami pun smapai di sana... hehehhe.banyak gila pilihan naik rambang mata aku...hahhahaah..ni cantiklah, ini pun cantik lah...saya nak smeua lah boleh ? hahhahahah terkedu si Dia... sudahnya aku pun tanya kat unty tu,.. unty saya mahu ukur jari saya..aiyaa.jari awak manyak kecik maaa.. saiz 10 ,.. okay.. aku pun dok lah belek2 barisan depan sahaja..kerana barisan depan tu hanya tuk jari yang bersaiz 10 dan 11 sahaja... aku pun berkenan kat no.4 ni,.. ehehehhe..elok2 ja aku dah sarung si Dia kata tak cantiklah..coraknya macam serabut..ahahhahahah,...sudahnya si Dia ambil no.5..cantik gak.. aku pun duk bandingbeza.. cantik jugak si Dia pilih ..desis hati aku... hehhehe.. okay , set ambil no.5 ni...

Beralih plak kat benda tuk sebelah jari kiri manis,.. si Dia jugak yang pilih,.... mula2 si Dia ambil yang satu ni ,..si Dia kata ni tak nak lah corak macam sarkis..adoiiiiiii,..boleh plak dia seloroh macam tu..sudahnya.. dia pilih yang simple, tapi cantik sangat ukiranya... ..siap ja bayar semua.. tersonyum ajo si Dia ni... aduiiiyaii..apahal agaknya.. bebunga2 plak hati aku tengok dia senyum begitu.. ...aku pun sama gak, senyum jugak..hehhehhe ..syukur Alhamdulillah.....


Lapar lah, jum kita p makan kat Nasi Ayam Panggang Kenyalang ,..jum lah..lapar dah ni... huuhuhuhhu... sampai ja kedai tu,.. tak dok owang pun ... owang lum keluar keja lagi lah..okhh ye ka,... kami pun order lah ..bagi nasi ayam 2 set, ayam separuh ya..okay.. sampai ja.. apa lagi baca doa terus ngap ..lapar sangat dah ni..huhuhuhuhu...sedapnya ayam ia..nasi ia pun sedap jugak.. macam tak puas ja makan ayam ni... ahhhh sudah tak pa, kita tambah lagi separuh ya.. amik ko ... separuh campur separuh jawapanya berapa? sekor kan.. i ye ka sekor kami makan ni ,.. macma tak caya ja..hahahhahahahahhahahahaha,..percaya ke tak percaya,..nasi ayam n ayam tu dah habis dah..selesai sudah...Alhamdulillah,.. syukur nikmat.. hehehehehhehe


Habis ja makan, kami pun g jalan-jalan kat Ulu Bendul....makan-makan , meriah ...jalan-jalan semasa orang lain sedang sibuk bekerja..wahahahahah.......... best sangat,.. malam tu plak kami g melawat anak Adib,,, si Adib ni ajak kami makan malam sama-sama dengan mereka..aku pun cakap ..eeeeeeeee.. lepas isyak lah kita g ya.. tak carik barang tuk anak dia lagi.. setel a carik barang kat tesco..aku pun balik umah dulu,..siap2 solat maghrib dulu, si Dia pun solat kat surau bawah tu..siap dah kemaskan diri ,...solat bagai..kami pun pergi ke rumah Adib...

Si Adib dah siap2kan makanan tuk jamu kami berdua... okay.. makan dulu katanya..si Syasya Humaira ni plak tidur plak.. lena tol .. si Dia ni plak suka tol menyakat... lepas makan ja..duk2 lah kejap,aku pun macam biasa, angkat pinggan mangkuk bagai g basuh kat dapur...sambil sembang2 ..serius ..aku memang pemalu masa tu,..serius..aku tak tipu... saya malu sangat, actuaaly ini pertemuan kali pertama aku dengan si Adib n wife dia si Diana... huhuhu,bila makan ..aku lah owang paling senyap .. senyum bila perlu,.. bercakap bila ditanya sahaja..amek ko.. hahhahahahahaha..malu lah.... yang paling best si Dia ni dapat dukung si Syasya ..suka bukan main lagi ..dia kata ni first time dukung baby taw.. ahahhahahahhahaah....

- ye lah tu,...ahahahhaha.....okay, tataaaaaaaaaa.. tu je lah yang dapat aku coretkan kisah perjalanan bagi tarikh 14hb Julai 2011... syukur Alhamdulillah...
" YaAllah permudahkanlah segala urusan kami..hanya pada-Mu kami bermohon.". amin..



- tak sabar nak tunggu saat dirisik

Wednesday, July 13, 2011

Kemuliaan, Ketinggian,Kebajikan,Jinak , Cahaya

ahlan wa sahlan bi syahri syaaban...

Sabda Nabi s.a.w. : Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.

Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Sya’aban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.

Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Sya’aban dan akhir khamis daripada Syaaban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah).

Sabda Nabi s.a.w.: Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).

Sabda Nabi s.a.w.: Bahawa puasa Syabaan kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya’aban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah Ta’ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.

Sabda Rasulullah s.a.w.: Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Syaaban. Pengertian Sya’aban: Kemuliaan, Ketinggian, Kebajikan, Jinak, Cahaya.

Sabda Nabi s.a.w.: Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur’an atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’ (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.

Bulan Sya’aban, keagungan malamnya dengan Nisfu Syaaban seperti keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Sya’aban telah datang Jibril kepada Rasulullah s.a.w lalu katanya: Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang Allah beri padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekelian orang yang menyengutukan (syirik) denganNya dengan sesuatu, kecuali: tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak, derhaka terhadap ibubapa.


-Hari ni dah 11 syaaban..

Tuesday, July 12, 2011

Masih berbaki 2 Hari Lagi

yabedabeduuuuuuuuuuuuuuuuuu

Tak sabar nak tunggu hari Jumaat ni
...

Semoga selamat pergi dan selamat pulang .......

~ izin kan ku pergi dahulu~

Thursday, July 7, 2011

Salam Israk Mikraj




Berakhir sudah bulan Rejab, tiba pula bulan syaaban... ahlan wa sahlan bi syahri syaaban...syukur Alhamdulillah , masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas dan menikmati keindahan alam. Baru-baru ni , kami semua ada mengikuti ceramah berkisarkan israk mikraj , tapi sampai sekarang aku masih lagi tak tahu siapa nama penuh ustaz ni ..hihhihi , yang aku tahu ustaz Nunsyi ja...

Di bawah ini ada diselitkan beberapa keping gambar ,


Gambar ini semasa ustaz sedang khusyuk memberi ceramah ,



Gambar ni pula diambil semasa ustaz sudah hampir mahu pulang, tetapi dihalang oleh beberapa staf , gara-gara mahu bergambar katanya, ustaz ni ada rupa macam Maher Zain lah.. seloroh staf tersebut
( setahu aku yang kuat seloroh ialah Kak Heny@ Kak N dan staf yang lain angguk tanda setuju kecuali aku ja ) ..hihiihhihi( Maher Zain Malaysia )

Okay, tinggalkan kejap bab gambar-gambar ni dulu, apa yang kita tahu dengan israk dan mikraj ni ? kamu semua tahu tak ? emmmm, kalau tak tahu leh lah rujuk mana -mana buku kalau tak pun pergi berjumpa dengan ustaz ka ustazah untuk "mengaji" ...eeehh, "mengaji" kat sini bermaksud menelaah ilmu... yang penting berkaitan dengan ilmu..setahu aku istilah" mengaji" ni digunapakai oleh orang belah utara...tak tahu lah betul ka tidak,.kalau salah sila betulkan ya... hihihihi

Okay, moh kita "mengaji" .....

-
Sebelum ISRAK MIKRAJ
Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada/ perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman, ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "KHATIMIN NUBUWWAH'. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan :ISRAK"


Semasa ISRAK ( Perjalanan dari Masjidil- Haram ke Masjidil -Aqsa )
- Sepanjang perjalanan ( ISRAK) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil . Tiba di tempat -tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah ), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat.Antara tempat-tempat berkenaan ialah :

  1. Negeri Thaibah ( MADINAH ), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
  2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa.A.S. menerima wahyu daripada Allah;
  3. Baitul-Laham ( Tempat Nabi Isa A.S. dilahirkan
Dalam perjalanan itu juga, baginda dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa yang amat ajaib.

Antaranya:


- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka.,apabila dituai, hasil
( buah ) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W.diberitahu oleh Jibrail:Itulah bau kubur Masyitah
( tukang sisir rambut anak Fir'aun )bersama suaminya dan anak-anaknya
(termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap berteguh dengan pendirianya iaitu mahu berima kepada Allah ( tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan )

- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali,lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali .
JIbrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk bersujud ( solat )

- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka( qubul dan dubur ) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang sedang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami.

- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan Riba'.

- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail : Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting , lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukanya.

- Kaum yang mencakar muka an dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail : Itulah orang yang memakan daging manusia( mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela ,menghina) orang lain.

- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang suka bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

-Seorang perempuan denagn dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikanya. Kata Jibrail: Itulah dunia, Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat..

SEMASA MIKRAJ( NAIK KE HADHARATUL -QUDUS MENEMUI ALLAH )
-Didatangkan MIkraj ( tangga) yang indah dari syurga. Rasuullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia( pintu Hafzhah)

-Langit 1: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba' dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

-Langit2: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit ke dua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa A.S.dan Nabi A.S.

-Langit 3: Naik bertemu dengan Nabi Yusuf A.S

-Langit 4: Naik tangga bertemu dengan Nabi Idris A.S

-Langit 5:Naik bertemu dengan
Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaum Bani Israel.

-Langit 6: Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh JIbrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

-Langit 7 : Bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul- Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya.

Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

-Langit 8:
Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
-Langit 9:
Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

-Langit 10:
Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.

Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

SELEPAS MIKRAJ

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)


~ Cukup bermakna ,dan cukup memberi manfaat... bukalah hati , selamilah diri ..di mana kita sekarang ini...cukup sampai di sini dahulu, ambil lah yang baik.. itu sahaja yang dapat saya coretkan buat tatapan diriku ~..