Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Tuesday, November 22, 2011

AL- Fatihah Buat Atuk

Sudah 5 hari arwah atuk pergi meninggalkan kami semua...pergi selamanya ....menghadap Yang Esa... ingat lagi , kejadian pada awal subuh .... lebih kurang pukul 3.45pagi, telefon berlagu riang di hadapan ku... kali ke dua barulah panggilan itu ku sambut... sayup-sayup kedengaran suara Pak Long Maarof ku....
" akak, ayah kat mana ?....ayah kat Gemas lah, akak kat Seremban ni... ni pak long nak bagitahu ni... atuk dah meninggal... jenazah ada kat Hospital Tampin... bagitahu ayah ya.... sendu sedan aku menangis... pak long tipuuuu..betoll... atuk dah tak da... terus ku matikan talian...

Cepat tangan ku mendail nombor si dia, panggilan ke dua barulah disambutnya... "abang, tadi pak long telefon.. atuk dah meninggal "... terus aku matikan talian... tak terkata sedihnya yang aku rasa....lebih kurang 5minit selepas itu,... si dia telefon semula... " okay, kejap lagi abang amek sayang ...katanya ringkas "

"Okay" kata ku ringkas,..lebih kurang pukul 5setengah pagi...... si dia pun sampai... kami pon terus menuju ke Rokan... usai solat suboh di Masjid Rembau.... kami meneruskan perjalanan... tibalah kami ke kampung tepat pada pukul 8.00pagi.... aku lihat ramai yang datang menziarah... sedih aku ... sedih melihat atuk yang sudah terbaring sepi di hadapan ku.... sempat ku sentuh wajahnya, ku cium dahinya....

Tidak putus-putus aku berdoa , supaya atuk di tempatkan di kalangan orang - orang yang beriman...AL-Fatihah buat atuk dan arwah uan... semoga roh kalian dirahmati dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman... pagi itu, aku lihat ayah , bilal dan beberapa orang sedang bertungkus-lumus menyediakan peralatan untuk pengebumian, daripada kain kapan, dan wangi-wangian ... wajah ayah tenang ja ku lihat,..ayah mengukur dan mengoyakan kain kapan untuk dipakai oleh atuk,.... dari jauh , ku perhatikan sahaja rentak dan perbuatannya ....

Bangga aku melihat ayah, dapat menguruskan jenazah arwah ayahnya sendiri... daripada bab mandi, dan seterusnya ke liang lahad... ku rasa , itulah jasa yang dapat ayah balas selama ayah dijaga sejak daripada kecil .... kasih anak kepada seorang ayah... tapi sayangnya, arwah atuk pergi.. aku tak da di sampingnya...sakit yang ditanggung pada pagi tu,... aku tak dapat bayangkan...berbanding dengan arwah uan,.. sakitnya beliau pada hari itu ,. aku ada di sampingnya ... menemaninya ke Hospital Tampin menaiki ambulans.... sudah dua tahun arwah uan pergi...kali ini..arwah atuk pula meninggalkan kami...

Syukur pada Mu Ya Allah, setidak-tidaknya...kami semua sempat berjumpa dengan arwah atuk walaupun sekejap cuma...

Semoga arwah atuk di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Friday, November 18, 2011

Apabila Status Ku Berubah



Syukur Alhamdulillah, tak dapat nak digambarkan perasaan ni... 12.11.2011 terbinanya ikatan antara aku dan si dia... majlis pertunangan berlangsung seperti biasa...cincin dijari tersarung molek, terpancar senyuman di wajah -wajah kesayangan ku ... pagi tu, aku bangun awal daripada yang lain... melihat baju ku yang tergantung di almari...mengalir air mata aku...huuhuahuahuhwaaaa..

Selepas aku bersolat subuh, aku terus matikan diri dalam bilik.... diam seribu bahasa.. sudahnya bilik ku disergah oleh akak ipar ku... siap2 cepat g bandar cari baju lain... emmm, balas ku... ku susun langkah perlahan terus menuju ke kereta .... sebelum tu sudah ku maklumkan kepada si dia..mohon gerak lewat 1 jam barangkali...bagi memudahkan aku mencari baju lain... setibanya aku di bandar...kedai baju di Nagoya sahaja yang buka... rezeki aku barangkali... adalah saiz aku..warna pilihan krim, pink dan putih..puas aku mencuba baju2 tersebut... sudahnya ku kata pink is better than cream.... seingat aku masa tu jam menunjukan pukul 11.00 pagi, telefon tak henti-henti berdering... tolonglah jangan buat aku gelabah,... muka nampak tenang..tapi hati ni seribu rasa yang aku rasa... menangis tak payah cakap...

Sampai di Gemas lebih kurang pukul 12.00t/hari... sanak saudara semua dah sampai... ketibaan aku disambut dengan hujan renyai2.... awan hitam berarak maju ke hadapan....kejap-kejap aku mesej si dia, kejap2 aku mesej si Cik Nadia bakal adik ipar aku.... risau sangat...sampai ja di rumah, aku terus bersiap... siap ja mekap... aku dah gabra.. tak nak mekap macam ni..macam burung merak ja.... kita rasa kita tak lawa bila mekap.....tak nak mekap !!!.. seloroh aku.... seluruh rumah dengar aku rasa... giler ketak ko fara... buat hal plak ya..huhuuuuu... tak nak pinta ku.....

Siap sudah , aku terus duduk di pelamin..tangkap gambar sana sini..... serius ..aku malu dalam keadaan begini... tak mahu ... jiwa aku meronta... huhuuuuu...apa pon tak boley~~~~ kata adik ku dengan nada tergelak........

Tepat pukul 3.00petang, selesai lah majlis perbincangan..aku pon dipanggil keluar..ekekkekekek.... duduk bersimpul lah aku kat depan tu.... hehheheheh... pandang sana sini..malunya saya... huhuuuuuu...... cincin di jari tersarung sudah,... bakal mak mentua yang sarungkan... manisnya masa tu... tak tergambar perasaan tu dengan kata-kata...syukur Alhamdulillah..hubungan kami direstui...gambar diambil jadi kenangan.... air mata mak hampir menitis ... tapi mak kuat orangnya... memadailah aku melihatnya.......merasainya dengan rasa yang mendalam... buat diri ku ... tanggungjawab ku semakin besar, bakal mempunyai keluarga besar... patuh dan taat lah kepada bakal suami mu nanti dan kedua pihak keluarga serta berlaku adil lah kamu wahai Siti Farah Diana Razak...

Secara jujurnya ikatan ini, menjadikan aku seorang yang lebih memahami hati dan perasaan... ikatan yang terbina bukan setakat penyatuan dua hati dua jiwa insan yang berkasih tetapi seluruh ahli keluarga disekililing kita ..indah kan ikatan ini.... petang itu, aku lah orang yang paling gembira.. hhehahhaha..... sebab hari itu hari aku..... bukan hari sapa-sapa... sebab hari tu khas tuk meraikan aku..wahahahhaha.... meraikan insan-insan yang bakal mewarnai hidup aku nanti... seluruh keluarga berkumpul.... mengeratkan silaturahim .....

Syukur padaMu Ya Allah,


Nazren & Farah

Majlis Pertunangan Nazren & Farah
~12.11.2011~


Buat keluarga ku terima kasih ya bagi menjayakan majlis tersebut.... sebagai upahnya sudah ku belanja makan kan ... wahahahhahahahha...

Buat keluarga Nazren ....terima kasih ya .....


~yeyeyyeyey.....


Syukur Alhamdulillah ~



Wednesday, November 9, 2011

Tak Mampu Untuk Berkata-Kata

Tak dapat nak luahkan apa-apa
Rasa macam tengah di awangan sahaja sekarang ni
Gundah gulana
Serba tak kena


Tak mampu untuk berkata-kata
huhuuuuuuuu