AL- Fatihah Buat Atuk

Sudah 5 hari arwah atuk pergi meninggalkan kami semua...pergi selamanya ....menghadap Yang Esa... ingat lagi , kejadian pada awal subuh .... lebih kurang pukul 3.45pagi, telefon berlagu riang di hadapan ku... kali ke dua barulah panggilan itu ku sambut... sayup-sayup kedengaran suara Pak Long Maarof ku....
" akak, ayah kat mana ?....ayah kat Gemas lah, akak kat Seremban ni... ni pak long nak bagitahu ni... atuk dah meninggal... jenazah ada kat Hospital Tampin... bagitahu ayah ya.... sendu sedan aku menangis... pak long tipuuuu..betoll... atuk dah tak da... terus ku matikan talian...

Cepat tangan ku mendail nombor si dia, panggilan ke dua barulah disambutnya... "abang, tadi pak long telefon.. atuk dah meninggal "... terus aku matikan talian... tak terkata sedihnya yang aku rasa....lebih kurang 5minit selepas itu,... si dia telefon semula... " okay, kejap lagi abang amek sayang ...katanya ringkas "

"Okay" kata ku ringkas,..lebih kurang pukul 5setengah pagi...... si dia pun sampai... kami pon terus menuju ke Rokan... usai solat suboh di Masjid Rembau.... kami meneruskan perjalanan... tibalah kami ke kampung tepat pada pukul 8.00pagi.... aku lihat ramai yang datang menziarah... sedih aku ... sedih melihat atuk yang sudah terbaring sepi di hadapan ku.... sempat ku sentuh wajahnya, ku cium dahinya....

Tidak putus-putus aku berdoa , supaya atuk di tempatkan di kalangan orang - orang yang beriman...AL-Fatihah buat atuk dan arwah uan... semoga roh kalian dirahmati dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman... pagi itu, aku lihat ayah , bilal dan beberapa orang sedang bertungkus-lumus menyediakan peralatan untuk pengebumian, daripada kain kapan, dan wangi-wangian ... wajah ayah tenang ja ku lihat,..ayah mengukur dan mengoyakan kain kapan untuk dipakai oleh atuk,.... dari jauh , ku perhatikan sahaja rentak dan perbuatannya ....

Bangga aku melihat ayah, dapat menguruskan jenazah arwah ayahnya sendiri... daripada bab mandi, dan seterusnya ke liang lahad... ku rasa , itulah jasa yang dapat ayah balas selama ayah dijaga sejak daripada kecil .... kasih anak kepada seorang ayah... tapi sayangnya, arwah atuk pergi.. aku tak da di sampingnya...sakit yang ditanggung pada pagi tu,... aku tak dapat bayangkan...berbanding dengan arwah uan,.. sakitnya beliau pada hari itu ,. aku ada di sampingnya ... menemaninya ke Hospital Tampin menaiki ambulans.... sudah dua tahun arwah uan pergi...kali ini..arwah atuk pula meninggalkan kami...

Syukur pada Mu Ya Allah, setidak-tidaknya...kami semua sempat berjumpa dengan arwah atuk walaupun sekejap cuma...

Semoga arwah atuk di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

No comments

Terima kasih !