Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Friday, November 2, 2012

Perginya Oktober

Dalam sedar tak sedar, Oktober sudah pun  berlalu pergi meninggalkan kita semua.. apa yang pasti pemergian Oktober pada tahun ni  paling di rasai pemergianya.. andai bisa boleh diputar kembali, ingin sahaja Cik Sal ulangi kembali detik itu..

Terdetik juga di hati , sudah sampai masa.. Oktober pasti akan pergi jua.. yang tinggal hanya kenangan yang tercipta. Tup tup sekarang ni dah masuk ke tarikh 2hb November 2012. Sudah 3 minggu berlalu .... majlis walimah dan tautan kasih telah pun selesai dengan izinNya, Alhamdulillah..

Andai diberi peluang ingin sahaja Cik Sal mengulangi detik tu ..

Thursday, July 12, 2012

Lama Tak Makan Gula Lolipop





Lama tak makan gula lolipop, dulu rajin beli masa zaman sekolah. Kami dulu zaman sekolah , siap pakat - pakat dengan member pergi kedai depan sekolah semata - mata nak beli gula lolipop. Waktu tamat P&P pukul 2.00petang, habis ja kelas cepat - cepat cabut ..kalau kuat , kami akan berlari..tapii tu masa sekolah rendah lah..bila dah masuk sekolah menengah ni..Merentas Desa Sekolah Rockan Hill pun tak nak masuk..kalau boleh menyorok, menyorok aja kami...heheheee

Selalunya, kami akan beli gula lolipop pelbagai perasa, dulu tak silap gula lolipop tu sebatang RM0.20 ja, selalunya duit belanja kami akan simpan ..jimat ... sehari ayah akan bagi RM2.00,,pandai pandai lah simpan ya..bila sampai hari jumaat baki duit masih ada lagi di tangan.. simpan dalam tabung..heheeheeh

Dulukan kan femes, simpan duit dalam tabung buloh.. siap ikut ayah p kebun lagi tuk pilih buloh yang cantik... sudahya , tabung tu pecah dan retak akibat terjatuh dari tempat tinggi..konon nak simpan tinggi sikit ...Eh, dah melalut plak sampai ke tabung buloh ...okay - okay, kita patah balik ke cerita asal ya... 

Dulu masa zaman sekolah menengah, kami memang ada kelas sampai petang, kadang - kadang terlibat dengan latihan kawad kaki , latihan rumah sukan, macam - macam lah lagi.... bila dah beli ja gula lolipop kami akan makan gula - gula tu di kantin sementara nak tunggu aktiviti yang seterusnya... dulu Cik Sal suka beli perasa laici, sedap sangat..yang lain suka perasa strawberri.. Cik Sal bedal ja ikut selera..selalunya perasa laici lah Cik Sal beli..

Ada sekali tu, Cik Sal tak perasan pun  ada cikgu masuk kelas tengok gelagat kami yang sedang memegang gula lolipop.. majoritinyaaaaaa budak kelas semua tengah syok makan gula lolipop... dan yang paling tak bestnya, beg sekolah dihinggapi semut manis.. huwaaaaaaaaaaaaaa, habis terabur barang - barang atas meja..gara - gara nak kibas beg sekolah, lepas insiden tu semua dah serik ..tak nak beli gula tu banyak- banyak sangat..memadailah beli sebatang 2 aja... tak pon simpan dalam beg plastik merah ja... selamat dan senang.

Tapi ada gak kes kena marah dengan cikgu , gara - gara pembungkus gula lolipop tu berterabur di dalam bilik darjah... bukanya kami tak reti buang pembalut tu dalam bakul sampah... TAPI, bila dapat pelajar lelaki yang tak reti bahasa ..suka hati depa lah nak buang kat mana.. kadang - kadang tu dibuangnya di celah -celah pintu, apa kejadahnya...dulu Cik Sal K.Pengawas, memang kena pantau lah kebersihan kelas... dah macam apa ntah ..pagi - pagi lagi Cik Sal kena meronda semua kelas yang rata-ratanya kelas semua jauh - jauh .... mula dari tingkatan 1 nunnnn jauh kat belakang sekali..huhuuhuu, naik bangunan baru cek plak kat sekitar kawasan, boleh dikatakan sampah pembalut gula tu memang beterabur...

Dan akhirnya, pihak sekolah sudah memutuskan gula - gula tidak boleh dibawa kesekolah. Full Stop..Apa nak cakap lagi, kami selambar ja .. seludup ja masuk kelas... ehehehehhehehe. Punyalah ganas pengawas kan ... dula masa zaman sekolah, siapa yang pakai baju sekolah warna hijau , kain hitam dan kasut hitam itu di gelar sebagai Pengganas..hehehehhe, dan Cik Sal Ketua Pengganas.. gulppp... tak terkata..

La ni , tinggal kenangan ja dengan gula lolipop tu.. sekarang ni Cik Sal tengok dah terdapat pelbagai variasi , ada yang bentuk payung, ada yang bentuk hati , ada yang bentuk love , ada yang bentuk kipas berpusing...eh jap jap... bentuk hati dan love tu tak sama ka ?

Masa zaman Cik Sal dulu, gula lolipop tu bentuk bulat di atas dan pemegangnya stick plastik warna putih..dan dibalut dengan gambar perasa ..contohnya kalau laici, adalah gambar buah laici dan sebagainya :)

Indahkan zaman sekolah dulu ...


Ni gambar gula lolipop sekarang :_




pengedar gula-gula lolipop 




Cik Sal sekarang dah tak makan dah gula -gula , sekarang ni dah tak suka manis - manis sangat.. jaga kesihatan  :)

Kasih Kekasih

Tak perlu aku ragui
Sucinya cinta yang kau beri
Kita saling kasih mengasihi
Dengan setulus hati

Ayah ibu merestui
Menyarung cincin di jari
Dengan rahmat dari Ilahi
Cinta kita pun bersemi


Sebelum diijabkabulkan
Syariat tetap membataskan
Pelajari ilmu rumahtangga
Agar kita lebih bersedia
Menuju hari yang bahgia

Kau tahu ku merinduimu
Ku tahu kau menyintaiku... oh kasih
Bersabarlah sayang
Saat indah kan menjelma jua

Kita akan disatukan
Dengan ikatan pernikahan... oh kasih
Di sana kita bina
Tugu cinta mahligai bahgia

Semoga cinta kita
Di dalam redha Ilahi
Berdoalah selalu
Moga jodoh berpanjangan

Melirik lirik mata mengalihkan pandang, saat itu hati mula berdetik... masanya hampir tiba... gerak hati mengatakan  ... My Heart Say Yes, My Brain Say No...

Hanya berserah

Nak Jadi Novelis

Kadang - kadang hati ni rasa terpanggil untuk menulis semua kisah hidup  dan terus di buku kan menjadi sebuah novel. Hakikatnya , menulis buku  bukan lah sesuatu yang mudah.. ianya perlu digarap supaya cerita atau kisah yang ingin diceriterakan kembali akan menjadi sebuah kisah yang cukup meninggalkan kesan .

Menulis bukan mudah, seingat diri ini.. pesanan oleh Penulis terkemuka pada suatu seminar penulis muda pada 6 tahun dahulu masih tersemat di minda.. siapa yang tak kenal dengan penulis yang bernama Nisah Hj Haron, seorang peguam tetapi masanya banyak dengan menghasilkan novel yang digemari ramai terutamanya golongan hawa :)

Novel karya beliau yang laris di pasaran :-
1- Mencari Locus Standi
2- Tawarikh Cinta
3- Kembara Sastera dan banyak lagi

Rasa seronok sangat , dengan pencapaian beliau ..bayangkan sahaja.. novel karangan beliau memang mendapat perhatian di mata pembaca .. bestkan , sangat best.. waaaaaaaa.... nak macam  tu jugak lahhh...Tapi ,

Menjadi penulis memerlukan 4 langkah ,
1) Membaca



2) Membaca



3) Membaca dan



4) Membaca juga....



Itu lah yang dipesanya ,






Sekarang , terpulang kat diri sendiri .. bila nak mula ..huwaaaaaaaaa









Tetapkan tekad , fokus ....








walllahhhhh, B2B ...









Ya Allah semoga dipermudahkan segalanya ,





Senyum dalam tangis

Thursday, July 5, 2012

Hanya Tinggal Kenangan :)



 
Hai readers , hahaaa... ada ka yang tumpang lalu untuk membaca . Its okay ,kita teruskan dengan kisah yang Cik Sal nak ceritakan walau sekejap cuma .Actually Cik Sal nak cerita pasal kenangan Cik Sal bersama kawan - kawan baik Cik Sal . Cuba tengok gambar di atas , sweet kan kami nampak ayu dan manis bila berbaju korporat dan bertudung merah jambu . Gambar kat atas di snap oleh Amir , Dude kami yang baik hati :).
Masa ni selepas bersiap - siap untuk bergerak ke Beranang, Site visit ... Segak kan Cik Sal, Cik Salmah dan Cik Jah .
Pagi tu Cik Salmah masak jemput - jemput bilis , lada besar, dan daun sup ..sedap sangat jemput - jemput Cik Salmah :)



Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaa










Ni lah rupa jemput jemput sedap Cik Salmah :)


 

Bersemangat betul Cik Sal dan Cik Jah makan, arrrrr lupa lahhh jemput jemput dengan , air barli sedap Cik Jah bawak dari rumah beliau... hehehehhe, best best ..Alhamdulillah ,  Tapi lupa nak tangkap gambar jug air yang berisi air barli tu.. Air barli memang kegemaran Cik Sal :).... air barli baik untuk kesihatan perut.

Okay, dah setel bab makan. Sekarang ni Cik Sal nak sambung balik , apa yang sedang bermain di dalam hati Cik Sal... untuk pengetahuan , sekarang ni Cik Sal sibuk mengemas rumah , turun naik bawak barang coz kena pindah rumah baru ekoran daripada kontrak sewaan telah tamat ...sedihnya Cik Sal rasa, teramat  sedih.. sudah 4 tahun Cik Sal duduk di rumah tu..pahit manis semuanya tersemat indah di minda Cik Sal . Apa yang pasti sekarang ni hanya tinggal kenangan , 

Sebelum ni Cik Sal ada 4 orang kawan dalam rumah, maksudnya Cik Sal tinggal bersama 4 orang rakan lagi.. Campur Cik Sal ada 5 penghuni lah dalam rumah tu, tapi sekarang ni seorang kawan kami sudah mendirikan rumah tangga, tinggal lah 4 orang sahaja....iaitu Cik Sal, Cik Salmah  Cik Fanaaa , dan Puan Linda, rite now Puan Linda pun  dah bercuti untuk melahirkan baby sulongnya pada tanggal 23hb mengikut kiraan doktor yang bijak pandai itu , tapi sebelum Puan Linda cuti bersalin, suka nyakat beliau supaya baby beliau lahir pada 18hb Julai ..hehehheheheh, supaya sama dengan tarikh lahir Cik Sal.. ada ka patut ..hahhahahhaha, agak janggal plak bila menggelarkan kak Linda dengan panggilan Puan Linda,, hahakkkkk.. semoga kak Linda dipermudahkan urusan untuk melahirkan babynya, aminn.

Malam berlalu seperti biasa, tinggal lah kami bertiga di rumah... duduk bertiga je weh..rumah besar.. boleh main badminton lagi..hehehehe, main kejar kejar pon boleh ja :). Sudahnya, sekarang ni tinggal Cik Sal , Cik Salmah dan Cik Fanaa, oopsss.. actually ... ada lagi beberapa staff, tapi depa duduk rumah atas, kami rumah bawah ...malam tadi selepas membaca surah yassin sempena mengimarahkan malam nisfu syaaban.. Cik Sal lihat, Cik Salmah dah susun barang barang beliau untuk di bawa ke rumah barunya ( tinggal bersama dengan Cik Jah di Garden Homes ) . Nak dijadikan cerita, apabila Cik Sal balik ja rumah petang ni.. Cik Salmah sudah tiada di rumah ..hanya tinggal Cik Sal dan Cik Fanaa.. huwaaaaaaaaa, sedihnya.. siapa nak teman Cik Sal makan bila berbuka puasa, siapa nak teman Cik Sal bila Cik Sal menyanyi , dan siapa nak teman dan sudi pinjamkan telinganya untuk dengar Cik Sal membebel cerita itu dan ini, 

Hanya tiggal kenangan, semalam Cik Sal berbuka puasa bersama dengn Cik Salmah.. sembang itu dan ini, gelak sama sama, gossip sesama, mengemas rumah sesama, buang sampah sama sama.. dan bila esok, Cik Sal dan Cik Salmah dah tak dapat buat semua benda tu sama sama lagi...  hanya tinggal kenangan :)

Emmmm, rasanya dah sampai masa kot.. Cik Sal duduk berjauhan dengan Cik Salmah ... alahhh, kat opiz jumpa jugak kan t ... untuk menyedapkan hati ..walawehhhh, air mata ni dah mula bergenang dah... huhuuu, after lunch hour tadi Cik Sal , Cik Fanaa, Cik Hajar, Cik Ros, Cik Fina,dan  Cik Yus pergi site visit tengok rumah baru kami, rumah yang telah di sediakan oleh company kami...Alhamdulillah, :)

Sesungguhnya, Cik Sal rasa kehilangan.. tiada tempat untuk Cik Sal bercerita dan berkongsi cerita.. dulu lain adanya Cik Salmah..tapi sekarang ni.........Rasanya,  Cik Sal patut mengaktifkan kembali menulis diari pemberian En.Tunang.. Mujur ada tv, hahahhahah..hilang sikit rasa sedih tu.... buat kawan kawan yang bakal menginap bersama Cik Sal, Selamat datang diucapkan..semoga ukhuwah yang terbina ikhlas kerana Allah s.w.t..

Buat Cik Salmah, terima kasih sebab jadi kawan baik Cik Sal semasa kita menginap bersama :)... nanti tak da siapa nak teman Cik Sal buat muka seposen ..tak da orang nak tanya Cik Sal.makan apa hari ni ?masak apa? mesej dengan tunang ka tu ? kini semuanya hanya tinggal kenangan :)




Gambar Cik Sal & Cik Salmah :)
Tapi bila difikir semula, hidup kita begini lah putaranya... sekarang ni Cik Sal sudah bertunang, bila mengingatkan yang Cik Sal akan berumahtangga pada penghujung tahun ni...Cik Sal rasa, biarlah Cik Salmah pergi menginap di Rumah Cik Jah :)
Setidak tidaknya, kelak Cik Salmah tidak kalut kalut untuk mencari teman di kemudian hari.. nanti sudah tentu Cik Sal akan berhijrah ke Melaka mengikut suami , InsyaAllah dengan IzinNya.. dan Cik Salmah sudah tentu punya rancangan tersendiri :)

Melirik lirik mata memandang, memandang di segenap penjuru tempat yang kita pernah lewati bersama, mengimbau kembali kenangan bersama, sudah pasti ianya kini hanya tinggal kenangan :)
Terima kasih Cik Salmah :)









P/s - Kenangan Terindah , simpan ia di dalam kotak minda kita :)

Wednesday, July 4, 2012

Pesanan Buat Diri Sendiri & Insan Insan yang Cik Sal Sayangi

Sahabat, hari ini sudah 14 Sya'ban & malam ini adalah Malam Nisfu Sya'ban -15 Sya'ban 1433

Saya harap masih belum terlewat untuk saya berkongsi sedikit info tentang kelebihan malam ini;


1. Allah mengampuni dosa² para hamba-Nya yang memohon keampunan pada malam ini.
Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Sesungguhnya Allah عز وجل menurunkan (para malaikat dengan perintah-Nya) pada malam nisfu Sya’ban ke langit dunia, lalu Allah mengampuni dosa² (para hamba-Nya di mana keampunan pada malam itu) lebih banyak dari bilangan bulu² yang terdapat pada kambing² peliharaan (bani) Kalb."
~ Riwayat Imam Ahmad رحمه الله.
- Bani Kalb adalah kabilah Arab yang terbesar atau yang memiliki bilangan kambing yang terbanyak.

◆ Sahabat, jelas sekali bahawa malam ini merupakan malam yang penuh barakah. So, apa kita nak buat jika rahmat, keampunan & bermacam² pemberian Allah akan bertebaran pada malam ini? Nak biarkan sahaja? Oh, insyaAllah tidak.

✉>>> Amalan yang dianjurkan;

✔- Bacaan Yasin 3 kali berserta doa panjang umur di dalam taat, dikurniakan rezeki yang banyak lagi halal & dikekalkan iman sampai ajal datang menjemput.

✔- Zikir "Ya Allah" 1000 kali.

✔- Atau APA SAHAJA amalan kebaikan yang mengikut syariat Islam seperti buat majlis ta'lim, istighfar, solat taubah, mengaji surah selain surah Yasin dan lain-lain.

◆ Semua amalan di atas tidak dilakukan pada zaman Rasulullah صلى الله عليه وسلم khusus pada malam Nisfu Sya'ban ini, namun ia tetap amalan yang tidak terkeluar dari garis panduan Islam. Boleh dikiaskan seperti hukum sambutan MaulidurRasul. Ia bid'ah hasanah. Tapi ingat, ia bukan amalan yang WAJIB dilakukan pada malam ini.
--------------------------------------------------------------
2. Malamnya didirikan qiamulail (malam ini) & esok harinya (Khamis 15 Sya'ban = 5 Julai) berpuasa.

•••► Sayyidina Ali كرم الله وجهه berkata bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: "Apabila masuk malam nisfu Sya’ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada siang harinya."
~ Riwayat Imam Ibn Majah رحمه الله.
--------------------------------------------------------------
3. Terdapat 18 golongan manusia yang tidak akan mendapat kelebihan Malam Nisfu Sya'ban ini, namun saya hanya ada 5 info sahaja.

* Sila semak kembali pada diri anda? Jika ada, maka bertaubatlah dengan taubat nasuha & mohon kemaafan dengan orang yang kita buat salah terhadapnya.

•••► Pada malam itu Allah tidak menoleh kepada;

✖ 1. Orang yang melakukan syirik.
✖ 2. Pengadu domba (kaki batu api).
✖ 3. Pemutus silaturrahim/orang yang bermusuhan.
✖ 4. Penderhaka kedua ibu bapa.
✖ 5. Orang yang ketagih arak.
P/s - Terjumpa di FB, sambil belek belek cari info tentang Malam Nisfu Syaaban :)

Malam Nisfu Syaaban

Syukur Alhamdulillah, dengan limpah dan kurniaNya.. Cik Sal masih lagi dapat bernafas , dan merasai nikmat pancaindera yang telah diberi pinjam buat seketika . Hari ni 4hb Julai 2012 bersamaan dengan 14Syaaban.. DAN esok adalah 15 Syaaban ... Malam ni, malamnya iaitu Malam Nisfu Syaaban... Ya Allah, sesungguhnya hamba Mu ini berasa kerdil untuk meminta minta  kepadaMu ..

Ku layarkan kuntuman doa yang berpanjangan moga diampunkan dosa dosa yang telah ku lakukan atas kelalaian diri ini, Ku Panjatkan doa semoga diri ini di tetapkan iman di dada,

Ya Allah Ya Tuhan ku
Hanya kepadaMu aku memohon dan terus memohon

Cik Sal titipkan sehamparan bingkisan buat tatapan diri sendiri hehe:)~ Credit To As-Sabiqun Enterprise

NISFU SYAABAN.......

Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan

bahawa Nabi tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah Hadis yangg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari
kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku
kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda saw berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makhruf dan nafi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.”

Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu Maghrib (waktu senja), (15 Syaaban bermula pada 14 haribulan Syaaban sebaik sahaja masuk waktu Solat Maghrib)

Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.




P/s - Rebutlah walaupun sesaat,  InsyaAllah moga diampunkan segala dosa dosa yang lalu

Friday, June 29, 2012

Sunnah - Sunnah Hari Jumaat

 
Berikut dilampirkan Sunnah-Sunnah Hari Jumaat yang boleh diamalkan .
Penulis mengucapkan jutaan terima kasih diatas kesudian tuan -tuan , dan puan - puan yang sudi meluangkan waktu untuk membaca nota ringkas yang penuh manfaat ini . Bagi tuan - tuan sekalian sila ambil tindakan dengan kadar segera .


Sekian, Terima kasih.

Dah apa ntah yang aku mengarut pepagi ni ..hehehehe


P/s : Selamat beramal

Wednesday, June 27, 2012

Tanda Bacaan WAJIB Ikut Dan Patuhi

Tanda apa ni ya ? Jika dilihat sekali imbas sudah pasti lah kita teringat dengan kitab Al-Quran kita, melihat tanda bacaan tersebut INGAT kah kita tentang maksud tanda -tanda bacaan tersebut tatkala kita membaca Al-Quran?

Menurut Ibnu Al - Jazari Al-Quran WAJIB dibaca secara TAJWID."Berdosalah membaca tanpa tajwid,sebab itulah cara ia diturunkan dan begitulah kepada kita ia disampaikan". Hendaklah membaca Al-Quran dengan TARTIL iaitu membacanya dengan sebutan yang betul ( dengan mengeluarkan huruf daripada makhrajnya dan membaca menurut hukum-hukum tajwid ) dan membaca dengan lambat-lambat , kerana maksudnya membaca Al-Quran itu ialah dengan TADABBUR atau BERFIKIR dan tiadalah dia diperolehi jika dibaca dengan cepat.
Membaca dengan TARTIL itu adalah amat memberi kesan dalam hati dan lebih layak untuk berfikir dan memahaminya. Allah s.w.t berfirman maksudnya :" Dan tartilkanlah bacaaan Al-Quran dengan sempurna ". 
( Surah Al Muzammil ayat 4 ).

Berusahalah mempelajari TAJWID semampu yang boleh , dengan ikhtiar itu setidak-tidaknya telah menyelamatkan kita daripada membuat kesalahan dalam membaca Al-quran. Seandainya masih terdapat kesilapan dan kesalahan kita berserah kepada Allah s.w.t.



P/s : Mari belajar tajwid di Radio IKIM , nak belajar bahasa Arab pun boleh :)
        Selamat beramal 




Khatam Al-Quran 5 tahun yang lalu membuatkan hati saya sayu setelah membaca surah Al-Fatihah disusuli dengan doa Khatam Al-Quran ,

Thursday, June 21, 2012

21hb Jun 2012 - 1 Sya'ban 1433

Selamat Menyambut Bulan Sya'ban 1433 



Monday, June 18, 2012

I love You Shizuka Minamoto ;)

 


So sweet ;)



Bersabarlah Kamu Wahai Diri :)


 

Dibiarkan apa sahaja yang berlaku di sekeliling, membuatkan diri semakin teguh berdiri , Ya Allah hanya padaMu ku berserah .

Dalam al-Quran yang suci Allah telah berfirman yang bermaksud:
Katakanlah:"Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesunnguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar ayat 53)



Pecahan Sabar  dan ganjaran pahala yang diperoleh :)


1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di Syurga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.

2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.

3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."


 Di saat diri dirundung resah menanti setiap kenyataan yang diimpikan,
Terhambat sudah rasa kerdilnya diri memohon kepada Yang Esa,
Dipanjatkan doa yang berpanjangan supaya diri ini sentiasa di bawah landasan Mu ,
Amin,


Ya Allah,
Ku menadah kedua belah tanganku untuk memohon kepada-Mu, Ya Rabb!
Aku mohon Ya Allah supaya engkau memelihara hati-hati kami dan seluruh jasad kami daripada melakukan maksiat kepada-Mu Ya Allah,
Kami adalah hamba-Mu yang kerdil lagi hina ya Allah,
Kami bertaubat kepada-Mu dengan apa yang telah kami lakukan kepada-Mu selama ini Ya Allah,
Dosa-dosa yang menggunung tinggi Ya Allah,
Engkaulah Yang Maha Pengampun,
Ampunilah dosa-dosa kami,
Kami mohon Ya Allah supaya Engkau pelihara kami daripada hasutan Syaitan yang direjam,
Terimalah taubat kami ini Ya Allah.
Semoga kita sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah, Insya-Allah.


P/s : Buat Tunang Ku , Hanya ini yang mampu ku titipkan buat diri mu


May Allah give you a sobr to deal with me :)




Gambar Kartun Comel Berunsur Islam
Apa kaitan gambar ni dengan sabar ek ;)


Petikan artikel dari iluvislam.com

Saturday, June 9, 2012

Selamat Datang Jun

Apa punya tajuk lar yang aku bubuh ni..lantaklah.. janji aku paham..hehhehehe. Jun dah datang lah, sekarang ni dalam bulan Jun lah... rasa heppy sangat , Alhamdulillah.. hari ini dah 9hb Jun 2012..bersamaan dengan 19Rejab habis Rejab bulan Syaaban pula menjelma, habis Syaaban ..Bulan Ramadhan pula yang menjelma..pastu sambut syawal..heheheheh

Awal Jun ni banyak sangat program yang dirancang , dapat-dapat lak kat opiz aku ni.. tak apa lah..untuk kebaikan bersama ..tak gitu ;)..yang penting kerjasama.. dan semoga ianya berjalan seperti yang dirancang. Aminn.. Melirik-lirik jam di tangan, baru je pukul 10.46pagi, hadoii... rasanya perlu ditamatkan cerita ni.

Banyak perkara yang perlu diselesaikan,  okay ... tataaa





Jap..jap.. ingat tak lagu ni ?







Junaidah 365 - Lagu kumpulan XPDC

Jan jan januari jalinan antara coretan dan kata
Formula menjadi di bulan februari
Mac mac macam cinta pandang pertama
Oh april alangkah indahnya
Bagi dunia milik kita

Mei mei memadu kasih janji setia
Jauhkan dari api cemburu
Oh jun...
Ju ju julai nanti jurang
Kita rapatkan cincin kusarungkan
Janji dimeterai

Oh Junaidah
Ogos kian menjelma
Sehingga terlupa
September meninggalkan kita
Oh Junaidah
Lupakan tragedi oktober
November menanti dengan sinar bahagia


Di di disember ini
Cuba kita kenang kembali
Cinta kita berusia 365 hari




p/s -Alhamdulillah, saya rasa bahagia sangat-sangat... mempunyai keluarga yang menyanyangi saya, kawan-kawan yang baik hati dan penyayang meangkap juga kawan22 di opiz.... sweetlah you uolsss ni..bila  nak wat sukaneka lagi ek ?



Friday, June 8, 2012

Terimalah Segalanya Dengan Cara Yang Baik Dan Beradat

Ya, itu lebih baik ;)

Senyumlah seindah pelangi ,

Hadapilah dengan hati yang sabar ,

Berdoalah dengan bersungguh-sungguh supaya semua urusan dipermudahkan ,

Terimalah segalanya dengan cara yang baik dan beradat ,

Allah itu Maha Adil, Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani , lagi Maha Pemurah...

Setiap apa yang berlaku pasti terselit hikmahnya ;)


p/s - Hendaklah sentiasa istiqamah

Thursday, May 31, 2012

Terima Kasih Bos ~

Bos aku bagi hadiah , aku rasa besday aku jauh lagi.. ka sebab bos tak dapat bawak aku pergi Pesta Buku kelmarin alaaaaa yang dekat PWTC tu...kalau nak diikutkan aku dah selamat dah menjejakan kaki ke sana , pergi bersama opizmate aku ...dah alang-alang aku nak ke PTPTN , kami gerak sama je lah..setel je tugas aku kat PTPTN kami terus g PWTC...merayau lah kami kat sana, keluar masuk masuk keluar tu je lah kejenya..hehehhehehe, Si Ben dan  Kak Nani senyum ja lah ikut rentak aku p mencari buku... akhirnya, buku origami ja yang aku berjaya beli...hahhahahaha


Dah setel cari semua buku untuk library dan  buku tuk diri sendiri, kami pun pergilah menyinggah makan dekat tepi sungai yang wangi  tu..huuuuhu, aku rasa last lah aku makan kat sini.... pulang lah kami dengan muka yang keletihan ..rasa nak pengsan pun ya jugak..kepenatan berjalan sakan...


Eh, masalahnya sekarang pemberian yang aku terima tu sempena apa ? Bos bagi 2 buah buku novel cinta cintun dan kain telekung..sweet kan , hehehhehe.. .Aku ni bukanlah seorang yang suka membeli buku novel , kalau nak baca hanya meminjam sahaja , kalau memebeli pun suka beli buku yang berbentuk ilmiah , motivasi ka ...arr macam tu lah selalunya yang aku beli...

Apa-apa pun, terima kasih Bos.. Semoga bos panjang umur dan murah rezeki ...


Wednesday, May 30, 2012

Perempuan dan Daun


aku tak tahu ;)
yang aku tahu gadis dan bunga macam lagu Rahimah Rahim tu ja....heheheh ;)




 Gadis dan Bunga

Berlenggang dia berjalan
Si gadis tersayang manja
Jelingan yang manja

Menuju dia ke kota
Di tangannya penuh bunga
Di hati penuh cinta
Berbagai macam bunga di bawa
Untuk dijual di gerai mama

Matanya lirik-lirik selalu
Rupanya manis-manis ayu

Ramai orang membelinya
Bunga-bunga jualannya
Si ayu, gadis ayu

Datang seorang pemuda
Dapat melebur hatinya
Memetik oh cintanya
Kini berjalan dengan pasangan
Tak hirau lagi dengan jualan

Matanya lirik-lirik selalu
Rupanya manis-manis ayu...


p/s - Lagu ni tak silap aku Man Taro suka ....

Beralih Bulan



Hari silih berganti, kadang-kadang hati ni terpanggil untuk melatari semula diari lama yang telah aku biarkan sekian lama. Sudah sampai masanya untuk aku mencatatkan semula kisah semalam biar jadi kenangan...menghabiskan masa santai di waktu malam membuatkan aku jadik lebih kreatif dengan menyiapkan origami yang tak pernah siap, kakakkakaa.....

Mei dah nak berakhir, minggu terakhir Mei ni banyak perkara yang berlaku disekeliling aku . Seingat aku, yang paling best adalah hari dimana kawan sepejabat aku bergelar suami..aiceceeeee, Si Insan Kamil tu lah maksud aku. Sorang-sorang akan ikut jejak langkah Si Kamil, dan selepas ni Akak Zizi. Selepas 3 bulan kemudian giliran aku plak.

Bulan ni ja, kad jemputan yang aku dah berjaya terima ada 3 keping..bulan depan aku tak pasti..dan bulan -bulan akan datang sudah semestinya ia akan bertambah lagi..almaklumlah, musim cuti sekolah.mestilah ramai yang memilih untuk mengadakan majlis walimah.. Si Tinggi pun dengar khabarnya nak hantar kad , tapi belum sampai lagi...masih menunggu..Si Tinggi ni makin tinggi aku tengok, dan aku masih lagi comel..hhehahhaeahehehaehae..mula lah tu nak perasan ;)

Mei pergi Jun datang, 2 2 penting kalau tak pergi dan datang.. macam mana julai nak tiba pulak ek ;) hahhahahah, rasanya ni je lah kot yang aku dapat merepek sementara waktu rehat 1 jam ni...

p/s - Selamat Hari Lahir Mira - amacam best tak baju tidor tu ;)
        Selamat Hari Lahir Ema - buku tu best oooo, ko baca sampai habis taw
        Selamat Hari Lahir Kak Sarah @ Kak Jah - mesti terima dengan cara yang baik dan beradat taw kak
        Selamat Pengantin Baru Kamil , semoga kekal hingga ke alam syurga ..





Friday, May 18, 2012

Selamat Hari Guru Cikgu ~ !

Ringkas tapi padat,


Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Selamat Hari Guru , Cikgu ~ Terima kasih cikgu.. ;) 
*  (Hantar guna SMS ja )
Cikgu Amir a.k.a Ayahanda               : Terima kasih anakanda.... Ayahanda amat2 menghargai ingatan anakanda itu..

 -  Reaksi Aku - Senyum lebar, syukur Alhamdulillah.


##################################################################################


Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Selamat Hari Guru , Cikgu ~ Terima kasih cikgu.. ;)
Cikgu Hassan                                    :  TQ anak murid ku yang comel ..
* (Hantar guna SMS ja )

- Reaksi Aku - comel ka saya ni cikgu ;) , bisik dalam hati ja.. hehehehhe


#################################################################################
Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Selamat Hari Guru , Cikgu ~ Terima kasih cikgu.. ;) 
* ( Hantar guna FB )
Cikgu Muzir                                      : Siapa kau shizuka ?
* Shizuka                                          : Siti Farah Diana Razak,
 Cikgu Muzir                                     : Ooo!!.....mengapa kau berlindung di belakang Shizuka si kartun tu  
                                                           ha, Mengapa tak Doremon
* Shizuka                                          : haaa, begitulah nampaknya.. jika doraemon yang ku gunakan..
                                                           kesian pula kepada si nobita nanti ;)


- Reaksi Aku - gelak besar-besar ..hehehehhe ;)


 ##################################################################################

Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Selamat Hari Guru , Cikgu ~ Terima kasih cikgu.. ;)
Cikgu Hishamuddin                           : okay  farah, thanks. welcome.
 * ( Hantar guna FB )

- Reaksi Aku - Dari dulu sampai sekarang, cikgu Hisham kata aku rendah aja..huhuu.. tapi tetap comel.. kan cikgu  kan kan .. ;)


###################################################################################
Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Happy teachers day , Thank you teacher ~ hehehehheheh..
T. Michelle                                        : Hi farah , thank you very much , u take good care yeah ;)

 Siti Farah Diana Razak a.k.a Cik Sal : Hi teacher , most welcme..okay teacher.. you too.. ~

Reaksi Aku - Dulu aku selalu kena wat presentation bila tiba english day.. jadik emcii pun aku malu-malu.. sudahnya , kena jugak.. paling best masauk drama english.. seronok weh... 


###################################################################################




 Okay, ni yang sebahagian ja ... ada ramai lagi cikgu-cikgu aku ... Terima kasih cikgu !... Semoga Allah merahmati kamu semua, aminn..




p/s - Hubungan dengan guru , janganlah terputus begitu sahaja... hargailah perkenalan itu, simpan dan pegang ketat-ketat... betul ka Cikgu Hassan ni nak join makan beradab t ? ;)hehheheheh

Wednesday, May 16, 2012

Hari Nakba


Salam untuk semua, semoga dirahmati-NYA =)

Pagi tadi bukak ja fesbuk , aku tengok semua orang tukar gambar profil .. ada yang berpurdah , dan majoritinya gambar tersebut menutup mata. Terdetik juga di hati, hari apakah hari ini.. diam lagi tanpa jawapan.. Sambil-sambil tu, aku dengar berita kat radio Negeri FM .. fuhh radio RTM ko..hahhahahahah.. siaran kat bilik opiz  aku ni selalu berubah-ubah, kadang-kadang IKIM , HOT FM, dan kadang-kadang hanya bunyi sound pecah ja... hahahaaa, sudahnya aku je lah yang nyanyi di dalam bilik ni..heehehehe. 

Okay-okay , sambung balik apa DJ tu sampaikan. Tak silap aku, DJ radio tu ada menceritakan pasal Hari Nakba ni, aku pun memasang telinga dengan lebih tajam untuk ku halusi apa maksud sebenarnya Hari
Nakba itu...sambil aku dok baca punya baca, belek punya belek laman muka buku ..terus aja aku menaip " sejarah Hari Nakba "

Pencarian ku berhasil , 

Baca dan fahami, simpan ketat-ketat dalam kotak ingatan kita ya...

Hari Nakba ;-

Suatu peristiwa yang jarang-jarang  kita sambut adalah peristiwa memperingati pengusiran rakyat Palestin daripada buminya sendiri yang telah berlaku sejak 63 tahun yang lalu. Peristiwa tersebut dikenali sebagai Hari Nakba. Nakba Day atau Hari Nakba /يوم النكبة, bererti “Hari Bencana” ketika Israel melakukan Pengusiran dan perebutan Tanah dan Rumah terhadap Warga Palestin yang menyebabkan sekitar 700 000 rakyat Palestin yang menjadi pelarian.

Istilah “Nakba” digunakan dalam kaitannya dengan penciptaan Israel pada tahun 1948 setelah berlakunya  ‘pembersihan etnik’ terhadap rakyat Palestin.
Berikut dilampirkan beberapa keping gambar untuk tatapan ;- 
( gambar ni aku copy dari blog seorang hamba ;) heheee, benda baik kan .. baik share sesama

Gambar pelarian Rakyat Palestin

 




 




 Diriwayatkan dari Abu Umamah Al Baahili bahawa Nabi SAW bersabda,"Akan sentiasa ada kumpulan di kalangan umatku yang dengan jelas berada dijalan yang benar, terhadap musuh mereka berkeras, dan mereka sama takkan dimudharatkan dengan keangkuhan musuh sehingga mereka menerimana arahan dari Allah (mendapat kemenangan atau syahid)". Para Sahabat bertanya,"Di mana mereka itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab,"Mereka itu berada di Baitul Maqdis dan di sekitarnya".





-p/s - Bantulah dengan apa cara  sekalipun, waima  sepotong doa buat mereka..  Ingat dan simpan dalam kotak ingatan kita tarikh 15hb Mei setiap tahun..

Monday, May 14, 2012

Layak Kah Aku Ini ?

 Masa sudah berinjak ke bulan Mei, ini bermakna lebih kurang ada 5 bulan sahaja lagi ..untuk majlis Pernikahan aku dan En. Tunang. Dalam melalui masa-masa yang berbaki, terdetik juga di hati.. adakah aku ini layak untuk bergelar menantu kepada bakal ibu mertua ku. Rasanya , 2 minggu yang lepas.. aku ada menonton cerekarama , tajuknya aku dah tak ingat dah, yang ingat hanyalah jalan cerita yang penuh rasa sedih , hiba dan sayu ..barangkali sesiapa yang menontonya pasti mempunyai rasa yang sama seperti ku. 

Cukup mudah untuk aku simpulkan di sini, iaitu - Darjat seorang Ibu Mertua adalah sama dengan Ibu Kandung. .. Sila simpan dan pegang ketat-ketat di dalam hati ya,  Layanlah Ibu Mertua mu  seperti Ibu Kandung Mu , bahagiakanlah beliau, beliau juga mempunyai hak yang sama. Ingat, Perkahwinan bukan menyatukan 2 hati sahaja, tetapi seluruh ahli keluarga... Allah itu Maha Adil, Maha Penyayang lagi Maha Esa.. Begitu indah hubungan yang tercipta...

Warkah HATI buat bakal ibu mertua ku 
Assalamualaikum W.B.T,
Duhai, bakal ibu mertuaku..
dengarkanlah hati ini berbicara...
izinkan diri ini memula bicara untuk mengundang restu Ilahi...
mengharapkan mimpi menjadi realiti..
Perkenalkanlah diri ini adalah wanita biasa dengan keperibadian yang teramat biasa
dan dari kalangan keluarga yang biasa sahaja…

saya bukanlah Khadijah r.a Seorang wanita yang luar biasa dalam Sejarah wanita Islam dan teramat Mulia.....
Saya bukanlah Aisyah r.a Seorang yang utama dalam ketakwaannya…
Tidak pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya…
diri ini sedar akan kekurangan ini..
ku insafi segala kelemahan diri...

izinkan saya menceritakan disebalik ukhuwah yang terjalin di antara kami..
saya tertarik dengannya bukan kerana rupanya mahupun kepandaiannya tapi saya tertarik dengan bicara agamanya...
semangat jihad yang ada dalam dirinya..
sikap zuhud dan kesederhanaanya..
keperibadian yang mulia..
lembut tutur bicaranya..
dialah diantara kekasih pilihan di hati ini punyai budi penghias diri...

rela saya pendamkan impian yang tersimpan enggan saya keasyikkan
tiba masanya untuk saya meluahkannya...
andai kami bernikah,sudah pasti tiada apa yang menghalang kami dari merindui antara satu sama lain..tiada fitnah lagi antara kami...
apa yang saya belajar.. zina itu haram jika dibandingkan dengan cerai.. talak itu halal tapi dibenci ALLAH..saya tidak berdoa hubungan kami berakhir dengan talak.tapi nikah itu menghalalkan yang haram iaitu zina..saya dan dia takut dengan kemurkaan ALLAH atas zina.maka izinkanlah kami bersama dengan cara yang halal

wahai bakal ibu mertuaku,
hanya itu yang saya inginkan dari insan yang amat saya sayangi...
terimalah seadanya diri ini wahai bakal ibu mertuaku,
hanya diri ini yang halal ku serahkan segalanya untuk mencari redha Ilahi..
bukan kerana nafsu..tapi kerana tidak mahu tergolong dalam hubungan terlarang..izinkan kami bersama..saya ingin menjadi yang halal untuknya..yang mententeramkan jiwa mudanya yang dapat menghalangnya ke lembah yang hina.. saya ingin menjadi pendorong semangatnya..menjadi semangat dalam kegiatan dakwahnya........



wahai bakal ibu mertuaku,
ku panjatkan doa ke hadrat Ilahi,
semoga ikatan yang terjalin sentiasa dirahmati dan diredhai,dan
bait-bait kasih yang terbina biarlah kekal ke hujung nyawa dan terus abadi di alam syurga.



p/s - Aku jumpa masa belek-belek fesbuk pagi tadi, then aku ubah sesikit ja.. actually.. ni lah rasa yang aku lalui semasa dirisik dahulu..siyes..pas dirisik,   hati aku sayu sangat.. speechless.. Terima Kasih Tuhan, Indah sungguh aturan Mu. Alhamdulillah...




Doa Buat Kalian

Tetiba teringat dengan kawan-kawan lama, masa cepat benar berlalu... meninggalkan perasaan yang teramat rindu pada kalian.  Sedang aku leka mengimbau kenangan, gambar semasa bersama kawan-kawan satu-satu hadir di pandangan ku... saat bersuka ria, saat berduka cita sentiasa terbayang.. satu-satu wajah hadir dalam minda ... setiap empunya nama pasti mepunyai nama gelaran... petai, apam balik, rojak, amoi mata sepet, timah lawa, belacan, cencaluk..hehehehhe..indahkan, 
Dalam bersahabat harus semat rasa saling percaya mempercayai, lantas erti kasih seorang sahabat akan lahir dengan sendirinya..  jujur itu perlu, ikhlas pula penghias dalam jalinan persahabatan.. semoga jalinan kasih sebagai sahabat , teman , kawan dan rakan kekal hingga ke akhir hayat seterusnya di alam sana.. aminn
Doaku buat kalian, 

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Ya Allah...
Panjangkanlah umur Teman dan sahabatku. Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,...
Terangi hatinya dengan nur pancaran iman...
Tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama, dunia dan akhirat..
Ya Allah ...
Kuniakanlah Teman dan sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dan hidayah dari-Mu dalam menempuh perjalanan serta liku-liku hidup di dunia dan di akhirat kelak..Insya-Allah.
Amin..
 
p/s - Aku sekarang ni tengah sibuk sort-sort kan nama  , tuk bagi kad majlis t ;)
 
 

Tuesday, May 8, 2012

Sudah Sudah Lah Kamu Ni ,

Cuba untuk jadi seorang yang lebih peka ,
Cuba untuk tidak  mengeruhkan keadaan,
Cuba sehabis baik untuk menjadi pohon yang rendang untuk dijadikan tempat berteduh,
Cuba untuk menjadi dahan yang kukuh, supaya dapat dijadikan tempat berpegang untuk berpaut,

Saya masih lagi mencuba........ sudahhhh, cukup ..cukup sudah.. cukup sudah sampai di sini sahaja...

Tuesday, April 10, 2012

Saja Suka-Suka ~

Cantik gambar ni, pandai orang yang lukis gambar ni kan ;)

Monday, April 2, 2012

Karnival Buku - Beli , Baca , dan Jumpa Baru Lengkapkan ..Hehee





Sabtu lepas, 31hb Mac 2012... Cik Sal masih lagi menahan sakit ... usai siap-siap untuk ke dewan .. Cik Sal sempat lagi mencari Lagu Aku Anak kampung nyanyian Jimmy Palekat, butir-butir lagunya sangat santai.. kadang-kadang lagu tu menghambat rasa seketika, ye lah Aku Anak Kampung... memangnya Aku Anak Kampung...hehhee, senyum aja Cik Sal ..

Jam sudah menunjukkan pukul 9.00pagi , ini bermakna in-house training akan bermula sebentar sahaja lagi... jom kita pergi ....sahut Cik Sal kepada Faradila dan Kak Ita ...Setibanya di dewan , mata Cik Sal tertumpu kepada tempat duduk staf ...ramai staf yang belum masuk lagi.. getus hati Cik Sal... Lebih kurang 10minit, barulah in-house training bermula. Pusing kiri pusing kanan, tidak betah rasanya Cik Sal duduk di kerusi .. kaki ni dah lipat sana lipat sini ..bisik Cik Sal .

Setelah in-house training tamat pada masa yang telah ditetapkan , kini tibalah masanya untuk mendengar ceramah daripada Jabatan Bomba, semangatnya Mr. Ram ni... suara tak payah pakai mikrofon..lontaran suaranya itu sudah mengalahkan mikrofon.. hohoooo.. Cik Sal masih lagi menahan sakit.... Lebih kurang pukul 12.40 t/hari ...tamatlah sudah ceramah daripada Jabatan Bomba ... Gembira bukan kepalang Cik Sal, cepat-cepat kakinya melangkah keluar .. berjalan laju seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku pada dirinya.. Cik Sal.. Cik Sal... huhuuu.

Masa yang ditunggu , semakin tiba..heheeeee.... cepatlah pukul 1.00petang .. getus Cik Sal.. tidak sabar rasanya , ingin bertemu Penulis idamanya , jarum jam seakan-akan mencemburui Cik Sal.. detiknya tidak ubah seperti siput sedut ..lambat dan lembapnya ia bergerak ...marah sungguh Cik Sal. Jam menunjukan tepat pukul1.00petang, tunggu apa lagi marilah pulang.. seloroh Cik Sal kepada Kak Hajar... langkahan kaki diteruskan menuju ke mesin punchcard..

Setibanya di rumah , Cik Sal mencapai buku Dr HM Tuah Iskandar Al -Haj ..memadailah membawa sebuah buku yang bertajuk ' Jangan Tidak Tidak ' bisik hati kecil Cik Sal. En. Tunang pun dah selamat sampai untuk menjemput Cik Tunangnya pula... gembira bukan kepalang Cik Sal.. berbunga-bunga hatinya ... walllaaaaa...sebelum bergerak, En. Tunang sibuk pula dengan online komiknya, 9gag nya, FB nya,dan info nya, hahaaaa... Senyum aja Cik Sal melihat keletah Tunangnya.. Perjalanan kami belum sampai lagi ke destinasi utama... singgah kejap di Kedai Telefon Bukit Chedang... mencari stand tuk meletakan telefon bimbitnya bagi capaian GPS ...

30 minit kemudian ,

Kami masih lagi meneruskan perjalanan mengikut capaian GPS ...mencari hentian di mana lokasi Masjid Pasir Panjang . Lebih kurang 30minit perjalanan.. dari jauh kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri ...barangkali inilah masjid yang telah di noktahkan oleh capaian GPS.
..berhenti sejenak untuk menunaikan solat zuhor sebelum menuju ke Uniti . Usai solat zuhor , kami terus menuju ke Kolej Uniti... tidak jauh dari masjid tersebut . Ralit mata kami memandang , kelihatanya Kolej Uniti tidak mengadakan apa-apa Karnival ... cuak seketika ... mengikut faks yang telah diterima.. di Kolej Uniti, sekarang yang ada cuma orientasi pelajar baru... okhh tidak , ' Malu Bertanya Sesat Jalan ' ... itu bidalan perlu disemat ketat-ketat di hati ... kami pun bertanya kepada salah seorang staf yang berada di situ, katanya ini di Tanjung Agas, haduishhh mana pulak jalanya ni... keluar-keluar .. rasanya sudah 2 kali melalui tempat ini ..ishhhh, mana jambatan kecil yang dimaksudkan staf tadi...

Berhenti lagi untuk bertanya, kali ni Cik Sal bertanya kepada seorang pemuda .. barangkali lingkungan 20-an umurnya ..jalan yang lurus dan betul telah pun di temui... sukanya kami ... tidak sampai 15minit , kami sudah sampai di Karnival yang dimaksudkan... Kami gagahi perjalanan kami menuju ke dewan utama... masuk-masuk ja dewan.. kelihatan Penulis Novel terkemuka No.1 Malaysia sibuk melayan peminat untuk bergambar .. waaaaaaaa, seronoknya .... Cik Sal tanpa segan silu tetapi sopan pergerakanya terus menerjah ke En. Ramlee Awang Mursyid untuk bergambar... sempoi orangnya, smart dan peramah... tidak kekok untuk berhadapan dengan orang ramai.. ... bergambar kenangan , rasanya kali ke-empat baru okay kot gambar tu...hehehehheheh...

Terkalih pula di pentas utama, kelihatan Dr HM Tuah Iskandar Al Haj berbaju serba merah sedang memberi ucapan.. barangkali ucapan penggulungan rasanya..hehehehehhe...tinggalkan sebentar kisah di pentas utama, bertukar arah pula ke pameran jualan buku yang ada... sempat ku capai Novel Karya En. Ramlee Awang Mursyid - Fiksyen 302 ,... harga yang diberi berpatutan.. diskaun lah kononnya... okay gak tu ...dibuka plastik balutanya , sebelum tu patut ucapkan terima kasih sama En. Tunang .. sebabnya.. kerana beliau lah Cik Sal dapat berjumpa dengan penulis-penulis tersebut ..

Buku yang dibeli terus dijinjing oleh En Tunang , Manakala Cik Sal pula sedang asyik mengatur strategi untuk mendekati Dr HM Tuah ... diaturnya langkah perlahan, bagi membiarkan En Tunang mendekati En.Ramlee Awang Mursyid untuk mendapatkan tandatangan beliau di muka depan halaman 1 ...ditulisnya nama penuh pemilik buku tersebut, bukan main gembira lagi pemilik itu... bukan main rancak lagi perbualan meraka... rupanya En. Ramlee Awang Mursyid telah turun di Terminal 1 , Seremban tempohari . masa you datang Terminal 1 , kami ada program ... bila dah habis program baru tahu yang you turun Seremban ..hanya senyuman terukir di bibir..senyum manis tanda bahagia ... ye lah kan ...huhuuuuu.. sesudah itu... perbualan kami disudahi dengan menandatangani buku pelawat yang disediakan di penjuru meja ..

Sekarang , biarlah gambar yang berbicara ...hehehehhe



Dari kiri : En. Tunang ( En Mohd Nazren Mohd Som )
Tengah : En.Ramlee Awang Mursyid - Penulis Novel thriler No.1 Malaysia
Dari Kanan : Cik Siti Farah Diana Razak

best best , sangat -sangat gembira....selamat tinggal En. Ramlee... izinkan kami pergi dahulu untuk bertemu Dr HM Tuah ya... tataaa... Semoga Allah memberkatimu , "good luck" tu lah sempat yang Cik Sal katankan pada En.Ramlee.



Majlis forum sudah pun tamat, tidak kulepaskan peluang untuk mendekati Dr HM Tuah.. bisik Cik Sal , langkah kaki nya laju menuju ke pentas utama, di berikan salam tanda penghormatan kepada beliau ... disambut dengan senyuman tanda setuju barangkali ... setuju menerima pelawaan Cik Sal untuk menandatangani buku yang Cik Sal bawa dari Seremban..kakakakakkaka , bersembang , bertukar senyuman dan pandangan..hehehhehehe..bestnya, duduk bersebelahan dengan Dr HM Tuah... mesti glamor t ..hehehehheh.. bestnyaaaaaaaa, syoknyaaaaa... Alhamdulillah, tercapai juga impian untuk bersembang dan berjumpa walaupun seketika ...inilah kenangan yang tak dapat dilupakan sepanjang hayat Cik Sal ... agaknya lah..hehehehheh.. Cik Sal... Cik Sal..,, maun nya Cik Sal tak tidur malam .. kerana bercerita tentang kejadian tersebut .. kalau ikutkan hatinya maun 10 hari 10 malam beliau menceritakan kegembiraan itu..hahahhahahah, terngiang-ngiang lagi pertanyaan Dr kepada Cik sal , wahh, berbalut ya buku ni ? heheee, senyum sahaja.. ya Dr, sayang buku ... suka baca buku Dr santai ja.. itulah balas ku ringkas tapi padat...hehhehe, terima kasih Dr.... tataaaa, hehehhehe selesai sudah misi intuk 31hb Mac 2012.

Jom balik pinta Cik Sal, ...


~ bukan malam nya pula ada Earth Hour ka ?????????? ... tutup lampu tak kat rumah .. erkkkkkk...

Saturday, March 24, 2012

Bulan Mac Bakal Melabuhkan Tirai

Usai bersiap-siap untuk ke opiz pagi tadi, terus aku membuat panggilan ke kampung.. tapi sayangnya panggilan ku hanya berlagu riang... panggilan ku tidak berjawab, barangkali keluarga sibuk di dapur . Ku kalihkan diri ku dengan mengemas opiz seketika... sedang aku sibuk mengemas opiz... secara spontan, teringat plak dekat bunga perhiasan pemberian KaK Zilah tahun lepas.. Tulip Biru.. cantik tapi tak wangi.. heheeee, emmm lama dah tak dapat bunga..

" Mak abang cakap, mak sayang tangan sejuk ".. banyak bunga2 hidup kat tepi laman rumah sayang... terngiang-ngiang lagi ucapan tu tatkala aku sedang menelek-nelek Si Tulip Biru ni.... ku hamparkan senyuman , Mak memang tangan sejuk.. bunga-bunga kat tepi rumah semua mak yang tanam.. kadang-kadang bila aku balik ja kampung.. habis ku perhatikan bunga-bunga yang ada,.. mawar kampung .. merah dan merah jambu cantik menghiasi , Si Orkid plak baru nak lihatkan wajahnya yang mulus tu.. ungu warnya... dah macam duduk kat taman bunga dah... Si Bunga Matahari merajuk agaknya, 2 bulan yang lepas... bukan main cantik lagi ia kembang

Bulan Mac, besday Kak Cik... Selamat Hari Lahir Kak Cik, May Allah Bless You... Allah yubarik fik.. ameen..
Suka betol Kak Chik, ayah belikan kek , tapaukan KFC lagi.. wawawaaaaa untungnya dia kan... seingat aku, bulan Mac ni , bakal ayah mertua dan bakal adik ipar ku pon menyambut hari ulangtahun kelahiranya.. tapi aku kurang pasti .. berapa haribulan...huhuuuu.. errrrrr,,,, hanya mendoakan yang terbaik ... semoga kalian sentiasa di bawah NaunganNya,ameen.

Mac, selepas itu April... bererti hanya berbaki 6 bulan sahaja lagi majlis walimah kami. Sabtu lepas, mak masak nasik ayam.. dan pada hari tersebut kami dah pergi melihat baju untuk dipakai semasa majlis walimah.. En. Tunang memang pandai memilih, pelamin mini yang dipilih cantik sangat.. memadailah hanya tuk bergambar sahaja... hijau + krim . Minat ku kepada songket , tak pernah pudar .. ntah kenapa.. minat ku memang kepada songket.. bagi ku ia ada nilai estetika yang tinggi... tradisional.. cantik dan sedap mata memandang.. hijau lembut ya kak,.. tapi sayang,, baju songket dan dress baru nak pilih kain , balas akak tersebut.. tak apa lah.. yang penting kami orang first yang pakai baju dengan design tersebut.hehheeee.... dress lak, putih silver.. muslimah style.. yang penting masa walimah nanti.. menutup aurat... ameen. Tapi siyes sangat, paten baju sekarang humangggg aiiii.. dasat weh... huhuu

Beralih plak kepada ayah, ayah... baru ja kuar dari hospital.. tak jadik operate katanya.. ishhh biar betol doctor ni.. kadang-kadang aku rasa risau yang amat sangat dengan kesihatan ayah.. sakitnya , hanya beliau sahaja yang tahu dan rasa... semoga ayah cepat sembuh, syafaaha Allah, ameen.

Mak plak mesti sibuk dengan idea untuk menanam pokok bunga,,, hohoooo.. rasa macam nak belikan mak pokok mawar kampung warna kuning tu lah.. cantiknya lah hai... t tanam kat sebelah pokok mawar merah, dan merah jambu mesti cantik kan.. hehehhehe.. saya minat mawar... hehhehehe bunga lain pon minat jugak... kalau lah dapat tanam Bunga Lavender kat rumah............ waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bangun pagi ja, wanginyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... itu kalau kat tempat sejuk boleh lah ooii,,.. emmmm

K lah, nak tamatkan cerita dah... esok .. nak g Karnival Pengantin.. tataaaaa






Wednesday, March 7, 2012

Soalan Untuk Diri Ku

Alhamdulillah, sudah masuk ke angka 4 bulan aku bertunang... Syukur, masih dipanjangkan ikatan pertunangan ini. Doaku semoga ikatan pertunangan ini kekal hingga ke hari di ijabkabulkan dan seterusnya sampai ke alam syurga. Persiapan sudah dibuat secara perlahan-lahan, dalam aku sibuk menyiapkan senarai keperluan pada majlis tersebut ,terkalih aku pada satu pesanan yang disampaikan secara santai oleh Dr. Dato Mohd Fadzilah Kamsah
( penceramah yang digemari ramai termasuk aku sendiri ), pesan beliau " tanya diri sendiri "., apa lagi yang boleh aku beri kepada pasangan ku ?... soalan tu nampak mudah, amat rigkas ,.. jika diamati pesanan itu mengandungi seribu persoalan yang bermain di minda , dan kadang-kadang jawapan yang ada untuk pertanyaan itu ada bermacam-macam ragam jawapan.

Dalam situasi begini, sudah tentunya aku ligat memikirkan soalan tu secara terbuka mengikut ruang lingkup dalam aspek kehidupan, kadang-kadang tanpa kita sedari ..kita selalu membuat keputusan tanpa memikirkan kesan jangka panjang...dan..kadang-kadang kita juga lupa ....emmm, lumrah kehidupan. Cuba bayangkan , bayangkan jika kita sedang berada di alam 'ikatan pertunangan'...sudah tentunya , masa ini perbincangan sudah pun dibuat bagi pemberian wang hantaran... bila kita amati, berat tanggungjawab bakal suami , dan bakal isteri juga tidak terkecuali daripada memegang atau menggalas tanggungjawab . Sedar atau tidak, layakkah kita untuk menerima wang hantaran yang tinggi kadarnya ?

Dalam situasi begini, layakkah kita ...cuba lihat diri sendiri bagi bakal isteri sekalian...layakkah kita jika menerima wang hantaran tersebut? Tanyalah diri sendiri, :
1. Adakah sempurna solat ku?
2. Adakah pandai aku mengaji Al-Quran?
3. Adakah aurat ku terjaga dengan sempurna ?
4. Adakah aku tahu hukum hakam ?
5. Adakah aku arif dalam menjaga tingkahlaku ?
6. Adakah aku tahu memasak?
7. Adakah aku tahu menjahit pakaian?

Jawab dalam hati, itu lebih berkesan...pertanyaan tu aku ambil dari petikan rakan di Laman Muka Buku(Facebook)...

Sejujurnya, cubalah belajar untuk muhasabah diri. Itu lebih baik... secara tak langsung, entri hari ni amat berguna untuk diri aku jugak.. " Berfikirlah di Luar Kotak Pemikiran "....adakalanya ia logik.

okay, renung-renung kan...tataaa..


P/s: Masih berbaki 7 bulan lagi, hehheheheh



Wednesday, February 29, 2012

Diri Ku dan Diri Mu

1) Siapakah diri anda di rumah?
> kakak sulong. tapi bila adik2 yang lain semua takda, saya jadi anak bungsu kesayangan parents~ ^^



2) Siapakah diri anda di samping rakan rakan?
> depends siapa rakan saya tu kot..kalau dia jenis banyak cakap..saya jadi pendengar, kalau dia pendiam, saya jadi peramah, kalau dia matured, saya jadi kebudakan, kalau dia keanakan, saya jadi orang yang matured, tapi kalau dia gila-gila, saya pun jadi gila-gila, kalau dia budget cool, saya pun ala-ala cool gak,kalau dia jenis formal, saya pun leh jadi seorang yang formal gak.. =P , dan kadang-kadang sayanya mood sukar di baca..heheee



3) 6 benda yang anda idamkan tapi masih belum tercapai.
> laptop sendiri
> digital camera
> dinner atas kapal persiaran
> berenang
> kahwin =P
> nak ada rumah besar , ada balcony kaca..nak tempat khas tuk gantung keychain..awww, hehehe


4) Siapakah nama pasangan anda?
Mohd Nazren bin Mohd Som. Saya panggil dia 'abang' =P~ masa ni beliau masih lagi pegang title Tunang saya



5) Ceritakan 5 perkara yang paling anda suka tentang pasangan anda.
> Kelakar
> His smell ^^ bau minyak wangi lah, hehee
> Unpredictable. Jadi saya tak pernah bosan~ =D
> Protective
> Sweet dan romantik (in his unique way)~~


6) Bila tarikh anda couple?
> 29.8.2009..hehheee
> , 6 syawal - Dirisik
> , 12hb November 2011- Bertunang
> , 12hb Oktober 2012 - InsyaAllah, bakal diijabkabulkan...


7) Apakah kenangan pahit anda bersama pasangan anda?
> bila abang tipu saya, hohooo...masa tu baru balik dari Sabah , dated on 17th july 2011..



8) Lagu tema cinta anda?
> Er...takda jugak..every month akan ada lagu baru dia/saya tujukan untuk dia..contoh : Lagu Sedetik Lebih



9) Apa perubahan yang ingin anda lihat dari pasangan anda?
> Perubahan? Hurm....er..mungkin tak nak beliau encem sangat kot...nanti pegi kedai makan orang-orang asik tegur dia encem..sedihlah saya t, merajuk satu alam lagi..hehehhehee


10) Tag 2 rakan yang lain
> beng Aku Bukan Boneka
> mashi The Miracle World

dan sesapa la yang nak buat. sila tag link dia balik ya! TQ~ (^_^)

Tuesday, February 28, 2012

4 Tahun Sekali , Baru Boleh Jumpa

4 Tahun sekali , baru dapat jumpa. Macam mana ya rasanya , apabila ada antara kita yang sambut hari lahir 4 tahun sekali..huhuuuu, rezeki lah kan..hehehee.Setahu aku , rata-rata aku tiada kawan atau sahabat yang sambut tarikh lahir pada tarikh tersebut.Agak-agaknya apa perasaan mereka ya bila tarikh lahir yang ditunggu hanya datang bertandang 4 tahun sekali sahaja. Adakah mereka semakin tua atau semakin muda..hehehehe...

Secara ringkas ;-
29 Februari 2012
- Maksudnya pada hari itu secara automatiknya dikenali sebagai tahun lompat.
- Merupakan hari ke -60 dalam tahun lompat menurut kalendar gregory .
(lebih baik kita kaji mengikut pandangan islam pula )
- Tarikh ini hanya terdapat pada setiap empat tahun dalam tahun-tahun yang mempunyai angka yang boleh dibahagikan dengan empat tanpa baki, seperti 1992,1996,dan 2004 kecuali tahun-tahun abad .
( aku pulak yang pening, ko kiralah sendiri ya ).


Respon -
Bagi aku , kalau ada lah kawan-kawan yang mungkin aku tak kenal tetapi menyambut ulangtahun kelahiran pada tarikh 29 Februari nanti, jangan sedih dan gusar hati ya...umur kamu tetap bertambah, heheee..
Okay, selamat hari lahir kepada sesiapa sahaja yang menyambut ulangtahun kelahiranya pada 29 Februari.



Baru nak masuk Mac , tarikh lahir aku bulan Julai ..huhuuu, masih berbaki 5 bulan lagi ...