Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Friday, June 29, 2012

Sunnah - Sunnah Hari Jumaat

 
Berikut dilampirkan Sunnah-Sunnah Hari Jumaat yang boleh diamalkan .
Penulis mengucapkan jutaan terima kasih diatas kesudian tuan -tuan , dan puan - puan yang sudi meluangkan waktu untuk membaca nota ringkas yang penuh manfaat ini . Bagi tuan - tuan sekalian sila ambil tindakan dengan kadar segera .


Sekian, Terima kasih.

Dah apa ntah yang aku mengarut pepagi ni ..hehehehe


P/s : Selamat beramal

Wednesday, June 27, 2012

Tanda Bacaan WAJIB Ikut Dan Patuhi

Tanda apa ni ya ? Jika dilihat sekali imbas sudah pasti lah kita teringat dengan kitab Al-Quran kita, melihat tanda bacaan tersebut INGAT kah kita tentang maksud tanda -tanda bacaan tersebut tatkala kita membaca Al-Quran?

Menurut Ibnu Al - Jazari Al-Quran WAJIB dibaca secara TAJWID."Berdosalah membaca tanpa tajwid,sebab itulah cara ia diturunkan dan begitulah kepada kita ia disampaikan". Hendaklah membaca Al-Quran dengan TARTIL iaitu membacanya dengan sebutan yang betul ( dengan mengeluarkan huruf daripada makhrajnya dan membaca menurut hukum-hukum tajwid ) dan membaca dengan lambat-lambat , kerana maksudnya membaca Al-Quran itu ialah dengan TADABBUR atau BERFIKIR dan tiadalah dia diperolehi jika dibaca dengan cepat.
Membaca dengan TARTIL itu adalah amat memberi kesan dalam hati dan lebih layak untuk berfikir dan memahaminya. Allah s.w.t berfirman maksudnya :" Dan tartilkanlah bacaaan Al-Quran dengan sempurna ". 
( Surah Al Muzammil ayat 4 ).

Berusahalah mempelajari TAJWID semampu yang boleh , dengan ikhtiar itu setidak-tidaknya telah menyelamatkan kita daripada membuat kesalahan dalam membaca Al-quran. Seandainya masih terdapat kesilapan dan kesalahan kita berserah kepada Allah s.w.t.



P/s : Mari belajar tajwid di Radio IKIM , nak belajar bahasa Arab pun boleh :)
        Selamat beramal 




Khatam Al-Quran 5 tahun yang lalu membuatkan hati saya sayu setelah membaca surah Al-Fatihah disusuli dengan doa Khatam Al-Quran ,

Thursday, June 21, 2012

21hb Jun 2012 - 1 Sya'ban 1433

Selamat Menyambut Bulan Sya'ban 1433 



Monday, June 18, 2012

I love You Shizuka Minamoto ;)

 


So sweet ;)



Bersabarlah Kamu Wahai Diri :)


 

Dibiarkan apa sahaja yang berlaku di sekeliling, membuatkan diri semakin teguh berdiri , Ya Allah hanya padaMu ku berserah .

Dalam al-Quran yang suci Allah telah berfirman yang bermaksud:
Katakanlah:"Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesunnguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar ayat 53)



Pecahan Sabar  dan ganjaran pahala yang diperoleh :)


1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di Syurga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.

2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.

3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."


 Di saat diri dirundung resah menanti setiap kenyataan yang diimpikan,
Terhambat sudah rasa kerdilnya diri memohon kepada Yang Esa,
Dipanjatkan doa yang berpanjangan supaya diri ini sentiasa di bawah landasan Mu ,
Amin,


Ya Allah,
Ku menadah kedua belah tanganku untuk memohon kepada-Mu, Ya Rabb!
Aku mohon Ya Allah supaya engkau memelihara hati-hati kami dan seluruh jasad kami daripada melakukan maksiat kepada-Mu Ya Allah,
Kami adalah hamba-Mu yang kerdil lagi hina ya Allah,
Kami bertaubat kepada-Mu dengan apa yang telah kami lakukan kepada-Mu selama ini Ya Allah,
Dosa-dosa yang menggunung tinggi Ya Allah,
Engkaulah Yang Maha Pengampun,
Ampunilah dosa-dosa kami,
Kami mohon Ya Allah supaya Engkau pelihara kami daripada hasutan Syaitan yang direjam,
Terimalah taubat kami ini Ya Allah.
Semoga kita sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah, Insya-Allah.


P/s : Buat Tunang Ku , Hanya ini yang mampu ku titipkan buat diri mu


May Allah give you a sobr to deal with me :)




Gambar Kartun Comel Berunsur Islam
Apa kaitan gambar ni dengan sabar ek ;)


Petikan artikel dari iluvislam.com

Saturday, June 9, 2012

Selamat Datang Jun

Apa punya tajuk lar yang aku bubuh ni..lantaklah.. janji aku paham..hehhehehe. Jun dah datang lah, sekarang ni dalam bulan Jun lah... rasa heppy sangat , Alhamdulillah.. hari ini dah 9hb Jun 2012..bersamaan dengan 19Rejab habis Rejab bulan Syaaban pula menjelma, habis Syaaban ..Bulan Ramadhan pula yang menjelma..pastu sambut syawal..heheheheh

Awal Jun ni banyak sangat program yang dirancang , dapat-dapat lak kat opiz aku ni.. tak apa lah..untuk kebaikan bersama ..tak gitu ;)..yang penting kerjasama.. dan semoga ianya berjalan seperti yang dirancang. Aminn.. Melirik-lirik jam di tangan, baru je pukul 10.46pagi, hadoii... rasanya perlu ditamatkan cerita ni.

Banyak perkara yang perlu diselesaikan,  okay ... tataaa





Jap..jap.. ingat tak lagu ni ?







Junaidah 365 - Lagu kumpulan XPDC

Jan jan januari jalinan antara coretan dan kata
Formula menjadi di bulan februari
Mac mac macam cinta pandang pertama
Oh april alangkah indahnya
Bagi dunia milik kita

Mei mei memadu kasih janji setia
Jauhkan dari api cemburu
Oh jun...
Ju ju julai nanti jurang
Kita rapatkan cincin kusarungkan
Janji dimeterai

Oh Junaidah
Ogos kian menjelma
Sehingga terlupa
September meninggalkan kita
Oh Junaidah
Lupakan tragedi oktober
November menanti dengan sinar bahagia


Di di disember ini
Cuba kita kenang kembali
Cinta kita berusia 365 hari




p/s -Alhamdulillah, saya rasa bahagia sangat-sangat... mempunyai keluarga yang menyanyangi saya, kawan-kawan yang baik hati dan penyayang meangkap juga kawan22 di opiz.... sweetlah you uolsss ni..bila  nak wat sukaneka lagi ek ?



Friday, June 8, 2012

Terimalah Segalanya Dengan Cara Yang Baik Dan Beradat

Ya, itu lebih baik ;)

Senyumlah seindah pelangi ,

Hadapilah dengan hati yang sabar ,

Berdoalah dengan bersungguh-sungguh supaya semua urusan dipermudahkan ,

Terimalah segalanya dengan cara yang baik dan beradat ,

Allah itu Maha Adil, Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani , lagi Maha Pemurah...

Setiap apa yang berlaku pasti terselit hikmahnya ;)


p/s - Hendaklah sentiasa istiqamah