Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Thursday, January 10, 2013

Tarikh 12.10.12 Dah Lama Berlalu

Hampir 3 bulan dah tarikh tu meninggalkan aku , dan sekarang bakal menunggu tarikh ulang bulanan( macam pelik je aku dengar heheee...) Syukur Alhamdulillah...selesai sudah. Dah lama tak menulis, selalunya yang selalu mengingatkan aku untuk menulis cerita baru ialah si Mashi, dan si Kerol..diaorang je lah yang selalu dok tertunggu -tunggu ...

Tapi disebabkan hari ni aku berada di rumah sepanjang hari ekoran dari demam dan mabuk yang berlarutan sudahnya aku diberi MC..bila duduk kat rumah seorang diri ni bosan gak dibuatnya...walaupun kat rumah ada kemudahan internet...aku tetap gak bosan hahaaaa...pada hal boleh ja aku dok nengok cerita bagai ...tapi tu lah sejak  dah ada internet kat rumah ni rasa muak pon ada jugak... sebabnya kat pejabat pon aku masih boleh lagi beronline...bezanya nak dan tak nak je lah..huhuuuuu

Memandangkan dah lama tak menulis, aku ambiklah kesempatan ni untuk menulis serba ringkas perihal sebelum dan selepas majlis akad nikah dan berarak yang dah pon berlalu 3 bulan lepas..alahhh macam sudut imbas kembali tu.....
( aku belajar sudut imbas kembali ni masa baca buku sastera form 5 dulu..agak pening jugak nak paham )


Sudut imbas kembali  - 11.10.12
Hari Khamis,
Pukul 10.00 pagi keadaan rumah dah macam kapal karam.. longgokan barang-barang dapur dan perkakas untuk memasak masih lagi belum dihantar ke kompleks homestay...naik pening gak aku tengok..kadangkala timbul perasaan .. baik tempah katering je macam ni... bukan apa.. kesian tengok mak ayah aku dok memikir mencari barang-barang yang tak cukup....pagi tu jugak aku pergi Tampin p ambik banner yang baru siap.. naik hangin gak satu badan.. lambat siapnya.. ni sebab nak otter gambar punya pasal.. gambar kat banner tu suami aku yang uruskan ..dia  yang bagi idea dan sambil tu mintak adik dia yang tolong ceriakan .... aku kata yang penting siap sudah ... :)

Petang tu petang jugak aku sampai umah..sebelum tu jumpa suami eh encik tunang lah heheheee.. kat hentian bas Gemas..ambik tudung dan siapkan guestbook yang tak siap..hahaaaaa..lawak jugak time tu...bila dah siap semua encik tunang( masa tunang ) pun baliklah ke kampung ...dan aku pun terus naik bas balik ke Londah...sampai je  dirumah , macam -macam soalan lah yang diorang tanya..eh pengantin bila nak pakai inai? bila nak duduk kat rumah ni..asyik berjalan ja...
(hahaaaa... dalam hati aku.. lantak  p lah hang pa nak cakap apa na)

Usai ja solat Maghrib, aku keluar lagi g beli barang-barang tuk beriani plak.. memang letih... sampai ja rumah.. huiiyooo..air mandian dah siap......
 ( ntah berapa kali ntah aku kena mandi...pada hal mandi tak dok bunga pon huhuhuu...) rupanya malam tu diorang nak pakaikan inai kat jari jemari ni ...sebelum tu aku ada gak mintak izin TAK NAK PAKAI INAI!! ...semua orang bantah...katanya pakailah, naik seri nanti..nampak sikit pengantinya...hohooo..memang sebelum  majlis dah cakap dengan encik tunang tak nak pakai inai.. sebabnya sejak dari sekolah memang TAK SUKA PAKAI INAI!

Akhirnya , kena akur juga untuk memakai inai... malam tu jari jemari aku telah disambar oleh mak cik - mak cik , sepupu -sepupu dan adik2 perempuan aku..relakan je lah apa diorang buat kat aku.. haduishhh....




Pagi Jumaat yang penuh barakah
Tarikh 12.10.12
Yeay..hari ni harinya.. jerit hati aku...alamak.... semua orang dah bangun tok siap-siap hantar barang ke kompleks.. pagi ni juga.. khemah makan damai baru dinaikan..pelamin baru disiapkan.. pagi tu.. aku rasa macam tak nak  dah pk apa-apa.. hanya pk tuk masa akad nikah ja pas isya' t... t/hari tu jugak.. panggilan telefon dok bertali arus masuk.. kawan-kawan yang dok mengambil berat silih berganti tanya itu dan ini... dok menyakat pon ada gak ... huhuuuuu...sabar je lah....

Selepas ja solat zuhor..acara masak memasak pon bermula.. riuh rendah lah kawasan kompleks... petang tu jugak aku dah ada kat kawasan kompleks tengok pelamin dan meja makan damai... okay lah ni, desis hati aku... petang tu jugak.. tercetuslah suatu adegan ... sebenarnya tak tahu dimana silapnya ... petang tu dalam kelam kabut... tengok keadaan sekeliling..aku ada gak terlihat kelibat kereta savvy berwarna merah..diorang ni sebenarnya rombongan pihak lelaki.. bakal adik ipar aku lah kiranya...kereta dipandu laju keluar tak tahu mana arahnya....dan tak sempat untuk aku menahannya... sampailah mesej mengatakan diorang ni dah sampai ke kompleks.. aku cakap.. kat mana ? kenapa tak masuk dalam tuk minum petang... aku pon cakap kat mak aku... kenapa tak ajak rombongan lelaki minum .... mak aku pon terkejut... mak tak nampak pon... dalam keadaan yang kelam kabut.. semua orang tengah sibuk dengan hal memasing... memang tak boleh cam dah... melainkan kalau ada yang kenal....

Aku pon mesej encik tunang, perkara yang pertama aku terpikir..pandangan mereka terhadap layanan  yang mereka terima... kadang-kadang rasa bersalah tu masih ada... tapi nak buat macam mana kan.. benda dah jadik... petang tu aku rasa down sangat... sebenarnya minum petang dan makanan ringan telah pun disediaka awal oleh jiran tetangga... hanya menunggu kedatangan pihak rombongan sahaja... masa tu.. aku tak tahu nak cakap apa dah... jawapan yang aku terima ... diaorang dah selamat sampai ke kedai berhampiran untuk minum petang... sudahnya aku yang kena marah..sebab membiarkan rombongan pihak lelaki berlalu ke mana arahnya....apa daya ku..jam sudah menunjukan ke pukul 6 .30 petang ... persiapan untuk majlis akad nikah harus difikirkan juga...tak tercapai dan tak terkejar untuk aku mengaturnya.. hanya berserah ...

Selepas encik tunang memaklumkan yang beliau dan rombongan yang lain dah tiba di masjid yang bukan tempatnya... lagilah gelabah aku dibuatnya.. hohooo.. ini disebabkan ada kawan-kawan encik tunang yang datang dari Melaka... tibanya awal dari jangkaan... masa tu .. jiran -jiran dan saudara mara dah sediakan dah pun hidangan dah letak dalam bekas makanan semua untuk dihantar ke masjid... mereka semua akhirnya berkumpul di masjid yang telah didaftarkan untuk majlis akad nikah...sebelum solat maghrib...rasanya mereka sempat menjamu selera kot..hidangan ringan je tak silap aku.. bee hoon goreng dan kuih muih serta air teh kot..ntah... yang aku tahu diaorang dah makan tu ja... hehheeeeee

Selepas azan isya' kedengaran, aku pon menyudahkanlah solat 4 rakaat dahulu...selepas siap segala... dititipkanlah plak bedak dan dioleskan lah plak.. benda - benda yang merah merot di bibir aku.. dicolesnya lah bedak kat pipi bagai semua.. hohooiii..geli acik weh... sekali ditenyeh dengan tisu.. 2 kali acik kena bebel.. hahaaaa.... apo nak buek.. den ni tak suko mekap dan memang tak bermekap..heheheeee

Hujan turun renyai-renyai plak, hujan rahmat balas aku .... berdobar -dobar lah hati ni.....aduyai...mula lah memikirkan meja makan damai, pelamin ku basah t...aduyai... poning acik weh...huhuuuuu....nasib baik ramai pembantu yang sudi membantu .. ye lah dah namanya pon pembantu..bantu lah apa yang patut kan... hehheee.. dipayungkan lah, sebelum tu ada adegan .. nak pakai stokin ni ... stokin akak mana ek? tanya aku ..diam je diorang ni.. rupa-rupanya stokin kaki tu dah selamat dipakaikan oleh adik aku sendiri... bila masa ntah dia pakaikan..aku tak perasan langsung... apa yang aku perasan.. ada gak dia mintak kedua belah kaki aku.. boleh plak aku tak  terpikir yang adik aku nak pakaikan stokin kaki.......malu gila .. semua orang dok ketawakan aku..sabar kak, sabar... tu lah jawapan diaorang... alahai Farah aka Cik Sal  oooooi...

Dah lambat sampai ke masjid.. jam dah pukul 9.00 malam ni... pengantin perempuan tak jugak siap-siap.. huhuuu..encik tunang dok telefon ja.. cepat bila nak sampai ni... haduish..sabar lah.... lepas tu ayah aku plak telefon..copek kak,imam dah lama nunggu..haduishhh.. kojap lah arrr balas den... pak induk den plak yang bising..copek kak Farah... imam dah lamo tunggu.. iyooooo.. sambil melangkah keluar bilik menyarung kasut hitam dan menaiki kereta myvi kepunyaan pak ndak den... haduishhh...lomah den dibuek eh....sampai ja kat masjid.. menderu hujan turun dengan lebat...basah gak lah..walaupon dipayungkan.. tempias barangkali... naik je dalam masjid.. macam biasalah kan.. tinjau bakal suami dulu...lepas tu salam lah semua yang ada dalam masjid tuh..ooikkk yang perempuan je lah...

Duduklah tersipu-sipu aku kat pelantar jauh dari depan.. masa tu kat belakang lagi..bila imam dah bagi isyarat suh duk depan baru aku g depan... rasa nerbes pon ada gak... bermulah acara akad nikah..


Al-kisahnya..


Mukadimahnya.. ucapan alu-aluan oleh imam( imam eh rock tapi baik sangat heheee )perkenalan dulu sebelum akad nikah... maksudnya segala khutbah yang dibaca didengari dahulu..tapi bukan imam yang baca lah...heheeeee bakal suami aku yang baca... mang aii..panjang berjela lah jugak ...naik jenguh gak lah aku dengar...tapi ilmu...dengar dan simpan jadi pegangan hidup bila dah berumahtangga nanti.... kesian jugak kat suami aku masa tu..bacaan khutbah yang dibacanya hampir 3ominit ...akad nikah belum juga bermula... sesudah tamat bacaan khutbah, aku plak disoal..disurhnya baca al-fatihah, solawat dan istighfar... dah lulus.barulah upacara dipanjangkan...


Terbitlah adegan lucu semasa akad nikah... ayahku punya cerita..hehehheheh... tersalah guna ayat bikinan..heheikkk..agaknya nerbes kot... huhuuu.. sekali lafaz ja , akhirnya aku telah SAH menjadi isteri kepada Mohd Nazren bin Mohd Som..hehehheeh, macam tak caya je sebenarnya... copek na lak rasanya masa ijab dan qabul berlaku..sekelip mata ja.. dah baca doa... aku senyum je lah... dan tak nangis pon..heheee...sebenarnya memang tak nak nangis pon...tapi bila dah saat akhir tu memang aku nangis gak ...huhuuuuu

Bila dah selesai bacaan doa, imam mengingatkan tuk solat 2 rakaat selepas akad nikah.. aku dan suami pon bangun meninggalkan ruang hadapan dan berkalih ke tempat saf perempuan untuk solat bersama suami ku... masa tuh rasa nak menangis sebab terharu pon ye jugak.. tapi aku tahan je.... simpan ketat-ketat dalam hati....solat bersama diimamkan suami ku sendiri..bahagianya rasa..:)
doa di panjatkan dan diaminkan oleh aku ...


Selepas tu tibalah acara membatalkan air sembahyang
 ( sebenarnya dah batal pon..masa aku salam suami aku masa solat 2 rakaat lepas akad nikah )..acara untuk memakai gelang tangan...dan pemberian wang mas kahwen .... tapi aku tak bagi apa pon kat suami aku... beliau tak nak apa-apa..katanya cukuplah aku jadi isterinya :)..humanggaiii...mendalam tu maknanya.. tersangatlah manis ayatnya...sangatlah beruntung jadi isterinya....
Alhamdulillah :)


Waaaaaaaaaaaaaaa, hujan turun dengan lebat .......orang tua kata..kalau nikah masa hujan lebat murah rezeki ..katanya :)....bagi aku Alhamdulillah...dan apabila sesi bersalam -salaman sudah selesai.. tibalah ke acara fotografi.. masa tuh.. mak dah tak larat plak nak bangun.. kelihatanya ..beliau lemah sekali.. penat sangat barangkali..akhirnya mak jatuh jua pengsan .. tak sedarkan diri.. kepenatan sungguh rupanya....alahai , apa nak dibuatkan... semua  dah risau ..diberinya mak air...tak juga mahu celik matanya.....setibanya abang boy di masjid untuk mengambil mak di bawa pulang ke kompleks..lega sedikit barangkali.......semua tetamu pon beransur bergerak menuju ke kompleks untuk menjamu selera... selepas tu .. barulah dihantar ke rumah inap di hujung kampung.. ada dua buah rumah ... nak di ceritakan pasal hal rumah-rumah ni punyalah panjang berjela... nak tahu kisahnya...okay.. ...tunggu ya.... berkalih ke muka surat sebelah..hehehikkkkkkkk ;)