Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Thursday, April 25, 2013

KEHAMILAN - Susu Punya Cerita










Selamat pagi.

Hujan..  baru lepas hujan rintik-rintik.

Rintik pe nya, lebat juga.

Alhamdulillah, hujan rahmat . :)

Khamis dah , esok jumaat .

Minggu depan dah raya.. eh, pilihanRaya lah . ;)

Baju raya tak tempah lagi, beli dah siap je kata En.suami . Fuhhh... kelip-kelip mata kejap.. nak warna ..Hijau je yang boleh ya ! Hok aloh...


*********.








Sebenarnya nak cerita pasal susu , maklumlah.. orang yang dah berbadan dua kan kena minum susu untuk membekalkan iron dan kalsium, dan beberapa jenis lagi vitamin kan.. nak dijadikan cerita. Cik Sal dah banyak kali tukar susu, bukan alergic atau tak tahan untuk minum.. tapi disebabkan tukang beli susu tu suka tukar-tukar .. saja katanya.. dapat rasa lain- lain jenama susu.

Mula-mula Cik Sal minum Anmum perisa coklat, memang nak yang coklat . Rasanya manis, sedap, tak loya mana pun.. katakan kalau minum kol 8.00am time nak g kerja , kol 1.00pm lom tentu nak jamah nasi.. bayangkanlah, betapa kuatnya penangan Anmum.. kenyang memang kenyang.. masa tu hb memang naik cantik sangat 13.25 , fuh cantik hb awak , kata nurse tu..

Minum Anmum hanya tuk 3 bulan pertama je , pastu En.suami kata ..kandungan gula ia tinggilah yang..masa mula-mula nak buat kad merah tu , ada gak nurse tu cakap.. kalau nak minum Anmum untuk 3 bulan pertama je ya.. kalau awak teruskan sehingga 6 bulan ke atas, nanti baby besar.. Ahhh, sudah.. kalau Cik Sal biarlah baby besar kan sihat tandanya..heheee. Macam-macam lah.

Naik 4 bulan plak, minum susu Mamil yang kotaknya warna pink.. okay, perasa vanilla. Vanilla ..sedaplah kan, tapi baik tuk pencernaan, sistem pencernaan jadi lancar lah.. bila dah makan bebanyak, kan senak kan .. makanan lambat hadam.. maun berjam-jam jadiknya, siap haribulan tidor pon tak selesa coz perut penuh..wah, sib bek susu tu membantu.. dapatlak masa tu Cik Sal ngah kuat makan..hohoooo...tapi minum susu tu cepat lapar, sebab kandungan gulanya sedikit ..tapi masih lagi berkhasiat .:)

Okay, bila susu yang Mamil tu dah sampai saat nak ke penghujung skop..hahhaaa,
 (dah nak habislah maksudnya) ada gak, tengok iklan kat tv yang Anmum ada buat susu baru tapi perasa mangga , maksudnya sesuai sangatlah kepada orang yang loya bila bau dan minum susu kan.. niat di hati nak try yang tu... tapi, bila teringat kat En.suami , kompom dia tak baginya..hahaaa, coz kuasa veto membeli susu kuat kepadanya   .(selalu bab pilih susu ni En suami yang buat pilihan ) Nak gak rasa perasa mangga ..ehhheee

Memang tak dinafikan, orang lelaki ni nampak je macam tak ambil kisah kan..sebenarnya diaorang lah yang paling ambil kisah.. hari tu request nak makan sadin.. kononya nak makan sadin sambal , pas tu leh wat sandwic sadin.. dibantah dengan alasan yang kukuh . Waaaa, sudahnya buat roti sambal daging ja .. habis jugak !

Tu, lah kan.. bila dah berbadan dua ni selera macam-macam plak, hari tu nak makan rendang ayam campur maman. Lepas itu  , balik kampung mintak mak masak kan. Cik Sal sowang je makan dah 2 kali bertambah ..La ni , tengah tunggu ikan terubuk masin dan belacan dari Bekenu , Sarawak ..

Orang nak citer bab susu , ikan, sadin  dan belacan plak jadi tambahan cerita ..Ghimeh ar. !

Okay,

Kita sambung balik ya,kat mana tadi ek ? Ooohh kat susu perasa mangga tu ya..ah, niat di hati nak susu tu lah .. tak pa lah.. rilek, masa panjang lagi . La ni, pas Mamil dah habis . Minum susu EnfaMama plak, siap nak masuk kelab  ia lagi.. heheee,

Tak kisah lah, susu apa sekali pon kita minum.. yang penting si kecik yang kat dalam tu dapat khasiatnya .


Pas ni , tak tahu susu apa yang bakal En.suami belikan setelah Enfamama dah habis..hehee, tunggu dan lihat je lah .




"Minum susu anda jadik sihat dan kuat , Tak Pa .. Saya dah besar.. Saya OK Ja "   ! ;)









p/s : Makan nasi tak da sambal belacan tak syok ek !

Friday, April 19, 2013

Corat Coret Untuk Kawan

Salam ,

Jumaat tiba lagi . :)

Bulan April pon bakal melabuhkan tirai.

Kejap betul masa berlalu.Tak sedar . Umur pon semakin meningkat.


Diam tak diam, usia kandungan pon dah masuk ke lima bulan . Syukur Al-Hamdulillah . Semakin aktif si kecik kat dalam ni. Makin diajak berbual, makin aktif dia . :)
Dalam melalui saat kehamilan ni , teringat kat sorang kawan ni. Pada mulanya, dia juga hamil sebulan lebih masa tu. Tapi, apakan daya.Tiada rezeki, akhirnya kandungan beliau gugur. Lama gak tak tengok dia kat fb. Rupanya , dia sibok berpantang.

Hampir sebulan kejadian berlaku, barulah tahu situasi beliau. Simpati, rasa sedih pon ada gak. Tapi,  Cik Sal tahu, dia kuat :). Bukan senang nak hadapi, rata-rata kalau ditanya mana-mana wanita yang pernah alami mesti meleleh air matanya. Tak pa, Tuhan itu maha adil , rezeki tu ada. Cuma cepat dengan lambat je kawan :)

Masa bersembang tu, perbualan kami memang banyak bermain dengan emosi. Dapat-dapat lak Cik Sal nya emosi mudah tersentuh, ( anak perempuan kot  ) tak pon disebabkan kitanya hormon tak stabil . Soo, emosi pon mudah berubah. Tapi sekarang, Al-Hamdulillah ..kesihatan beliau  pon dah stabil. Moga beliau kembali ceria .  :)

Itulah hidupkan, kadang kala saat kita gembira teramat, kita diuji dengan kesedihan, dan bila kita dalam kesedihan yang teramat, kita diuji dengan kegembiraan yang teramat, walaubagaimana situasi pon yang sedang kita alami, beringatlah ! Kita perlu "BERSYUKUR".

Dah lama tak berkumpul reramai, hari terakhir jumpa masa kenduri nikah si Munirah, itu pon tak semua yang datang. La ni, kena tunggu time raya je baru boleh jumpa semua . Masing-masing dah sibok dengan urusan memasing. Hanya sms dan fb jadi penghubung , okaylah tu kan ..dari kena hantar surat makan 2-3 hari gak baru sampai ..hahaaa, itu dulu..zaman belom kenal dan cerdik IT .

Dulu lain, sekarang lain .. ( teringat plak kat lagu Tan Sri SM Salim )


Okaylah ..


Tak da apa dah yang nak dicoretkan, setakat ni dahulu perbualan sepi kita  :)




p/s : Selamat bertunang Masyie ! Akhirnya jodoh ko dah sampai, jangan lupa akunya rojak MakBee . Mohon pos kan ya  ;)






Tuesday, April 16, 2013

Lega, Bila Sijil Nikah dan Kad Nikah Dah Selamat Diterima

Selamat pagi seantero Malaysia.

Masih berbaki lebih kurang 80 hari je lagi, kita nak menyambut Bulan Ramadhan . In syaa Allah , dengan iziNya ...

Seronok . Sambut puasa bertiga tahun ni . :)

Beraya plak , In syaa Allah .. bakal bertiga juga . :)

Baju raya ? Pakai je baju yang ada..

Persiapan raya ? OOoiiik Mak Cik.. Puasa ganti belom qada' lagi kan ?  Perlu  disegerakan  ;)




Masa panjang lagi, tinggalkan dulu bab di atas .







Sekarang ni masa untuk kita mengamati gambar yang comel di atas kad nikah tersebut ;)

Dalam hati, apsal  gambar ni plak masa aku bagi kat Majlis Agama Tampin ritu ..kihkihhh, tak pa lah.. comel jugak..huhuuuu

Punyalah berbulan nak tunggu siap kad nikah ni , sijil nikah dah selamat dah diterima 1 bulan lepas.

Memandangkan semalam, 15 hb April 2013  hari cuti umum bagi Negeri Melaka sempena Melaka Bandaraya Bersejarah .. sempatlah, menyinggah ke Tampin . Ingatkan kena bayar bila kita ambil kad nikah tu, rupanya percuma ja .

Warna kad berbeza. Diorang ni asyik tukar kaler ja..pasai pa ntah ? Bukan dulu, warna hijau ka ? La ni kaler putih sebagai kaler latar.. En.Suami kata, dulu kad nikah yang paling cantik Negeri Sembilan punya ..! La ni..? Ntah..

Tapi sekarang, macam biasa ja. Kehabisan idea kot ,

Bila dah ada kad nikah ni, senang jadiknya. Kehulu kehilir bawak je kad tu.Simpan dalam wallet, sebelum tu balut ngan plastik ..simpan kekemas ya .

Sijil nikah kami tak da lah besar sangat macam Negeri Johor.. bila tengok mak punya sijil nikah.. humanggaiii, apo bosar na ni mak ? ..jongkeh nak nyimpan eh ni..hahaaaaa, berlipat-lipat arr...

Johor lain , Negeri Sembilan lain.. prosedur lain-lain..Oookhhhh , balas aku..

Kalu nak diikutkan , Negeri Sembilan punya sijil nikah adalah besar macam sijil tamat sekolah ja, comey kan ? kecik ja, senang nak simpan. T nak limanet , simpan dalam fail.. sampai bebila berguna .



Lega, bila kedua-dua benda ni dah selesai :)



p/s: Kalau nak tengok macam mana rupa sijil nikah dan kad nikah bagi Negeri Sembilan .. boleh lah cari di Pak Google ;)


Friday, April 12, 2013

Bila Last Korang Dapat Bunga ?

Selamat  sejahtera ..hehee

Pernah dengar lagu gadis dan bunga ? nyanyian Rahimah Rahim?
( gajin-gajinkan diri p dengaq kat youtube )

Apa? tak pernah .. Lah, kenapa ? Bestlah lagunya :)

Gadis dan bunga memang tak leh dipisahkan ek... tapi, bunga apa ek ?



Bunga ...

Bunga apa?

Bungalah...bunga !!



Kak Jemah:-
Bila Cik Sal mula-mula dapat bunga hidup ?

Cik Sal :-
Mula dapat bunga hidup, time bercinta dulu.. time baghu2 lagi.. heheee

Kak Jemah:-
Bila last Cik Sal dapat bunga ?

Cik Sal :-
Bunga hidup ka ? bunga mati ?

Kak Jemah:-
2 - 2 lah   Cik Sal :)

Cik Sal :-
Kalau bunga hidup last  dapat masa bertunang dulu, hiasan untuk sireh junjung ...kalau bunga mati last dapat time nikah ritu , hiasan untuk bakul hantaran ..cantik .. :)

Kak Jemah:-
Apa perasaan Cik Sal bila pertama kali dapat bunga hidup ? bunga apa ya ?

Cik Sal :-
Perasaan  ya.. sangat gembira, teruja, tak pernah dapat bunga..tetiba dapat bunga..rasa syoklah..best sangat..bunga mawar lah..warna merah..heheee( romantik kan )

Kak Jemah :-
Bila dapat bunga tu, apa perkara pertama yang Cik Sal lakukan ?

Cik Sal:-
Hamboih ehh, banyak tol soalan eh... terima lah dulu bunga tu kan..dah dia hulur..kita sambutlah..pastu senyum lebar..heheee...malulah konon..

Kak Jemah:-
Bestnya dengar ..

Cik Sal:-
Bestkan , baru dengar ..lom dapat bebetol lagi Kak Jemah :)

Cik Sal :-
Laaa hawatnya , selama ni hang tak pernah dapat ka bunga hidup ?

Kak Jemah :-
Yaa lah, cheq tak pernah dapat ..sebab tu cheq cakap betsnya dengar...

Cik Sal :- kesian Kak Jemah, tak apa lah Kak Jemah ...t datang umah cheq na..  cheq bagi hang bunga hidup t.. Bunga Kobis !..maw ka dok ? hahaaaa, leh buat sup sayuq na...( gelak besor )



Heheee, seronok kan dapat bunga. Sangat seronok, bestnya lain macam.. tapi... la ni Cik Sal tak maw bunga hidup sesikit ..maw bebanyak.. setaman bunga hidup .. umah dikelilingi dengan bau harum waa syoknya... ;)







p/s : Happy month anniversary abang , we love you.. thanx for everything :)




Thursday, April 11, 2013

Hang Ngundi Mana ?

Le ni , punya cerita..

Moh kita mengundi !




DUN yg paling sejuk , DUN Batu Berendam
 
DUN yg paling tak de rasa , DUN Air Tawar
 
DUN yg paling panas , DUN Pedas
 
DUN yg paling miskin , DUN Sekupang
 
DUN yg paling muda , DUN Sri Muda
 
DUN yg paling lemah , DUN Batang Berjuntai
 
DUN yg paling basah , DUN Sg Besar
 
DUN yg kuat makan satay , DUN Kajang
 
DUN yg banyak hantu , DUN Pucong
 
DUN yg ada istana , DUN Kota Raja

DUN yg banyak ikan , DUN Tg Sepat
 
DUN yg paling keras , DUN Batu Tiga
 
DUN paling pendalaman , DUN Hulu Klang
 
DUN banyak air , DUN Ampangan
 
DUN banyak penganas , DUN Kuala Kubu
 
DUN paling takde kemajuan , DUN Gurun
 
DUN paling bahaya , DUN Baling
 
DUN banyak semut , DUN Kota Sarang Semut
 
DUN paling pelik , DUN Sg Ada Burung
 
DUN ada binatang , DUN Kijang
 
DUN paling wangi , DUN Pokok Sena
 
DUN paling tak cantik , DUN Batu Buruk
 
 
 
p/s: Hangpa patut gembira ,le ni ..DUN hang semua femes..hehee

Wednesday, April 10, 2013

Koba Mo Laki Kau Sok..Hijau kobaan ...

Kalau dah duduk ramai-ramai , mesti syok kan bersembang..tak sedar hari dah petang..bila dah bersembang tu ado gak lah tentang politik sesikit..malas nak citer panjang, cam orang kat bawah ni ar lah ..ado-ado lah topik eh..


Nia Nina  ( Pak ndak adik bongsu ayah )
Shizuka Minamoto  ( Cik Sal lah , nama dalam muka buku )
Noliza  ( Mak induk )


Nia Nina  : Kak , ikan masin terubok ko ni cam mano ni ? kurier tak mo terima lah..sok ngecis22
                  anak ko t..
Shizuka   : Balik raya sok bawak lah , bawaklah lobih sikit yo..heheeee
Nia Nia   - Due ko bila kak ?
Shizuka   : 28/8/2013 , tongah ghayo lah pak ndak.. sompeklah nak bedal rendang mo ketupat bagai
                 


Nia Nina     :  OOh, cadang eh nak tumbang kambing sekor ni ..
Shizuka       :  Ghayo sakan boto ni,
Nia Nina       :  Sekali sekalo, cadang eh nak buek time ghayo pertamo t..kek umah mak ngah t..
Shizuka       :  Alah, acik tak do, ghayo umah mentua kat Rengit ..petang raya ketiga baru balik
                       gomeh..
Nia Nina     :  Ghayo ketigo tingga tulang yo lah kak tuk ko..hahaaa, askar eh ramai..bueklah bakar
                       cicah  mo air asam, menyucuk nyucuk eehh tak..
Shizuka       :  Hahaaa, eh dah Bubar lah parlimen ..
Nia Nina      :  Yo ko, bilo kak ngundi? nak boli tiket ni ..
Shizuka        :  Baru bubar, tarikh ngundi lom tahu laie..
Nia Nina :   Ampeh ..
Shizuka   :   Hahaaa, ini pak cik tu yang yang umum ...
Nia Nina  :  Ko undi mano sok kak ?
Shizuka   :   Undi rokan lah, rokan ada lagi kan ..
Nia Nina   :   Ndo yo..balik lah tak salah doo..


Shizuka      :   Meriah lah t tu, kok ghayo bakar kambing t ..
Nia Nina    :   Mano tak meriah eehh, sepupu ko ja dah berpuluh oghang ehh..
Shizuka      :    Mak induk p mana ni ? tak muncul22 pon lagi..
MakNduk     :   Haaa, apo sobut2 namo den ni.. ngah busy arr..kojo banyak arr..
Nia Nina     :   Busy bonar lak eh, berkempen ko ?
MakNduk   :   Berkempenlah ...hahaaaa, induk orang kuek barisan kek Wangsamaju ni arrr..
Shizuka      :   Dasat eh...
Nia Nina    :    Kau besok kak , kot kughang undi pas 1 undi sok, pak ndak tahu lah tu mesti kau...
Shizuka      :   Hahaaa, ini kes berat ni
Nia Nina    :   Koba mo laki kau kak, hijau kobaan ...
Shizuka      :   Dio tuh cam pak ndak yo, hijau sokmo ... kahwen den kan hijau..
Nia Nina    :   Gud !
Shizuka      :   Uuishh , akak memalam selalu yo bergaduh pasal akak suka tengok bite tv3..hahaaa
Nia Nina    :    Haha..
 
 
 
 
Shizuka      :   Selalu berebut remote , akak suka buat dia panas..hahaaaa
Nia Nina    :   Tengok xsalah doh..
Shizuka      :   Tapi, dio dengar berapi ja..kihkihkihhh
Nia Nina    :    Hahaaa
Shizuka      :    Dio penyokong tegar tuh..heheee
Nia Nina    :    Eloklah tuh ...
 
 
 
 
Shizuka     :     Apo nak buek, kat wall eh ..pasal politik jo..jeles tol den ..
Nia Nina   :     Po pasal an lak ..elok la tu..
Shizuka     :     Uuishh , cam nak bertanding jadi menteri..masalahnya, akak lom ready lagik nak
                        jadik datin ..hahhaaaa
Nia Nina   :     Berangan lah plak nak jadik datin..osah eehhh ..hahhaaa.. semangat la tuh, leh 
                        masuk geng sey sok tuh ...                           
Shizuka     :     Emmm.. samo lah pak ndak ngan dio.. memang samo lah tuh..
Nia Nina   :     Tang kepalo pon dah samo dah ..hahaaa
Shizuka     :     Hahaaa... samo eeh lah tuh...
        Lotih nak layan eh, sampai ko pagi sok lom sudah laie...heheee, tu la deh kalau dah bersembang ..rancak ehh samo yo ...kalau berjumpo nek ghuntuh lah umah arwah atuk  dibuek ehh.. golak mengilai sampai ke pagi....
         
         
         
         
        p/s : Peace  No War ~ pilihan ditangan anda ! Guna akal untuk memangkah.. baik buruk kelak kita semua juga yang tanggung ..
         
         
         
        Kena beli baju baharu tuk mengundi t .. alahaiiii jiwa

          Thursday, April 4, 2013

          Beza Kuih Tepong Pelita dan Tako

          Assalammualaikum dan selamat petang.


          Kuih ...
          Kuih..

          Suka makan kuih mana ?

          Tepong pelita atau tako?


          Hari ni Cik Sal nak cerita beza kuih tepong pelita dan tako. Rata-ratanya semua mesti suka kuih ni kan. Termasuklah Cik Sal. Kuih peberet ni.. tapi, time bulan puasa je lah kot rajin nak buatnya. Seingat Cik Sal lah kan , kedua-dua kuih ni Cik Sal belajar buat  masa tu Cik Sal berumur 13tahun. Kebetulan masa tu duduk rumah pak ngah tolong kak Nanis meniaga kuih. Masa tu lah jadi perempuan tulen , dok dapuq ja masak. Masak pa cheq tak taw..hahaaa. Budak - budaklah katakan.

          Tapi Cik Sal tak lah kekok sangat dok dapuq, sebabnya  masa darjah lima lagi dah kena belajar masak nasi . Bayangkanlah ..tapi masak time sabtu ahad je lah. Al-maklumlah , anak sulong lah katakan..heheee.Mula - mula dok umah pak ngah tu ada rasa malu-malu gak lah, coz pak ngah ni memang terer masak weh.. mak ngah tak masak ..menjahit.. masa tu tempahan banyak sangat.. memang banyak..

          Tak silap masa tu , puasa  hari ke dua. Pagi tu kami p hutan belakang..hutan? tak lah hutan sangat pon..kebun ja lah.. p amik daun pisang..lebih kurang 3 pelepah kami ambik pikul bawak balik.. lepas tu basuh bersih-bersih . Lepas tu Cik Sal tak ingat dah buat apa ..hahaaaa


          Setahu Cik Sal lah kan, beza kuih ni tak banyak sangat pon .

          Okay, kalau zaman dolu-dolu kelongsong kuih tepong pelita pakai daun pisang , manakala kuih takor pakai daun pandan.. Nak cakap pasal buat kelongsongnya , sangatlah mudah..leh tengok kat youtube ya ..hahaaaaa..Cik Sal terer sikit je , tapi terer sikit pon kompom jadiknya!..heheeee.  Tapi sekarang , orang dah maju pakai bekas plastik ja, sonang kato eh.. kek memano leh jumpo bokeh tu...pokok kek kau lah .. itu orang nismilan koba, bukan Cik Sal ya..heheee

          Bahan tuk kedua-dua kuih ni pon tak banyak beza pon, lebih kurang sama ja.. ada pakai tepong beras , ada pakai tepong jagung, ada pakai tepong ho kee warna hijau atau putih...tak kisah.. yang penting pandai sukat .. heheeee, tapi jangan letak tepong kastard  plak..t "kogheh" bak kata orang nismilan..hahaaaa.

          Tu je lah kot bezanya , lain tak ada apa sangat.. yang bestnya kuih tako ni kita leh letak buah sengkuang cina yang dipotong dadu, sedap..sangat lemak-lemak rasanya.. hahaaaa, mula dah ni..

          Tak apa, esok masih ada.. esok kita tengok hasilnya ya. Kebetulan hari sabtu ni nak ke Bangi ada jemputan belah keluarga suami, memandangkan mentua gerak dari BP pada awal pagi, bolehlah singgah ke teratak kami dahulu. T bolehlah merasa .. Nak wat kuih tako ke tepong pelita ek ?


          p/s : Tapi rasanya, nak buat kedua - dua kuih ni..rajin ke tak ni.. kita tengok jelah esok. Pas ni buat kek pisang plak ya.. heheee.



          T , Cik Sal bagi resepi ya..itu pon kalau Cik Sal nak bagi..hahaaaa. kedekutnya kamoooo..
          Tahu tak pa! ;)




          Anak mama dah besar lah, makin aktif kat dalam ni.. semoga sihat ya dan jadi anak yang soleh /soleha...wink wink ..