Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Wednesday, June 19, 2013

Dugaan Seorang Pengarang Yang Ingin Berjasa ~

Pagi yang gelap ketika ini suhunya kurang baik. Tidak sejuk seperti bulan-bulan lalu meskipun kesunyian dan ketenangannya sama. Aku masih bekerja dengan komputerku. Beberapa karangan perlu diteliti sebelum dihantar cetak menjadi buku.



Aku tak faham mengapa bila masuk perenggan kedua mengantuk betul mata ni.
 
 
 
p/s- kroh kroh kroh ZzzzzzZZZ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
" PINJAM KATA-KATA SEORANG PENGARANG "   ;)

Jerebu di Tempat Anda ?

Assalammualaikum..

Selamat pagi seantero dunia..
Sihat ?
Ooohhh, patutlah..sekarang ni tengah jerebu.. batuk, pening kepala, sakit tekak mula menular ..
Cecepat pergi klinik ya, jangan dibiarkan..

" Kata Aci kat sebelah rumah ni ".
" Aahh lah Aci, jerebu agak tinggi sekarang ni  " ( IPU ) balas  Saodah sambil menjinjit bakul sayurnya ..

      
" JEREBU  adalah suatu keadaan yang disebabkan oleh zarah-zarah halus yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar terampai di atmosfera dalam kepadatan tinggi "



***
Petikan laporan akhbar :-

KUALA LUMPUR, 15 Jun (Bernama) -- Tiga kawasan -- Muar, Pasir Gudang dan
Bandaraya Melaka -- mencatat Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat hari ini.
Bacaan IPU sehingga pukul 11 pagi menunjukkan Muar mencatat IPU paling
tinggi iaitu 127 diikuti Pasir Gudang, yang mencatat bacaan 103, dan Bandaraya
Melaka dengan bacaan 101.
Menurut kenyataan Jabatan Alam Sekitar (JAS), peningkatan bacaan IPU di
beberapa kawasan di selatan Semenanjung dipengaruhi pencemaran jerebu merentasi sempadan.
Kenyataan itu menyebut maklumat satelit NOAA-18 yang dikeluarkan Pusat
Meteorologi Khusus Asean semalam menunjukkan terdapat 46 titik panas di
Sumatera, Indonesia dan dua titik panas di Malaysia, iaitu di Sabah.
JAS melaporkan negara kini mengalami musim Monsun Barat Daya bermula bulan
ini dan dijangka berterusan sehingga September.
"Angin Monsun Barat Daya yang bertiup dari kawasan titik panas di Sumatera
Tengah, Indonesia telah membawa pencemaran asap jerebu ke kawasan selatan pantai
barat Semenanjung," katanya.
Menurut kenyataan itu, sebanyak 12 stesen berada pada tahap baik manakala 36
lagi mencatat kualiti udara tahap sederhana.
JAS juga melaporkan kebakaran tanah gambut seluas 20.235 hektar di hutan
simpan Kuala Langat utara dan selatan adalah terkawal dan tidak menyebabkan
pencemaran udara di sekitar Lembah Kelang.
Sementara itu, kebakaran seluas 20 hektar di Kampung Seri Timur, Kluang,
Johor pada 13 Jun telah dipadam sepenuhnya.
JAS kini mengaktifkan Pelan Tindakan Mencegah Pembakaran Terbuka di seluruh
negara, sehubungan itu, orang ramai dinasihat tidak berbuat demikian dan diminta
bekerjasama memadam kebakaran kecil.
Orang ramai juga boleh memberi kerjasama dengan melaporkan sebarang aktiviti
pembakaran terbuka kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat di talian 999 dan JAS di
talian 1-800-88-2727.
-- BERNAMA


Sebenarnya kat kawasan Melaka, jerebu memang dah tahap  TIDAK SIHAT , bila nak kuar rumah je pepagi.. mata dah mula pedih , dan berair.. pandangan dah kabur.. terlalu memutih..bahang tetap ada.. bagi yang dah mula rasa tak sihat tu , cecepatlah pergi berjumpa doctor.

Paling kurang menyenangkan ,
Bila bukak je pintu rumah, debu habis bertenggek kat kereta ngan motor.. lantai tu tak yah cakaplah..memang terasa debunya melekat..bila kita sentuh je guna jari..pasti tinggalkan kesan  .


Oleh itu, amatlah digalakan bila nak keluar rumah  pakai la penutup hidung dan mulut , minum air masak lebih banyak  dari kebiasaan ,  cuci tangan dan muka selepas membuat aktiviti di luar .

Jagalah diri anda sebaik mungkin, kalau boleh kurangkanlah aktiviti di luar rumah .. :)




p/s - Luckily , this haze is not corrosive .

Tuesday, June 18, 2013

Wahai Gerau yang Bijaksana, Sambal Belacan Jangan Dilupakan !

Assalamualaikum..

Hampir terlelap dan  ke laut , hahaaaa
Sebab apa ?
Sebabnya tiada cerita yang nak dikongsikan..

Menulis di blog hanyalah untuk suka-suka , ada jiwa akan ditulis dan dicatat tiada JIWA..hanya tulis di diari je..hahhaaa,   ( tiada jiwa tu maksudnya MALAS !  ;) )
Alang-alang dah menulis ni , Selamat menyambut Bulan Syaaban :)
Rasanya belum terlewat lagi kot,  bagi yang belum berganti puasa tu cecepatlah ya  ;)

Hanya berbaki 20 hari sahaja , kita semua bakal menyambut Bulan Ramadhan  .
Semoga dipanjangkan umur untuk  bertemu Bulan Ramadhan , Insyaa Allah .

Bila dah sampai masa ,
Mesti seronok kan, dah tiba puasa nak raya pulak.. lepas raya ..kita sambut raya lagi.. tapi raya Haji lah ..hehee

Sebenarnya nak cerita pasal bila dah sampai masa untuk BERPANTANG nanti, alahai ... tetiba terpikir .. dalam pantang nanti boleh tak makan nasi ngan sambal belacan ja..
Tekak ni memang tak boleh dipisahkan lagi dengan sambal belacan.. tiap-tiap hari nak sambal belacan.. kadang-kadang tu , bila tengah suap nasi kat mulut ..  rasa lain je kat tekak ni.. rasa macam kurang sesuatu ...terus basuh tangan dan maju ke dapur untuk buat sambal belacan..

Boleh plak macam tu ya,
Boleh.. seandainya kamu seorang HANTU BELACAN !

Sekarang ni En.suami pon dah  pandai dah, bila bawak bekal g opiz..sambal belacan jangan lupa Yang .. hahaaa, kadang-kadang ..sengaja tak letak..nak test .. En.suami ingat ke tak ngan sambal belacan...

Bagi yang alah , memang rugi lah ..
Tekak kalau dah terbiasa dengan sambal belacan, budu dan cencaluk memang bestlah kena ngan ulam ..ada orang tak suka ulam ulaman... ada orang, makan nasi dengan  sambal belacan, budu atau cencaluk pon jadiklah , cubit  plak dengan  ikan masin goreng dicurah dengan perahan air asam limau kasturi... wahhhh, sedap oooohhhh ..berlawan-lawan dibuatnya bila makan..


Bila dah sampai waktu makan t/hari , cerita plak perihal makan... memang meleleh lah dibuatnya.. dapat-dapat plak nak masuk Bulan Ramadhan nanti, macam-macam gaya sambal belacan pon ada ..campur tu , campur ni... Lain orang , lain caranya rupa sambal belacan tu  :)

Alahai, dari belacan sampai ke budu dan cencaluk pon jadik bahan cerita ya Cik Sal .. hiks


Bila dah sampai masa untuk berpantang nanti, Cik Sal akan balik berpantang ke rumah mentua di Rengit.. memandangkan tukang urut yang di kampong Gemas dah tak berapa nak sedap bila mengurut ( merujuk perbualan emak ), makanya.. berpantanglah saya buat 2 minggu di sana :)

Harapan , semoga dibolehkan makan sambal belacan bila berpantang nanti .. huhuuuu


Okay lah, setakat ni sahaja .. jangan hambarkan waktu makan anda dengan mengabaikan pengambilan sambal belacan ,@ budu ,@ cencaluk @ kicap semasa makan.. sesungguhnya .. amatlah rugi jika diabaikan..kihkihkihhh

Lagi satu, makan roti canai cicah dengan  sambal belacan pon sedap taw  !  Bukan setakat roti ja , buah - buahan pon sedap bila cicah ngan sambal belacan ..
Buah tembikai ka buah apa-apa pon sedap gak bila cicah ngan sambal belacan  :)
Tu memang peberet Cik Sal .. ;)
Paling best buah tembikaiiiiiiiii....

" Permisi ya gerau, sudah sampai waktu untuk Tuan Puteri berangkat ke balai  santapan "




p/s - Sudah memasuki trimester ke 3 ,  2 - 2  mak dah mula tanya itu dan ini .. nak sambut cucu lah katakan..moga selamat hendakNya :)




Glosari

Gerau - tukang masak