Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Thursday, November 28, 2013

Sesi Berpantang

Assalamualaikum.

Di pagi khamis
Langit mendung
Barangkali tengah bersedih juga
Seolah-olah turut mengiringi hati yang dilanda badai
Wahai Sang Pencinta
Pulihlah seperti biasa
Sesungguhnya ku tak bisa hidup tanpa mu !

Pulih lah ......huhuuuu


******************************************************************
 Pantang selepas bersalin .



Kali ni Cik Sal nak cerita pasal sesi berpantang plak.Semua tahu kan, bila dah bersalin kena berpantang yang keguguran pun tak terkecuali kena turut sama berpantang. Yang membezakan hanyalah jumlah hari kita berpantang. Kalau nak diikutkan, pantang yang disarankan adalah selama 44hari tapi, ada jugak yang pantang selama 100hari..
( Kaum suami pun kena turut sama berpantang jugak ya ! )

Tak kisahlah kan, janji berpantang. Bukan apa, pantang ni sebenarnya memang dititikberatkan
lagi-lagi kalau masa pantang tu kita dijaga oleh mak atau nenek Ah, memang kaw -kaw punyalah diorang jaga . Macam Cik Sal, pantang 44hari dah selamat dah tamat cuma sekarang masih meneruskan lagi pantang sehingga ke 100hari. Al-maklumlah, bersalin secara normal dan bedah ni banyak bezanya.

Dapat-dapat lak tang makan , lagilah banyak yang kena dipantangkan huhuu.. Hari pertama mula berpantang, agak malas sikit adei..pakai itu pakai ini rimasnya lah hai. Param , pilis semua kena pakai cuma bengkung Cik Sal tak pakai sebabnya ada  luka bedah .Sebenarnya boleh ja pakai bengkung, tapi kena tahu gaya ikatanya dulu.Sudahnya tak berbengkung sampai sekarang. Yang bestnya masa tengah pantang ni layanan macam anak raja ! Main order ja semua siap.Heheee. Tapi Cik Sal tak ada lah sekejam tu asyik nak order ja. (siku t baru tahu) Mula-mula pantang di Gemas, emak Cik Sal yang jaga dulumakan, minum, pakai ,mandi ,anak semua mak yang buat pakaikan param dan pilis pun emak jugak yang buat :)
Bila tengah berpantang ni, memang terliurlah nengok orang makan sedap-sedapayam goreng lah, udang sambal lah, sotong goreng tepung lah, telur dadar lah . Huhuuu.memang meleleh lah. Kita ni yang tengah berpantang makanlah yang rebus-rebus ja sayur rebus,ikan masak singgang, bilis goreng, tempe bakar pendek kata semua masak rebus-rebus ja lah. Setiap hidangan tu bahan tumisnya penuh dengan halia ja .Nak tak nak memang kena telan gak halia tu pedar-pedar ja rasanya  pastu terkentut ja angin keluar .Heheee.

Masa berpantang ni, badan pun kena jaga molek-molek gak kena wangi-wangi gak pas mandi pakai bedak biar wangi. Bertambah wangi bila dah pakai param ngan pilis.Tak caye cubalah! Hehee.

Masa baru balik dari sepital , sakit lepas bedah memang terasa lagi walaupun dah dibekalkan ubat tahan sakit, vitamin B dan C masih jugak terasa sakitnya. Nak bangun dari katil pun berpapah tangan (Luka kat dalam memang amik masa yang agak lama untuk pulih) . Dalam nak menghabiskan 44hari berpantang tu.Ada jugak makcik tukang urut datang ke rumah untuk mengurut .. jadiklah 3hari berurut sehari RM20.00 murahkan ? Jadiklah :)

Dalam nak menghabiskan tempoh 44hari, macam-macam yang Cik Sal dapat belajar .Maklumlah, pengalaman pertama menjadi mama ni memang mencabar dari segi nak berjaga malamnya , nak jaga luka bedah lagik, Emmm.. semuanya memerlukan tahap kesabaran yang tinggi kadang-kadang tu emosi pun terganggu. Dah lah suami jauh, jumaat lepas kerja baru balik tengok Cik Sal ngan anak.Dah biasa duk serumah, tetiba suami tak dok kat sebelah lagilah haru.Huhuuu. Ingat lagi, suami nak gerak p kerja  salam ja terus meleleh ..mata merah ja... sedih kena tinggal..bukan sekali 2 ..Hiks.

Rutin masa berpantang sama je lah kot , cuma bertungku ja Cik Sal tak amalkan.Ntah , Cik Sal pun tak tahu kenapa tak buat.Tapi, Cik Sal kira bertuah sangat anak tak berapa meragam. Meragam masa nak menyusu ja.Mula-mula Cik Sal bagi susu formula ja, ekoran dari susu badan tak bapa nak ada Adei  gelabah betol masa tu emak dah pot pet pot pet dah suh belikan susu bantu. Sudahnya , suami belikanlah susu S26 dapatlah bantu sementara nak tunggu susu baan ni ada.Orang kata pas dah berurut nanti susu badan makin banyak. Memang terbukti banyaknya! Siap basahlah baju . Itu pun perasan masa nurse datang melawat nak tengok kondisi anak dan luka bedah. Heheeee, malu sudah  Alhamdulillah, anak tak kena demam kuning(jaundice) berat bertambah, kulit bersih kata nurse .
 Cik Sal senyum ja lah.


Seingat Cik Sal , nurse akan buat lawatan sebanyak 3 kali tak silap.Tapi, macam Cik Sal anak tak kena demam kuning nurse datang melawat 2 kali ja. Tak pa lah, janji buku merah dan anak siap diisi :)   Pape senang nak rujuk t bila ada kecemasan . Seronok sebenarnya tengah berpantang ni, ikat rambut tinggi-tinggi, pakai stokin.
(Kalo panas , Cik Sal tak pakai dar stokin  buh minyak panas ja kat tapak kaki )
Zaman sekarang pantang tak ketat sangat, tak macam orang dulu-dulu pantangnya. Kalau zaman dulu. Setiap hari kena minum air kunyit separuh cawan plak tu. Lepas tu tak dibenarkan mandi , Tak boleh basahkan rambut ..Ek, Tak busuk ka ? Ye lah , tak mandi kan.
Sampai sekarang Cik Sal tak tahu apa sebabnya..Kenapa ?
Katanya  kalau minum air kunyit baik untuk dalaman,dan  kecutkan rahim. Itu Cik Sal setuju !  Tapi , sekarang senang ja, produk dah melambak kat pasaran pilih ja lah hulur je lah duitnya :)

Nak tambahkan susu badan pun dah melambak jenis produknya , pilih ja lah .


Bagi Cik Sal, mana yang baik bolehlah kita ikut depa dah lama makan garam dik ! Kita baru sekali merasa berpantang depa anak dah besar panjang pengalaman dah banyak. Kalau badan tak dijaga dengan baik bila dah berumur sana sakit , sini sakit , lenguh sana sini diri sendiri gak yang susah kan. Berpantang ja lah, tak lama pun !Habis pantang, makan lah banyak-mana pun tak kisah ..Hahaa.

Cakap pasal makan ni Cik Sal nak habaq gak dalam pantang banyakanlah makan makanan yang berserat macam oats, buah prune dan banykan minum air masak. Air masak ni penting sangat.Jangan jadik macam Cik Sal kena sembelit .Huhuuu.

Bila dah dok dalam bilik termenung, memang berjam lah kan. Sudahnya amik ubat kat klinik .Setel ! Tapi elak kan lah daripada sembelit.Sembelit boleh membawa kepada buasir .Jaga-jaga ya !Bila dah kena buasir, hilang nikmat makan t .Tapi perkara sembelit ni memang biasa berlaku selepas bersalin Tapi , kita boleh elak dengan cara pemakanan .


Habis berpantang 25 hari  macam tu, Cik Sal pon beralih ke rumah mentua plak, rutin harian sama ja macam kat rumah mak. Seperti hari-hari yang lain. berurut buat kali ke 2. Makan dengan menu yang sama.. yang paling best  hirisan halia makin bertambah dalam hidangan . Kikikikii  dan air rebusan akar kayu ( Cik Sal gelar tea o orang kampong )
 juga turut dihidangkan sebagai sajian utama . Hahaaaa. Terbaikk!

Di rumah mentua lah Cik Sal gigih belajar mandikan anak. Nikmatnya! dan sampailah sekarang. Kadang-kadang gilir dengan suami untuk mandikan anak . Dan di rumah mentua jugak lah berlakunya sesi potong rambut anak. Yeaaay, anak mama dah botak macam babah dia ! Heee.   Untuk menghabiskan sisa baki berpantang 44hari tu anak pun menerima kunjungan ziarah yang tak putus-putus ada ja orang datang menziarah  siap bawak hadiah lagik , baju , hamper satu set siap
(banyaklah koleksi baju anak mama ni ), baby carrier pemberian makngah dia , dan duit pun ada murah rezeki anak .Syukur .

Dan sampailah ke hari ni masih lagi terima kunjungan ziarah nak tengok anak.  Hadiah untuk anak pun dapat lagik . Rezeki. Heeee.

Hari pun berganti hari  anak pun makin membesar. Pesan Cik Sal ,

1- Dalam pantang kena wangi-wangi gak .. ( macam kita nak g jalan-jalan tu ) bersih sentiasa.

2- Masa nak tidur malam, bantal tinggikan.. gunalah 2-3 biji bantal..nak elak darah putih ...? tak tahu
 ( Ni tak tahu sebab apa  cuba tanya mak - mak kita kenapa ?)

3- Banyakan makan buah prune, elak sembelit . Kalo tak t jadik macam Cik Sal t  .  Huuuuhuu

4- Basuh rambut, biar segar ja pale t  tak lah asyik sakit pale ja masa pantang .

5- Jangan minum air yang berais,  untuk elak anak kembung .

6- Amalkan berurut badan, berbengkung jugak penting. biar slim ja badan t .

7- Makan jamu kampong segar ja badan - TAPI , makan jamu sebaiknya selepas bayi berumur 1 bulan dan ke atas, bagi mengelakkan demam kuning.

Tu je lah kot, tak pa.. nanti masa berpantang mak -mak hangpa semua habaq kat hangpa t :)
Bagi Cik Sal sesi berpantang ni memang bestlah ! Rugilah kalau ada orang yang tak suka dengan rutin berpantang .



Sepanjang berpantang ni, keprihatinan suami amatlah diperlukan bantu-bantulah isteri mengurus anak kecil . Okaylah, rasanya setakat ni je lah bebelan Cik Sal untuk sesi berpantang ni.Tak sabar rasanya nak berpantang kembali. eeewahhh, luka bedah dah elok ka tu ?



Ni Cik Sal senaraikan  menu yang Cik Sal hadap hari-hari semasa berpantang.   :)

1) Ikan tenggiri masak singgang + sup lobak putih + air pati haruan + buah

2) Ikan bawal masak sup + sawi tumis + air pati haruan + buah

3) Bilis sangai + sawi tumis air + air pati haruan + buah

4) Tempe bakar + petola sup + air pati haruan + buah

5) Ikan haruan masak sup + sup sayur campur + pati ikan haruan + buah

6 ) Sup daging + sayur sawi jepun + pati ikan haruan + buah

7) Tahu bakar + ikan masak singgang + pati ikan haruan + buah

dan sedikt ulam -ulaman daunan ya :)

contoh :- daun bebuas, pegaga, salad, tomato..

Dsebabkan bersalin secara bedah , makanya ni lah menunya gilir2 ayam tak boleh makan..)




Di tambah dengan kudapan . Heeee


Okaylah, setakat ni je lah dulu ya.. kita sambung entri yang lain plak.      :)



"MARRIAGE IS SHARING THE BEAUTY OF LOVE  AND LIFE "






No comments:

Post a Comment

Terima kasih !