Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Wednesday, January 8, 2014

Ini Lah Pekerjaan Terbaik !


Assalamualaikum..


Dah   8hb   ek,   kejap   betol   masa  berlalu..
Hidup sebagai seorang surirumahtangga ..waw ! bunyi memang best..Ye lah, duduk kat rumah ja..
Tak payah g kerja, tak payah nak sakitkan pale pikir pasal hal kerja..
Sebenarnya, sejak dah jadi surirumah sepenuh masa ni..
Banyak benda dah berubah..
Kalau dulu masih tengah bujang , bekerja dan mempunyai duit sendiri ..nak beli apa ja tak kisah..sebab pa tak kisah..sebab duit sendiri..
La ni bila dah jadik surirumahtangga sepenuh masa ni..
Dah tentulah kita ni tak punya pendapatan sendiri..
Nak beli itu ini boleh tapi ada hadnya :)
Bukan langsung tak dibenarkan .. tetapi berpadalah dan benda tu bermanfaat..
Sebelum tu memang tak pernah terfikir pun nak jadi surirumah selepas berkahwin dan mempunyai anak.. Ye lah, kita merancang Tuhan  yang tentukan..

Pada mulanya, Cik Sal bekerja di Seremban 2 ..bertindak sebagai Pegawai Tajaan..menguruskan hal ehwal pelajar , pendek kata uruskan hal pembiayaan..Sampailah satu masa kami putuskan untuk bertunang..dalam masa bertunang tu .. pada mulanya, ingatkan nak  jadi isteri masa hujung minggu ja..jumaat lepas kerja travel ke Melaka..sebab apa Melaka? Sebab suami bekerja di Melaka.. Masa tu masih lagi bertunang , dan suami mengiyakan sahaja..Maknanya setuju lah tu..

Hampir 1 tahun lebih mengikat tali pertunangnan , kami pun pilih tarikh untuk bernikah..dalam masa nak menunggu hari nak dinikahkan tu..macam-macam lah dugaan yang datang..satu - satu  ujian menyusul..
yang pertama..
Cik Sal dikehendaki untuk memilih samada berhenti secara sukarela atau dihantar ke cawangan yang  lagi 1 di Chedang..tapi berlainan jawatan kerjanya masih sama..dan jumlah gaji yang ditawarkan jauhlah beza dari mulanya.
Apahlah nasib ku..
Akhirnya buat keputusan berhenti, ingatkan Cik Sal seorang ja yang kena buat begitu..rupanya kesemua staff pun begitu..Sebelum tu , kami ada gak bincang dengan rakan2 sekerja..Majoritinya, berhenti ..Muktamad.
Rezeki ada kat mana-mana ..

Bertabahlah kami semua,
Bila dah sampai hari terakhir di Seremban.. Cik Sal pun ronda-ronda kat Melaka..cari kerja.. masa tu ingatkan nak duduk rumah ja sampai lah hari nikah.. tup tup dapat plak kerja..buatlah kerja sebagai pembantu kedai alat tulis + dobi ..tak pa lah sementara nak tunggu raya kan..kerja je lah.. Malamnya plak Cik Sal kerja sambilan kat bazar ramadhan..butik baju raya kedai kemboja..kakakaaa..sampailah satu hari tu, ada pelanggan kata Cik Sal ni orang kemboja..kejadah ! katanya mata sepet...muka awak macam tokeh kedai..awak anak tokey ya ?
Cik Sal panggil owner kedai ni ahsuu, panggilan untuk org kemboja..macam pangkat ayah2 lah ..
Ingatkan Cik Sal ja ..
Rupanya ada gak student UITM Melaka yang wat part time..
Kami pon kenal dan bertambah mesra..
Owner kedai tu memang baik ..
Kebajikan staff masa berpuasa beliau memang jaga..
Disediakan makanan dan minuman ..
Walaupun tak semewah tapi cukup untuk alas perut..
Disediakan tempat untuk bersolat..
Kami siap belajar cakap kemboja lagik..
Malam-malam tengok gelagat orang datang membeli baju..
Pelanggan ni macam2 jenis ragam ada..
Yang baik, yang ramah, yang garang , yang tak senyum pon ada.. yang terlebih senyumm pun ada..
Gelak besar2 bila cerita dengan tunang masa tu ..
Manisnya pengalaman tu ..
Nanti senang2 time ada bazar, kami singgah ya ahsuu..:)

Kejadian di kedai alat tulis + dobi ..
Sampai masa nak raya tu, Cik Sal pun mintak cuti seminggu awal sebab masa tu ayah plak masuk wad kena bedah coz kena batu karang..Masa nak mohon cuti tu, tak lulus plak.. owner kedai tu melayu ..dia tak caya yang Cik Sal cuti awal sebab nak jaga ayah bagai dan cuti terus 2 hari untuk raya..Tak dibaginya jugak..dah lah bulan puasa..malas nak cakap lelebih.. Cik Sal diam ja.. owner kedai tu begasak marah-marah..kata itu ini..sakitnya hati..sabar je lah..
dan tibalah satu hari tu..Cik Sal tengah kemas-kemas tiba-tiba ternampak  faks dari mahkamah..
Rupanya kedai ni kena saman..
Tanpa buang masa dan banyak fikir terus Cik Sal naik ofis jumpa owner cakap nak berhenti.. kena marah lagi.. Sabar je lah,
Kita mintak cuti siap bagi borang cuti lagi, ikut prosedur lagi..nak sangat prosedur kan.. jumpa cara baik mintak izin lagi nak amik cuti ..Tak diberinya cuti, sudahnya  berhenti cara baik pon kena marah ..adei..lagilah haru kan.. sabar je lah..
Sejak dari tu Cik Sal tak leh lupa.. sampai sekarang.. kalau lalu kedai dia pon Cik Sal tak kan singgah.. Walaupun begitu ,
Terima kasih sebab bagi saya kerja kat situ , boleh saya beli baju raya untuk diri sendiri dan agihkan duit raya untuk family :)
Sadis sungguh..
Tak kan ku lupa.

Menjelang nak raya, macam biasalah ..sakit hati pedih pilu semuanya ada.. sebabnya kita sorang ja yang rasa.. Cik Sal memang tak suka kongsi dengan sesape masa tu .. melainkan kalau dengan bekas rakan2 sekerja..sebab mereka pon senasib dengan Cik Sal.. sama ..beraya dalam keadaan hati yang pedih tapi tetap bersyukur.. walaupun kami tak dapat nak berpencen kat sana.. ikatan ukhuwah yang terjalin tu memang harmoni..dah macam 1 keluarga..sampai sekarang Cik Sal rindukan saat2 tu., kami masih lagi berhubung.
TAPI dengan cerita yang baru dan pengalaman yang baru .. Terima kasih gak kat Seremban 2 banyak pengalaman dapat ditimba , yang paling manisnya dapat kenal dan jumpa orang yang  teristemewa dalam hidup Cik Sal ..     suami   saya   :)
Rakan-rakan   pun   istimewa   jugak..

Selepas beraya tu, terfikir lagik sekali nak duduk rumah je lah menjelang nak nikah ni..tup tup.. dapat kerja lagik.. kerja kedai singer..kakakaaa, langkah panjang.. pergi jugak kat Melaka lagi sekali.. kat kedai tu dah tentulah jual produk singer je kan.. Cik Sal kena handle akaun..kelakar gila ..mula2 nak belajar sistem ..kekok coz depa bukan guna abs .. kena belajar sistem depa.. sangap dibuatnya..tapi enjoy sangat.. kami  ber2 je ngan kakak Ina.. beliau handle  nama pembeli.. owner kedai ni cina.. tak ingat dah namanya apa..tapi siyes memang baik sangat.. kerjanya belanja staff je :)
Hari-hari Cik Sal makan free ja..
Cakap ja nak makan apa..
Sekejap ja dah ada atas meja..
Biasalah kan, kedai cina..dah tentulah tempat atau ruang nak bersolat tu tak disediakan..
Cik Sal dibenarkan pulang tatkala waktu solat ..
Masuk kerja pukul 9am balik kol 6pm..kadang2 balik kol 5.30pm..memang bestlah ..bos2 besar selalu datang tengok staff dan kedai..
Hari - hari dok tengok org singer datang kuar masuk barang..
Mahal weh..hahaaa
Janganlah berhutang..
Beli cash ja..
Berganda2  t..
Saya ada pengalaman.. saya tahulah ( bukan sebagai pembeli tapi sebagai penenung )
Ye lah, dah tak mampu nak beli cash kenalah hutangkan..
Nasiblah..

Panjang plak hujah ,
Okay.. dah nak sampai masa nikah tu..
Cik Sal pun bercuti..
Kebetulan akak Ina tu dah bagitahu owner kedai singer tu yang Cik Sal nak nikah ..
Bos kata okay.. cutilah..habis cuti you datang kerja balik lah !
Masa tu , memang dah cakap kat tunang..misal kata..tak dapat mana2 lagik panggilan kerja yang kita tabur resume kelmarin..nak kerja sini dulu ya..
Ye lah, dah biasa kerja kan..
Dah biasa pegang duit sendiri..
Walaupun sikit duit jugak !

Hari nikah pun tiba,
Masa tengah cuti tu..
Mood honeymoon lah kata kan... Cik Sal dapat offer jawatan pegawai tadbir.. akaun dan hal pekerja di Bukit Rambai ..semua kena uruskan sendiri tanpa bantuan staff lain..terkejut .. disuruh lapor diri dalam
22hb oktober.. nikah masa tu 12hb oktober..memang tak berhoneymoon lah jawabnya.. suami masih lagi bercuti..isteri dah masuk kerja
Bila dah dimaklumkan begitu
Terus bagitahu bos yang kat kedai singer tu.. nak berhenti..
mudah t senang ...
supaya dia boleh cari orang lain.

Walaupun begitu,
Alhamdulillah, dapat jugak kerja kat pejabat..ada penghawa dingin, gaji lumayan..cukuplah untuk tampung wat tambah2 ..
Masa tu Cik Sal sorang ja staff perempuan, nak pergi kerja makan masa 3o minit pergi , 30 minit balik.. baru sampai umah.  Masuk kerja pukul 8.30am..balik kol 5.00pm.. Okay lah,
Yang paling kelakarnya, semua pekerja bangla, nepal dan india...depa ni operator tuk wat panel rumah..kami ni pembekal tuk panel rumah bagi projek SPMB dan rumah mesra rakyat..
Kerja tak semudah mana yang dikata..
Beurusan dengan org yang tak tahu berbahasa inggeris dan melayu jauh sekali..
Macam cakap dengan kucing dengan  itik..
Meow meoww kuekk kuekk..

Alhamdulillah, baru kerja 1 bulan lebih..
Cik Sal disahkan hamil :)
Alahan pulak..
Dah lah tengah alahan ..ditambah dengan bau-bauan depa..memang tak boleh kata hapa dah..Memang macam nak pengsan ..
Kadang2 bila bagi gaji kena pakai penutup hidup..ni kan pulak bila berdepan2 depa dok tanya itu ini..
Yang melayu pun ada jugak..

Sudah tertulis barangkali, Cik Sal mabuk berpanjangan..sampailah kandungan berusia 4 bulan.. mabuk , demam , letih tak bermaya.. dah tentulah selalu amik mc..
Rasa malu pun ada jugak..
Ye lah dah lah baru kerja..
Tup tup selalu ambik cuti plak..
Bincang dengan suami..
Nak berhenti je lah..
 Sebelum kita diberhentikan , baik lah kita yang sendiri yang berhenti sukarela..

Berat jugak rasa hati masa tu,
Sepanjang kehamilan ..memang duduk dirumah je lah..
Kadang2 Cik Sal gatal-gatal jugak hantar resume..
Tak silap masa tu ..
Usia kandungan berusia  8 bulan lebih ..
Dah sarat benar dah masa tu..
Dapat interview kat Air Keroh..
Handle akaun dan gaji jugak..merangkap pegawai tadbir jugak..
Pergi..suami hantar ..kebetulan interview dibuat hari sabtu..
Lebih kurang 2 minggu dapat result..
Kena hadiri interview lagi ..
Di Botanical Garden , Air Keroh..
Dukacita, tak pergi..
Balik kampung..

Diam lagik, tak pa lah tak da rezeki :)
Masa bersalin pun tiba..
Tup tup dalam 2 minggu dalam hari..
Dapat panggilan telefon..
Awak diterima bekerja untuk jawatan tu..
Menggelabah..
"saya dalam pantang ni Puan".
Mohon tunda..
Okay, selepas habis pantang baru lapor diri..

Sudahnya, bila dah habis pantang..
"Cakap kat suami nak kerja ya
Anak sapa nak jaga"?
Tu yang terlintas difikiran..

"Sayang duduk rumah je lah, jaga anak ngan abang
Apa yang abang mampu, abang bagi "  Ujar suami lagi.. :)

Alamak.. tacing sekejap..



Nak cari orang jaga anak pon sampai sekarang ... kesudah tak cari jugak..
Jawapannya.. Cik Sal adalah penjaga anak yang terbaik untuk anak Cik Sal :)
Memang inilah ceritanya..
TAMAT..


Begitulah ceritanya...


Pastu suami ada gak cakap..
"Sayang okay ka duduk rumah jaga anak" ?
"Tak kerja , tak da pendapatan sendiri, tak boleh beli benda2 yang diidam"

Ringkas tapi mendalam, telahan abang cukup benar memahami isterinya :)


"Tak pa, duduk rumah pun kerja jugak
Kerja yang paling best kalau teringin nak sesuatu mintak jugak kat abang t...
Ugut sampai dapat :)
Kalau nak cuti buat kerja rumah dan memasak, mengemas bagai..
Abanglah gantikan".. Balas Cik Sal.

Kakakakaaa..terburai gelak dimalam hari..


Tak rugi pun duduk rumah jadi surirumah..mana yang berkemampuan tu carilah pembantu yang boleh dipercayai untuk jaga anak sepeninggalan kita bkerja..nak hantar nursery carilah yang bebetul ..Risau berpanjangan jika kita hantar anak kat nursery yang rata2nya ..dilaporkan bermacam2 kes telah berlaku..dari dera, mati tersedak susu ..kelaparan dan seangkatannya..
Pendek kata ..
 "PENJAGA anak yang terbaik adalah diri KITA sebenarnya".. pinjam kata-kata FBI ;)
Nak cari orang yang layak untuk menjaga anak kita memang susah
( melainkan ada keluarga terdekat ja )..yang ada mungkin sekecil cuma..Muafakatlah bersama..
Rezeki Allah melata luasnya..
Alhamdulillah, tak mewah tapi sederhana ..
Cukuplah ..
Ada rezeki lebih ..kita bodek abang lagi  ;)

Dalam dok diam jadi surirumah ni, terfikir jugak nak buat bisness sambilan..jual produk ka, jadik dropship ka...jadik pengajar trengkas ka.. Hahahaaa..
Semua lah ada.. Huhuuu
Sepenuh hati sedang menyiapkan manuskrip..

Sekarang,
Eryna pun dah 4 bulan
Dan sehinggalah ke hari ini, saat ini.. Eryna masih lagi di bawah penjagaan Cik Sal sepenuh masa..:)



















5 comments:

  1. jadi baby sitter la..bulan2 jaga sorang dapat gak rm300, 2org dah rm600..mcm jaga anak sendiri je. nanti eryna pon ada kawan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lady Dyot : takot arr nak jaga anak orang..eryna tak kasi mama dia manjakan org len..kikii

      Delete
  2. syoknya dpt jaga baby sepenuhnyaaa. nak mcm tu jugakkk :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. NinaAz : Alhmdulillah, best .. t dah ada anak sendiri tahulah rasanya macam mana :)

      Delete
  3. panjangnyeee...tapi best pulak baca. hihi..x sangka kak farah dah kawinnn... + dah ade anak..cepat betul masa berlalu kan kak :)

    ReplyDelete

Terima kasih !