Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Tuesday, March 4, 2014

Penyusuan Susu Ibu Pilihan Terbaik ~

Assalamualaikum..
Masih lagi berkisar tentang penyusuan susu ibu. Mostly, boleh dikatakan sepanjang kehamilan kita atau para ibu ni mesti eksited nak menyusukan anak dengan susu badan. Walaupun pada awalnya susu badan malu2 nak keluar. Tak semua mengalami perkara yang sama, ada sesetengah tu selepas kelahiran ja laju aje aliran susunya, ada sesetengah plak aliran susu lambat dan kadang2 tak keluar.

Sungguh pun begitu.
Segala persiapan untuk persediaan penyusuan telah pun kita buat dengan serapi yang mungkin. Bagi yang bekerjaya, disediakan breastpump . Malah yang bergelar surirumah pun turut tidak ketinggalan untuk mencuba sendiri menggunakan pump. Ratanya2 breastpump  banyak membantu dalam memerah susu untuk disimpan sementara para ibu keluar bekerja. Cepat dan jumlah perahan banyak!
Tapi ikut jugak, kalau dapat yang tak jaga pemakanan . Agak sukar untuk melancarkan aliran susu.
Umum dah tahu susu ibu pilihan terbaik, mudah dan jimat!
Khasiat pon berganda2lah banyaknya kan.
Bertepatanlah dengan polisi yang digunapakai iaitu "penyusuan ekslusif" dimana penyusuan sepenuhnya bagi 6bulan pertama dan meneruskan sehingga ke usia 2 tahun atau lebih.

Kebaikan susu ibu untuk Bayi,
Dah tentu2 mempunyai antibodi yang kuat, kuat daya tahan sakitnya . Komposisi nutrien yang lengkap dan sesuai untuk bayi dan tak perlu bagi air masak, pendek kata ...dah lengkap sepenuhnya.
Secara tak langsung dapat menghasilkan IQ yang tinggi.
Amiinn, moga cerdik pintar sesuai dengan nama Batrisyia . :)
Selain tu, kalau ibu dan bapanya menghidap alahan, jangan bimbang susu ibu dapat membantu bagi mengurangkan risiko alahan kepada bayi...dan mengurangkan juga risiko terkena penyakit pneomonia dan jangkitan telinga , serta cirit-birit. Tapi, bila kita dah menyusukan anak dengan sepenuhnya susu ibu, jangan risau plak bila tengok anak kerap poo-poo.Itu NORMAL.
Bila dah susu badan ni, bayi mudah hadam ..sebab tu bila kita nak beri susu formula kena kenalpasti dahulu, kandungan susu tu,takut anak sembelit ..kata mudahnya tak sesuai jika diberi minum susu tersebut. Susu ibu ni jugak dapat menggalakkan tumbesaran, semoga Eryna  terus membesar dan membesar ya dan sihat sahaja dalam jagaan mama dan abah :)
Arrrr, banyakkan khasiatnya.
Memang tak dinafikan lagi, susu ibu pilihan terbaik !
Baik untuk anak dan diri kita.
Sama2 dapat manfaatnya.

Kalau untuk ibu plak ,
Tereratnya kasih sayang.
Masa menyusu tu, mesti akan cakap gini "sayangnya Eryna ni, sayang ketat2 ", anak pun seolah2 dapat memahaminya sambil tersenyum. Pendek kata "bonding" dengana anak memang kuatlah .
Bila dah punya anak, menyusu plak badan sepenuhnya secara tak langsung dapat mengecutkan rahim dan mengurangkan pendarahan.
Alhamdulillah, sepanjang berpantang tak berlakunya pendarahan . Risau jugak , orang kata kalau bersalin ni mudah berlakunya pendarahan.
Selain itu, penyusuan susu ibu ni dapat menjarakkan kehamilan secara Lactation Amnorrhea Method.
Dimana ibu menyusukan anak secara ekslusif , dan sepanjang tempoh tu tiada haid untuk 6 bulan pertama dan memang berkesanlah ..tapi yang ni majoritinya tak sama ya.
Macam Cik Sal, selepas habis nifas..haid seperti biasa.  Dalam keadaan yang sebegini, memang kena kuatlah protection kan.. t tak pasal2 Eryna dapat adik plak.Huhuuu, tapi masih lagi boleh menjarakkan kehamilan dengan menentukan waktu haid dan waktu subur. ;)
dan yang paling bestnya susu badan ni dah tentulah jimat masa dan wang, senang kasi direct ja.. tak perlukan persediaan pun.. anak sihat, kita pun kurus secara sihat .

Selepas bersalin tu,
Cik Sal memang ternanti2 kehadiran kolustrum yang warna pekat ,likat dan lekit tu.
 Rasa tak sabar nak kasi kat Eryna, dan sampailah masa menyusukan Eryna kali pertama tersenyum puaslah Cik Sal bila melihat kolustrum dah berjaya dialirkan kemulut Eryna.
Alhamdulillah...
Best   sangat   menyusukan   anak   sepenuhnya   dengan   susu   badan   ni.   Kadang2   suami   pun   jeles   sebab   anak   asyik   berkepit   je   dengan   mamanya.   Sumber   susulah   katanya.








3 comments:

Terima kasih !