Masih Di Sini..

My photo
Negeri Sembilan, Malaysia
~Girl in the Mirror~

Followers

Monday, April 18, 2011

Indahnya Gunung Dato

Syukur Alhamdulillah, selesai sudah panjat Gunung Dato..heppy sangat...actually pergi ni pon main terejah ja..idea tejepol ja ..hahahha tejepol plak... ..sebelum tu nak mintak maaf kat Mashie...hehheh aku g ngan Nazren lah... hehheh gimik ja lebih aku ni...

okay,berbalik kepada citer Gunung Dato tadi...uoolzzz nak tahu...pergerakan kami bermula dari Seremban pada pukul 0715pagi..camtu lah .....tak silap lah..lau silap mungkin lebihkan minit ja ..hahahhaha...Nazren gerak dari umah dia lebih kurang pukul 0600pagi lebih sikit kot...ntah ,,tak pasti sangat...camtulah dia kata...sampai ja dia kat umah aku...dia mesej ....
Abang : abang dah ada kat bawah
Sayang: kejap ya,ngah layan meon dan salmah jap
( padahal...diri tak siap pape lagi ni..aiyooooo..dok leka melayan meon n salmah ) ...
pas tu bunyi lagu Rihanna....waaa.... cepat..kata nak gerak awal..okay..nak turun ni...weehaaa...dah lambat...

Cecepat aku amik beg galas,tudung dah siap iron gantung kat hanger...cecepat melangkah kuar ...terus letak barang na naik balik..air tetinggal n kasut pon sama gak...turun naik ..dan turun semula,,,tataaa Kak Eqin...Fara pergi dulu ya...salam. Ringkas ja ucapan ku...

Mula bergerak,dalam kete mulut aku tak henti2 membebel .....tak sempat pakai bedak..muka pucat ja..tacap jap..pastu..drop kat Petronas Seremban2 ...isi minyak keta,check angin keta,beli air choc n air boss ...oopzz air jenama boss ...nak carik Latte..tak jumpo plak..yang jumpo coffee....emmmboleh lah...sambil minum terus menuju ke Rembau...syukur cuaca aman sekali bhaaaaaaa..wahahahhaha...hatiku berbunga2....

Sayang rasa kat depan lagi ni...okay...jalan depan lagi..masuk simpang kiri dan terus lagi ya..okay....dah jumpo jalan dah...masuk ikut signbord yang ada mineral Eden tu...waaaw..ramainya owang ...pelajar mana ni..PLKN ke ni??? ramai ni...sampai ja..kuar pakai kasut,check beg n makanan jap..pastu tengok langit cerah ...tapi mendung tak nmapak pon cahaya matahari....ada sikit ja..nampak gak tu kan..ishhh....mendung lah...pastu terus buat senaman ringan...cepat buat,...

Tepat pukul 0845pagi, kami terus memulakan perjalanan bersama pelajar ....pelajar upanya..pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Damansara Seksyen 4.... pelajar je seramai 300 orang,cikgu ja dah bepuluh dah,perunding or fasilitator ja pon dah masuk angka puluh...ramai weh..ramai sangat... pastu sempat ja aku tanya kat uncle n unti tu...kena bayar dulu ka ya? pastu dia kata tak kot..sebabnya tiada owang jaga pon..aku pon senyum je lah... oopssss baru ja nak turun dari parkir..student tud ah turun dah...kenalah ikut belakang depa...aku rasa cam tak sedap ja aku tengok depa ni...tak sedap bukan apa pon..depa lambat snagat jalan..geram acik eeeihhh..acik pon dengan muka tak malu.tumpang laluuuuuuuuuuuuuuuuu,,time kasih...beri laluan ..tu lah ayat aku ..setiap kali aku nak potong depa...sian abang kat belakang...maaf ya..sayang tak leh jalan slow arrr ..lau naik gunung atau bukit ni...tak leh slowwww lah..aiyooooooooooooooo..mesti owang yang naik gunung ngan aku tensen je ngan aku kan....maaf ya...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Jalan punya jalan,...syoknya ..jumpa adik2 ni..tegur lah depa ..bebaik ya dik...sebenarnya trek trail laluan nya senang dan mudah ja...senang sangat...kalu saya boleh napa anda tak boleh buat..!!!..mesti boleh ...pasti..cuba... abang pon dapat panjat ..walaupon berhenti pada kali ke berapa ...kaki sakit katanya..sian dia..minum ya air tenaga...bawak air 100plus satu botol besar..setiap kali aku ngan Nazren minum ja.. mata aku melilau pandang student yang reramai tu..depa tak bawak air lah...ishh apalah cikgu depa ni... aku pon spontan ja..bagi lah air kat depa...abang pon senyum ja..okay..gulp gulp gulp adik tu minum...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...haus betul..senyum je lah aku tengok ragam dia... teruskan perjalanan lagi...dah sampai batu besar dah...jalan lagi..senang ja kaki aku melangkah rentas akar2 kayu .dan dahan pokon yang tumbang...uuishh bahaya ni ..kalu jalan time pokok tumbang...emergencyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy lah jawabnya... cuaca masih lagi sejuk..almaklumlah dah masuk hutan..pokok pula meninggi mengikut ketinggian..alah macam yang kita belajar Geografi tu lah...cahaya matahari tidak dapat menembusi tanah di kawqasan tanah tinggi ,ini kerana cahaya tersebut dihalang oleh pokok2 yang ada disekelilingnya ..dari yang berdiameter kecil hingga kebesar2 diameternya...okay...jum jalan lagi,..menerusi perjalanan kami..dengan cerita yang berlaku di tempat kerja ku....diam dan kusyuk sekali Nazren dengar aku cerita..habis berjela dah aku cerita...nak cerita apa lagi ni...aduuiii..Nazren kata citerlah lagi sayang...t tak terasa penat...okay..aku pon menambah.. nanti nak buat seminar taw..Seminar Pengurusan Sumber Manusia.Peringkat Negeri..

Kalau abang nak tahu,pogram tu dijangka berlangsung Julai taw..15HB ATAU 16HB ATAU 17HB...waaaaaaaaaaa tarikh sayang p Sabah tu...emmm..tapi dah injak ke September 2011..selepas raya...hehheheheh..senyum ja aku ....emmm..lagi sayang..citer lah lagi...penatlah..nak citer apa..tak dok modal dah nak citer ni..Nazren pon citer pasal sowang customer dia tu..cerita punya cerita...habis dah cerita...eeehhhh..napa depa wat tepuk2 tangan..seperti yang pernah ku buat dulu...macam ni ya kengkawan bunyi nya..tepuk-tepuk cika puka..ahhh ahhhh.tak pon tepuk -tepuk semangat...upanya kami dah sampai atas dah...ramainya owang... aku tengok ja..kat atas tu dah ramai owang...siap berkhemah lagi owang tu..cayalah..upanya depa ni staf dari UTM...

Sayang mana puncak? puncak tu lah yang batu besar tu lah...ada tangga tu...jum lah panjat cepat..okay ..dalam hati aku jni takut bagai ..menggigil kaki lutut aku ni...kalu nak tahu aku dulu panjat sampai kat sini ja..tak naik pon atas..wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......kali ni mesti naik...nak naik ja..aku tengok tangga tu macam nak jatuh ja...perkhhhhhh..cuba ya..ehh Amoi..u nak naik kan..aaakhhhlah uncle ..jawabku..naik ja..u pijak itu tangga taw..takutlah uncle..tak pa u naik saya sambut..okay..jangan pandang bawah sayang..okay..jap2 angin kuat lah..abis tudung aku terangkat kat atas...oooohhhh naik ya...ni kaki pijak kat atas tangga last tu...boleh sayang...cuba sampai dapat..okay..u kalau tak naik u rugi..kalau u naik u puas hati ...waaaaaaaaaaaaaaa..nak naik jugak...perkh owang ramai ni kat atas ... malu acik..jadi tontonan umum..wacaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Sayng dah sampai..senyum lebar aku,..tq uncle... heheheh okay .... giliran abang plak naik...sampai ja kami berdua kat atas..cantiknya ...ciptaan Allah ...kedatangan kami di atas puncak ..di sambut dengan senyuman pendaki yang sedang melepaskan lelah di atas...depa siap bergambar sakan...uncle tadi ..tanya..u tak nak tangkap gambar ka? nak,,,...tapi tiada kamera...abang pon senyum je lah...henset kamera aku ngan dia boleh ja..tapi...tak bapa nak puas lah bergambar t...sister tu pon tangkapkan gambar ..siap mintak emailaddress..t dia hantar kat email ja..okay..riang hati ku mendengarnya... dan sekarang aku masih lagimenunggu email tersebut...selalu pesan kat Nazren..t semak email ya..gambar kita tu dah sampai ke lum..okay ..selalu semak kata Nazren...aku pon cakap ughinya tak bawak kamera bang...emmm aakkhhhh...siap je njalan sekeliling...syoknya..udara sejuk..luas pemandangan...puasssssssssssssssssss..saya puas.................puas sepuasnya.....im heppy ...

Lepas tu angin bertiup kencang...hujan sudah turun ...kabus..tak nampak dah...saya dah sejuk ni... 2900 kaki...ketinggiannya...bayangkanlah...keajaiban Pencipta .seronoknya tak terkata...nak makan pon tak lalu..dek kerana pemandangan yang indah...huuuuuuu lebat ni...tak leh lelama ni..owang lain pon dah turun...aku pon turun ..Nazren turun dulu...nak turun pon jadik tontonan umum,...coz student tadi dah beratur nak naik ke tas... tapi hujan ni...stoppp dulu ya...okay...bagi laluan kat akak n abang ni..weeha....tepukan kedengaran..depa ni tepuk sebab apa pon..aku tak tahu...wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.sonyum e lah......

Sampai ja bawah,hujan turun...redah ja hujan ni bang...jumlah kita turun..t leh mandi kat jeram potai...wacaaaaaaaaaaaaa.....jalan punya jalan...basah lah kami dalam hujan...nyanyi dalam hujan...wakakakkaka...jalan2 jumpa plak pendaki lain..siap senyum kat Nazren..awak ni owang UTM ya..tegur owang tu... eh, bukanlah balas Nazren...ookhh ye ka..muka macam kawan sayalah..okkh...senyum je lah...mas anak turun tu... ramai pendaki yang baru mendaki...tapi kau rasa...depa ni lagi syok...nak tahu kenapa?? depa panjat hari tengah hujan...kami berdua dah sampai puncak tetiba hujan..depa nanti sampai puncak... hujan dah berhenti dah...meaninggg..depa leh tengok pelangi...................waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...acik jeles ni...huhuhuuuuuu...rezeki memasing....emmmmmm

Rami gak yang baru naik,..tetiba aku jumpo baki2 student yang ramai tadi...kami dah turun depa tak naik lagi..kesian..upanya jaga student...dah nak pengsan tak larat dah....akak tadi siap tegur lagi...tengok akak ni...dah turun dah..kitak sampai2 lagi...hehheheh senyum ja kami berdua .... okay kak,jumpa lagi...tataaaaaaaaaaaaaaaaa...kami meneruskan langkah bersama crew2 pendaki yang muncul dari belakang...ada ketikanya kami potong depa...kelepok..aku jatuh..sib bek tak sakit...punggung sakit ..jatuh terhempap...jalan lecak weh..macam air teh susu.... pokek sungguh............. lipan pon ada...anak lipan...uukhhhh....bahaya ni..hujan2 ni...jalan lecak memang licin bangat...........

Seringkali kami tersungkur....hahahhahah..main hujan ya...upa memasing dah comot dah .kena lumpur..baju n suar n kasut ...lagi lah tak payah cakap.....cantik...ughi tak amik gambar...kamera tiada...............ughi sangat kami rasa.............tak pa..ada rezeki t kita g ..kita bawak kamera ya........

Sian tol tengok adik tadi kan....aku siap tanya nak air tak...garang tol cikgu dia......... ada ke memarah budak tu....ada ke patut...meh akak bagi air..aku pon mintak air tenaga kat Nazren...terus buka tutup botol dan masuk kan ke mulut adik tu.......sian adik ni....okay...caiyok2222222222 cuba ya dik..sikit je lagi....aku pon senyum ja lah....jalan lagi....alamak...ada owang lagi lah..senyum ja lah..siap bergayut lagi kat pokok..waaaaaaa..leh tangkap gambar ni ....wacaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......senyum ja lah............

Ramai owang ...tersangatlah ramai...rehat kat batu jap....nak makan roti... lapar lah....okay..makan dulu...emmm ye lah..baca doa...amin...mamam time....basah dah ni...lencun dah ni...duduk atas batu besar....lebh kurang 12 minit ..kami pon teruskan perjalanan menuju ke kaki gunung...nak mandi jeram plak...

Lebih kurang pukul 1356 petang..kami pon sampai kat bawah...syukur..hujan mulai reda....pa lagi..g carik toilet dulu....dah setel..baru g mandimanda kat jeram...ramai weh........hati banyak gumbira........Gunung Dato telah kami tawan... lepas ni Gunung Angsi pula.....coming soon....pasti...oopzzzzz....bukan lepas ni nak kena teman Nazren p jam ka????????????? oooikkkk.... dia dah banyak kali teman ku pergi mendaki....lepas ni mengikut kehendak dia pulak...mesti ada keadilan..baru adil namanya....

Gembira ,terharu,sampai sudah ke Gunung Dato buat kal ke dua...walaupun kali pertama dulu tak pernah sampai pon kat batu besar tu...wehehehehheheeh...kali ni pergi sungguh bermakna..sampai poncak bebetol yeop,..jang,yong,minah,tipah,,,sapa2lah...hahahhahahhahah

Puas ....selesai sudah kembara ke Gunung Dato, jumpa lagi di lain waktu dan ketika...pesanan tuk
Gunung Dato:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::;; tunggu saya datang lagi ya....pasti datang....tataaaaaaaaaaaaaaaa....nak balik ke Seremban dan cari buah durian........selamat pulang.....................................


3 comments:

  1. Gembira sangat weh....acik gembira sangat....syukur sampai gak kat Gunung Dato...tataaaaaaaaaaaaaaaa..jumpa lagi di lain waktu..bersama teman2 ku yang lain....

    ReplyDelete
  2. acikkkkkkkkkkkkkkkk....jeless..tpi kalo aku naekk..mesti pancit mcm bdk2 tu sb dah lma tak pnjat gunug..pnjat gunung jerai pon separuh je..tinnnggggggggggiii sanggggat..tpi cantikk..nmpak laut dgn padi yang saujana mata memandangg

    ReplyDelete
  3. acikkkkkkkkkkkkkkkk nak g ..acik nak bawak hang gak t....kalu g ngan acik..mesti sampai nya..acik tunggu ..walaupon lambat...

    ReplyDelete

Terima kasih !