Skip to main content

Jalan-Jalan Ke Kota Kinabalu ( Bahagian 1 )

15hb Julai 2011, tepat pukul 4.45petang..aku dah selamat mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, kedatangan aku disambut dengan hujan renyai-renyai... sampai ja di Imigresen,kena ambil pas lawatan sosial.. keluar ja aku dah nampak dah..sepupu ku Kakak Nanis n Abang Hanis... kami terus menuju ke Pasar Filipina,tak silap nama kampung tu Kampung Air ..macam tu lah nama kampung eh,..kalau tak silap aku lah..hahahhahah..sampai ja kampung tu, aku terus menunaikan solat ....

Selesai ja semua urusan, aku terus ikut belakang Kak Nanis g melawat pasar kat situ,..best betol pasarnya..ikan2, sayur2 buah2an murah-murah belaka.... pakatlah aku ni duk jauh di semenanjung..kalau tak ada aku angkut berbakuk-bakul..ahahahhaha....petang semakin hampir melabuhkan tirainya,..malam pula tidak sabar-sabar untuk menampakan dirinya...aku semkain keletihan,tidak bermaya..adoiyaiiii..penat sungguh ku rasakan... sampai ja di kedai jualan manik mutiara..aku dah gelabah,,, ada aku beli barang hari ini, dan esoknya pula aku balik semenanjung ni.....ahhahaha...jalan satu hari ja kat KK..ahahhahah...sudahnya , langkah kami terhenti di kedai kakak Sabah ni, murah gak mutiara kat tempat dia .mata aku duk meliar lagi memandang keluar,.. cantiknya alam ini, berlatarkan laut dihadapan ku..indahnya alam ini, tenang kurasakan....

Sesudah penat berjalan, aku pun pergilah ke Jesselton,.. tempat ini jadik tempat sejarah .. kami ke sini untuk makan malam di Restoran Ibu..makanan yang kami order biasa-biasa ja , sedap gak,.. selepas makan..kami terus menuju ke Pengkalan Tentera Laut Di Raja Malaysia,. di dalam pengkalan ini ialah tempat tinggal Kak Nanis ... mestilah duk pengkalan..dah suaminya kerja tentera laut, belayar aja... sampai ja dalam pengkalan tu , mata aku
tertancap dengan kapal-kapal dari Lumut, Kedah ....rupanya kapal-kapal tu sedang membuat latihan ...patutlah anak-anak kapal berdiri teguh di setiap jalan bagi pengecaman ..hohoohohohohohooh,meriah betul kat sini....kejap-kejap tabik ,kejap2 tabik,..aku yang dok kat belakang ni, kembang kempis hidung ,tengok gelagat depa ni... muka ala-ala macam cina,....sepet-sepet aja upanya..hehhehehehe.....

Sudah-sudah, masa untuk tidur lah...dah penat dah ..mata dah letih, esok pepagi lagi nak jalan lagi..jam sudah menunjukan pukul 12.00am,... subuh akan masuk lebih kurang pukul 4.45am.. ..


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Eryna Mendaftar di MRSM Serting 2026 ~

Assalamualaikum, Lamanya tak bersiaran kat sini. Sebulan dah Eryna masuk asrama. Pilihan Pertama: MRSM Serting MRSM Serting, Negeri Sembilan, merupakan pilihan pertama Eryna. Masa semak keputusan permohonan, rasa berserah je — dapat tak dapat belakang cerita. Yang pastinya PKSK tu memang mencabar. Banyak soalan algebra, mama pun pening! Hari Pendaftaran: 13 Januari 2026 Memandangkan ada 2 orang anak yang perlu diuruskan, kami bertolak dari Melaka lepas hantar anak-anak ke sekolah. Sampai di Serting lebih kurang jam 8.30 pagi. Dah penuh pelajar yang hadir untuk sesi pendaftaran. Kami pun menunggulah untuk serahkan borang yang diperlukan. Selesai urusan di kaunter pendaftaran, kami ke koperasi untuk bayar buku dan baju sukan. Urusan pagi tu lancar, walaupun masa tu memang berkejar-kejaran nak kemas barang yang dibawa ke asrama. Sambil mengemas bilik, sempat juga berkenalan dengan parent Form 1 yang lain. Kami jalan-jalan tengok sekitar sekolah, terutamanya asrama, surau dan dewan selera ...

Pisang Goreng Cheese vs Sambal Kicap ~ ~

Assalamualaikum... D ipendekkan cerita, minggu lepas kitaorang dok serbu gerai mak cik ni. Ingatkan, tak ramai orang.. berduyun2 gak orang beratur. kitaorang pon layankan je lah. Sebelum tu, pernah terbaca entri pisang goreng cheese ni di blog jiwa hamba. Kebetulan lalu kat situ, kitaorang pon terjebak sama. Hahaa Sangkaan Cik Sal, benda ni hanya pemes di Kota Kinabalu je... rupanya , kat sini lagi ramai yang "antu" pisang goreng tabur cheese. Hahaaaa, dah jadi macam satu fenomena dah kat sini. Kalau dulu pemes tang coconut shake, la ni pisang goreng cheese plak jadi tarikan. Tapi rasanya, benda ni dah menular ke semua tempat .  Cheese + coklat + strawberry Sebenarnya, pisang goreng ni biasa je kot, macam yang kita goreng kat rumah tu,  cuma yang istimewanya ia ditabur cheese  @ coklat @ strawberry , dan ia paling sedap dimakan bila masih panas2, kalau dah sejuk kejung... rasanya dok terbiar je kot...   Bagi Cik Sal i...

Bayou Lagoon Park Resort, Bukit Katil Melaka

Assalamualaikum... Pertama kali menjejakkan kaki ke Bayou , ahhhh ; jelesnya rasa tengok anak dan abahnya berendam dalam pool. Bukan main gondok lagi memasing dapat main air. Cik Sal tak da lah teruja sangat pon nak berendam, huhuu. Bila dah open gini, ada gak lah rasa segan sikit. Kalau ya beria sangat nak berendam, dok je lah dalam kolam ikan atuk kat belakang rumah nun kat Rokan sana, hahaaa, sekali menyelam leh tangkap ikan terus.. Itupon kalau nak berendam lah .. Hahaaa. Kitaorang sampai selepas zuhor. Time tu memang dah ramai oranglah.. Dapat plak hari cuti, cuti sekolah plak tu... berebut2 lah orang dok datang. Bawak anak2 dan keluarga . Tiket yang dikenakan RM 20.00 untuk dewasa, RM 10.00 untuk budak bawah 12 tahun dan,  percuma bagi budak yang ketinggiannya bawah 90cm. Harga tiket kira berpatutanlah, tempat mandi dan bermain pon selesa, sesuailah dengan bayaran yang dikenakan. Kitaorang pon sejak ada anak je rajin explore tempat2 macam ni, memandangkan Eryna p...